F fiskbuggaren skrev:
Jag blir så trött. Labben har kapacitet. Det finns aktörer med kapacitet för provtagning. Ambitionen uppifrån finns där och staten tar dessutom kostnaden. Varför, varför, varför förmår vi inte testa folk?
För att de inte har tillräckligt med personal för att hantera det.
 
Vart saknas personal? När du var inte och testade syreupptagningen hade man väl kunnat lägga 30 sekunder på att köra en tops i näsan på en gång och stoppa den i ett märkt provrör? Visst, sen ska proverna samlas ihop och skickas till något labb, men det borde inte vara många minuters sammanhängande jobb för en person i slutet på varje dag?
 
useless useless skrev:
Vart saknas personal? När du var inte och testade syreupptagningen hade man väl kunnat lägga 30 sekunder på att köra en tops i näsan på en gång och stoppa den i ett märkt provrör? Visst, sen ska proverna samlas ihop och skickas till något labb, men det borde inte vara många minuters sammanhängande jobb för en person i slutet på varje dag?
De registrerade ju mig som sjuk i covid-19 ändå. De behövde ingen tops i näsan för att göra det.

De var dessutom så intresserade av att få in fler i statistiken att de drog in min fru och undersökte henne också. Ännu en pinne i statistiken med Covid-19.

Detta med att man skall testas när man är sjuk är ju egentligen inte så viktigt, det är bara FHM som använder detta i sin statistik. Det är bättre att testerna används för att hitta asymptomatiska sjuka!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dag 7 eftermiddag

Då var det tungt med andningen igen, pulsen ligger på 100 för att få ut syret och djupa andetag behövs. Inte lika illa som igår dock.

Låg och försökte vila (precis som igår blev jag trött av svårigheten att andas), men varje gång jag börjar slumra in vaknar jag av att jag måste dra efter andan.

Men som sagt var bättre än igår. Hostar mindre än igår också. Men hostar mer när jag får problem med andningen.
 
  • Ledsen
  • Älska
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Det låter helt normalt att du vaknar till av att behöva dra efter andan, det är koldioxiden som ger den effekten, det blir så när man andas för ytligt och inte ventilerar bort ordentligt. Att man sedan får hosta av att dra efter andan är ju jobbigt, men även det naturligt med denna sjukdom, tyvärr.

Kanske värt att testa att ha en fluffig stickad halsduk eller något en bit framför munnen som fuktar luften åt dig? Det gör kanske inte att du får mer syre, men det kan eventuellt minska hostan?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det låter helt normalt att du vaknar till av att behöva dra efter andan, det är koldioxiden som ger den effekten, det blir så när man andas för ytligt och inte ventilerar bort ordentligt. Att man sedan får hosta av att dra efter andan är ju jobbigt, men även det naturligt med denna sjukdom, tyvärr.

Kanske värt att testa att ha en fluffig stickad halsduk eller något en bit framför munnen som fuktar luften åt dig? Det gör kanske inte att du får mer syre, men det kan eventuellt minska hostan?
Vill bara förtydliga en sak rörande hostan med Covid-19, åtminstone för mig och min fru, och det är att den inte är så jobbig alls normalt sett. Torr hosta som inte river. Den blir bara jobbig när man får ont om luft, dels för att man hostar mer, dels för att man då får svårt med andningen.

Men om man jämför med influensan så är denna hostan helt obetydlig och lätt att stå ut med. Även när man har svårt med andningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Och två timmar efter att jag har svårt att få luft så är jag så pigg så att jag tagit en 3km promenad. Snacka om berg-och-dalbana.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att de inte har tillräckligt med personal för att hantera det.
Det är inte sant, eller åtminstone inte hela sanningen. Man kan göra pcr som hemtest, alternativt låta någon annan aktör sköta testningen. Hade man velat testa fler hade det gått alldeles utmärkt.
 
Dag 8 morgon

Jag vaknar och mår ganska bra. Hostar fortfarande någon gång i kvarten, men känner mig rätt pigg.

Frun har blivit av med sin hosta helt och säger att hon känner sig frisk nu (hon är på femte dagen).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kämpa, det kommer gå bra (y)
Jag hade som sagt 60 dagar med otäck känsla i lungorna och ett konstigt tryck över bröstet. Men för ca 10 dagar sedan släppte det. Väldigt väldigt skönt att inte känna det längre. Vågade inte träna något alls under den perioden. Gjorde ett löppass när jag tyckte det kändes lite extra bra typ vecka 3 eller 4. Men dagarna efter det fick jag lida och tyckte lungorna kändes väldigt trötta. Men nu har det gått bra, peppar peppar. Dock bara kört ett cykel pass på 3 mil och hårt trädgårdsarbete sen jag blev "frisk". Men känslan av att inte känna något konstigt i bröstet är skön.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Dag 9 morgon

Jag mår oförskämt bra. Hostar fortfarande och saknar delar av luktsinnet, men enligt Tegnell så skall ju inte just de symtomen räknas med efter genomgången sjukdom. Så imorgon är jag frisk. Stannar dock hemma till dess att hostan försvinner.

Frun är på dag 6 och helt symtomfri. Hon kan gå till jobbet redan imorgon.

Jag och frun var på promenad i skogen igår då vi mötte ett äldre par, vi sprang in i skogen vid sidan av stigen så att vi skulle kunna hålla oss flera meter bort. De tittade konstigt på oss, så jag sade att vi har covid och inte ville smitta dem. Då sätter bägge två händerna framför ansiktet och halvspringer iväg. Snacka om att behandlas som pestsmittad....
 
Redigerat:
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dag 9 morgon

Jag mår oförskämt bra. Hostar fortfarande och saknar delar av luktsinnet, men enligt Tegnell så skall ju inte just de symtoken räknas med efter genomgången sjukdom. Så imorgon är jag frisk. Stannar dock hemma till dess att hostan försvinner.

Frun är på dag 6 och helt symtomfri. Hon kan gå till jobbet redan imorgon.

Jag och frun var på promenad i skogen igår då vi mötte ett äldre par, vi sprang in i skogen vid sidan av stigen så att vi skulle kunna hålla oss flera meter bort. De tittade konstigt på oss, så jag sade att vi har covid och inte ville smitta dem. Då sätter bägge två händerna framför ansiktet och halvspringer iväg. Snacka om att behandlas som pestsmittad....
Hehe, kanske för att man ska hålla sig hemma om man är så sjuk så man säger till främmande människor att man har Covid...? :D
Vissa saker är det nog bättre att bara vara tyst om :)
Skönt att ni är friska nu! Vad var värst, Covid eller influensa? (Eller kanske en bättre fråga, skulle ni förespråka ett total lockdown av ett land pga veckan som varit? )
 
Efter kroppsnära ingripande mot psykotisk individ i onsdags med bekräftad covid-19 så är jag idag sängliggande. Ingen feber men ont i huvudet, halsen, stora delar av kroppen men framförallt i nacken och handlederna samt ovanför knäna. Dock ingen feber, vi får se vart detta tar vägen. Ledningsläkaren trodde det mkt väl kunde vara förstadie till covid-19.
Det viktigaste i hela historian är dock att jag och mina OV kollegor vann.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hehe, kanske för att man ska hålla sig hemma om man är så sjuk så man säger till främmande människor att man har Covid...? :D
Vissa saker är det nog bättre att bara vara tyst om :)
Skönt att ni är friska nu! Vad var värst, Covid eller influensa?
Influensan var mycket värre för mig. Men andningssvårigheter är inte roligt. Men det är så olika hur sjuk man blir. En arbetskollega berättade att han hade känslan av glas i lungorna i tre veckor. En annan arbetskollega var sjuk fram och tillbaka i över en månad utan att nånsin bli så illa däran som jag var med andningen. Så väldigt olika...
 
G ekaa88 skrev:
Efter kroppsnära ingripande mot psykotisk individ i onsdags med bekräftad covid-19 så är jag idag sängliggande. Ingen feber men ont i huvudet, halsen, stora delar av kroppen men framförallt i nacken och handlederna samt ovanför knäna. Dock ingen feber, vi får se vart detta tar vägen. Ledningsläkaren trodde det mkt väl kunde vara förstadie till covid-19.
Det viktigaste i hela historian är dock att jag och mina OV kollegor vann.
Nog låter det som COVID-19 alltid. Febern kommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.