I juni 2017 var det dags för takbyte. Taket var original sedan -64. Det läckte inte in, men det var dags i alla fall. Pappen var bra torr på sina ställen.
Ett vitt hus med tegeltak och uppsatt byggnadsställning, omgivet av en grusgång och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi såg till att få fasadbelysningen på plats när vi ändå hade en ställning att tillgå :)


Före:
Hus med nytt tak och fasadbelysning i skymningen, renovering klar från 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:

Hus med nytt tak och fasadbelysning, ställning kvar, rörigt med byggmaterial utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett enfamiljshus med nytt mörkt tak och byggställningar runtom, trädgård och utemöbler i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med nytt svart tak, fasadbelysning och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extremt stort tack till släktingar och vänner som hjälpte oss i hela takbytet! :love::heart:

Extra tack ska min bästa vän Christopher ha, utan honom hade jag aldrig lyckats byta överhuvudtaget :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjortmark och 4 till
  • Laddar…
Passade även på att få upp belysning på spången så man såg något när man kom hem :)

Nyligen installerade belysningspollare lyser upp en trädäcks-spång vid skymning framför ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Strax efter det byttes elcentralen till lite modernare prylar och garageporten fick lite belysning:)

Uppdaterad elcentral med nya automatsäkringar, energimätare och installationsrör på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdaterad elcentral i ett garage med nya säkringsdosor och en elmätare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Husfasad på kvällen med upplyst garageport och entré efter elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Efter ett antal översvämningar bilades spygatten upp utanför garageporten och avloppet filmades.
Garagehörn med uppbruten betong och synliga kollektorslangar till bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extremt dålig bild, men det ni ser är kollektorslangarna till bergvärmen som man bilat upp och lagt genom avloppet för att sedan gjuta igen. nu kändes det inte speciellt konstigt att det fungerat dåligt.

Suddig bild av uppbilade kollektorslangar för bergvärme genom ett avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterliggare ett hål bilades upp på "rätt" sida om kollektorslangarna och då verkade det svälja som det skulle.

Så här säkrade jag upp garaget för att slippa att vattnet skulle rinna vidare, det hjälpte till viss del, men vi kraftigare skyfall rann det över ändå :cry:

Garagegolv med synlig avloppsbrunn och spår efter översvämning, träreglar lagda för att hindra vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trots det nybilade hålet så fortsatte översvämningarna konstant så vi vågade knappt åka hemifrån om det skulle regna... Vi hankade oss fram med den lösningen över vintern och renoverande tog stopp i några månader.
 
När våren kom och det började bli varmt började vi förbereda för stundande fönsterbyte. Radiatorerna vid köket plockades bort.
Vi öppnade upp golvet så kom rörmokaren med ett nytt element :rofl:
Renovering pågår med borttagna radiatorer och öppnat golv vid fönster, verktyg syns på golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med upprivet golv och borttagna radiatorer inför fönsterbyte, med nytt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
I början på juli dök äntligen fönstren upp :D
Nya fönster inpackade på pall redo för montering vid husbygge med svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montaget påbörjades med viss justering av modell :)
Nymonterade fönster och terrassdörrar med utsikt över en trädäck och trädgård i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade fönster och terrassdörrar på en vitteglad husfasad med en trätrallveranda och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av nya fönsterdörrar i en renoverad bostad med utsikt över en terrass och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita fönsterpartier på ett hus med öppna dörrar som visar insidan från en trädäckad uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid det här laget kändes det som ett helt nytt hus :)
 
  • Gilla
Alexzas och 9 till
  • Laddar…
Problemet med garageporten fortsatte i vanlig ordning:
Översvämmad uppfart nära garage med synlig flottör och släpvagn i regnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid det här tillfället tog vi ett beslut om en tillfällig paniklösning så hålet bilades större och jag sänkte med en hink som styrdes av lilla flottören ni ser till vänster.
Utbildat hål i betong med en hink och flottör som tillfällig vattenavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här blev det på framsidan med nya fönster, ny ytterdörr samt att vi valde att byta bort glasteglet mot ett fast fönster :)
Renoverad husfasad med nya fönster, ny ytterdörr och tilluftsventiler, utan glastegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med detta monterade även nya tilluftsventiler i vardagsrum och sovrum :D
 
  • Gilla
Filuran
  • Laddar…
Nu sviker minnet en del, men jag tror det var vid tidig sommar 2018 som vi kom ner i källare och upptäckte att dräneringen inte lirade trots att den var bytt 2013. Nu blev det panik och en anmälan om dolt fel gjordes och besiktningsman kallades in. Besiktningsmannen konstaterade att det inte lirade som det skulle och att vi måste gräva upp för att konstatera vad som är fel.

Samtidigt började jag bila upp plattan utanför garaget för att förbereda för markränna.

Garageuppfart med uppbruten betong och synliga dräneringsledningar intill garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En byggfirma med stor erfarenhet av dräneringar och dylikt kom och tittade och konstaderade att det var bara gräva upp och göra om det från början.

Tillfälliga lösningar gjordes för att leda bort så mycket vatten som möjligt under tiden till det kunde dra igång.
Uppgrävd trädgård vid vit husfasad med orange markränna under arbete, skuggor på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan revs altanen:

Person avlägsnar trall på en nedmonterad altan vid ett vitt hus, byggbråte syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på husets grund och avgrävd altan med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det blev det en tripp till BB-Sös och en perfekt liten pojke kom till världen :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Alexzas och 8 till
  • Laddar…
Så fort vi hittat hem från BB så revs spången och farstubron på framsidan:
Husfasad med uppbruten farstubro och spång, rörigt byggprojekt med sten och träavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av den gamla bron användes för att kunna ta sig in och ut via garaget eftersom dörren skulle vara obrukbar och barnvagnen behövde följa med.
Alternativ träspång framför garage med delvis bilad upp betong och synlig vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden så började det sippra fram vatten genom betongen där jag bilat upp. Där pumpade vi bort ca 3000 liter vatten om dagen :surprised:

En provisorisk trädgång vid husets fasad med vattensamling och pump i bilat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Alexzas
  • Laddar…
Vad har säljaren sagt när ni framfört alla fel, har ni fått något prisavdrag eller dylikt?
 
Grävningen påbörjades vid ena kortsidan som var lättåtkomlig vid garaget och det syntes snabbt varför vi hade fuktskador i källaren alla rum :cry:
Grävd schakt vid husgrund med synlig felaktig dränering och vattenskador, samt betongrör och vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var inte speciellt mycket som var rätt gjort i den här dräneringen... Ångesten slog till med full kraft :(
Grävning intill husgrund med synligt betongrör och felaktigt dränerade avloppsrör i lerig utförd grävtrench.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd dräneringsdike vid hus med synliga betongväggar och ett blått avloppsrör, fuktskador och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävningsarbete vid husgrund med synligt fuktskador, grävmaskinens grävning och vattenansamling i grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu konstaterades även varför det var återkommande stopp i avloppet från spygatten även fast vi gjort hål på "rätt" sida om kollektorslangarna. När man dränerade om vid första försöket hade man helt sonika plockat bort avloppet och lät det rinna ut i jorden :mad:Ser ni betongröret mitt i bild? Det är alltså inget som våra grävkillar har haft av utan det har vilat så i jorden hela tiden...
Grävplats med felaktig dränering och synligt betongrör i jorden vid husgrund, tecken på fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här och nu tog vi även beslutet att byta ut alla avloppsrör hela vägen ut i gatan. På vägen hittade dom även att man hade kapat bort gamla rensbrunnen och sedan täckt över den. Locket som satt på plats var trasigt och det har runnit ner jord och sand i avloppet, men som tur är så har det bara sköljts med hela tiden.

Marken runt om huset var så vattensjuk att gubbarna var tvungna att gräva ett extra djupt hål på baksidan av huset och konstant pumpa vatten för att ens kunna jobba och dom kämpade på som galningar för att få bort all lera och allt vatten. Sedan blästrade väggarna :)
Grävd schakt intill husgrund med synligt betongrör och lera, vilket indikerar tidigare dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grävd dräneringsdike vid husgrund med synligt betongrör, uppgrävd lera och stående vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Alexzas och 2 till
  • Laddar…
Här är listan med fel jag fick gällande gamla dräneringen:
Textdokument som beskriver en lista över felaktigheter vid en dräneringsuppdatering, inklusive felmonteringar och avloppsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte en siffra rätt alltså.

Vi bestämde oss även i allt kaos för att byta alla stödmurar eftersom allt ändå skulle grävas upp och vi kände att ska vi ändå göra det någon gång så kan vi göra det nu. Gamla murarna revs i samband med avloppsbytet:
Hus med grävmaskin och uppgrävd mark runtom, synliga avloppsrör och provisoriska trappor till entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dräneringen var klar och allt igenlagt så fixade dom provisoriskt så att vi kunde använda entren igen :)Spolröret till avloppet tänkte jag fälla in i nya farstubrogolvet så jag bad dom lämna dess fulla längd över vinter så man slipper snubbla på den.
Husfasad och uppfart under renovering med synliga grävarbeten och en temporär orangefärgad avloppsrörstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjöts en markränna på plats. I och med detta så var det färdigt med översvämningar en gång för alla :rofl:

Rivet betonggolv och uppgrävd mark där en gammal dränering har tagits bort inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu stannade allt upp över resten av vintern och där satt vi med hjärtat i halsgropen gällande den ekonomiska biten. Tidigare ägarna hade inte tid att anmäla till sitt försäkringsbolag tydligen så efter mycket påtryckningar och tjat från mig så fick jag en fullmakt att göra det själv.
 
Jonathan C Jonathan C skrev:
Vad har säljaren sagt när ni framfört alla fel, har ni fått något prisavdrag eller dylikt?
Juristen som avgjorde fallet gav oss rätt mot försäkringsbolaget :D
Vi fick ersättning för dräneringen, altanen, farstubron, samt alla invändiga skador :)

Hur säljaren agerade kan du läsa precis här ovan


Ersättningspengarna kom in på kontot ett par dagar innan jul så jag kan säga att jag var en aning mer avslappnad då!
 
  • Gilla
Alexzas och 14 till
  • Laddar…
Nästakommande 6 månader spenderades med att bråka med kommunen. Bygglov för en ny stödmur (vid parkeringen mot vår tomt och grannens) söktes. Jag ville ha en mur som var 1 meter hög eftersom det var nivåskillnaden, men handläggaren på kommunen vägrade och sa att jag bara fick bygga 2 stycken murar som var 50cm vardera. Hela vårt hur står på prickad mark så dom hävdade att jag inte kunde få bygglov för något annat.

Min plan med stödmur var att sätta staket med en grind i så man kunde öppna grinden och enkelt kunna tippa ner i släpkärran om man behövde.

Jag begärde att få en personligt möte på plats hemma hos mig vilket jag fick. Representant från grävfirman närvarade för enkelhetens skull.

Vi kom fram till en komprimiss där jag får flytta fram muren 2 meter och göra den 70cm, allt jag behöver göra är att fixa ritningar så skulle tomten från bygglov godkänna. Jag frågade om man kunder rita själv för hand eller om det måste vara dataritningar och fick bara svaret att han skickar exempel.

Exemplet var avancerade dataritningar så jag antog att det måste vara det så jag kontakta en ingenjör som fick rita upp allt. (fick reda på i efterhand att jag hade kunnat handrita utan konstigheter :mad:)

Nissen på bygglov kom hela tiden med grejer jag måste ändra, men istället för att meddela om alla på en gång så fick jag alltid tillbaka ritningen med ytterliggare ett önskemål.

När jag för sjätte gången fick tillbaka ritningarna brann jag av totalt och skrek på nissen i 20 minuter i telefonen, men han försäkrade mig om att det var sista ändringen.

Ritningarna skickades in kompletta och jag fick svar någon vecka senare med avslag på ansökan???

Helt galen ringde jag upp nissen på bygglov och frågade vad f*n han menade.

Fick då svaret att han inte kunde godkänna det eftersom muren var 70cm när den fick vara max 50.

Jag skrek i 20 minuter till och förolämpade nog det mesta som hade med hans existens att göra.

Enligt honom så hade han inte sagt att han skulle godkänna det, utan att jag kunde skicka in uppgifterna så "kanske" det skulle gå igenom, men troligtvis inte.

Representanten från grävfirman var ett lika stort frågetecken som mig eftersom även han var med på mötet och hörde att jag skulle få godkänt om jag fixade ritningar.

Jag krävde svar på varför jag nekades och svaret jag fick var:

"Mur högre än 50cm på prickad mark kräver bygglov"

Jo tack, jag vet, det är därför jag söker bygglov fattar du väl, svarade jag.

Enligt boverket får mur uppföras på prickad mark, men nu kommer den roliga biten.

Efter ca 15 mail där jag kräver ett detaljerat utlovande om varför jag nekas får jag detta svaret:

"Enligt PBL kunskapsbanken i boverkets hemsida är begreppet mur inte definierat i plan- och bygglagstiftningen. "
"·Enligt Nationalencyklopedin, NE, är en mur ett byggnadsverk eller byggnadsdel i form av en mer eller mindre tjock stående skiva av sten- eller lerjordsmaterial. (Nationalencyklopedin, mur, uppslagsverk- lång. Hämtad 2017-12-19)"

Därför kunde jag alltså inte få bygglov för muren, eftersom NE säger att muren är ett byggnadsverk, men att plan och bygglagen säger att jag får uppföra mur, det var inte relevant...

Efter ca 5 månaders bråk bad jag bygglov dra åt helvete kort sagt och fick bygga dubbla stödmurar.

Det blev jättebra, inget om det, men det kostade därefter...
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.