Vi skall ha slutsamråd i nybyggd fjällstuga i dagarna. Pga Corona så får ej kommunen komma ut, det blir endast byggherre och KA. Resultat kommer att bli ett interimistiskt bygglov med rätt att nyttja byggnader. Slutsamråd med kommunen kommer (möjligen) att ske i höst.
Frågor; Byggkreditiv, det bör gå att få omskrivet till vanliga lån enligt vad jag förstått?
Slutbetalning till entreprenör?, står 10% efter slutbesiktning.
Är det någon annan formalia som man skall tänka på?
 
N
JOS001 JOS001 skrev:
Vi skall ha slutsamråd i nybyggd fjällstuga i dagarna. Pga Corona så får ej kommunen komma ut, det blir endast byggherre och KA. Resultat kommer att bli ett interimistiskt bygglov med rätt att nyttja byggnader. Slutsamråd med kommunen kommer (möjligen) att ske i höst.
Frågor; Byggkreditiv, det bör gå att få omskrivet till vanliga lån enligt vad jag förstått?
Slutbetalning till entreprenör?, står 10% efter slutbesiktning.
Är det någon annan formalia som man skall tänka på?
Hej
Jag ser att du inte fått något svar, hur har det gått?
 
Att lägga om lån är inga problem, vi har intermistiskt bygglov då vi inte byggt klart vårt garage enligt bygglovet och har lagt om lånenlånen utan problem.

Håll på motsvarande pengar som ev punkter som uppkommer på slutbesiktningen tills de är åtgärdade då detta är en trygghet för er om byggaren av nån anledning inte åtgärdar så kan ni ta in annan firma för att lösa detta med de pengar ni hållt inne.
 
JOS001 JOS001 skrev:
Vi skall ha slutsamråd i nybyggd fjällstuga i dagarna. Pga Corona så får ej kommunen komma ut, det blir endast byggherre och KA. Resultat kommer att bli ett interimistiskt bygglov med rätt att nyttja byggnader. Slutsamråd med kommunen kommer (möjligen) att ske i höst.
Frågor; Byggkreditiv, det bör gå att få omskrivet till vanliga lån enligt vad jag förstått?
Slutbetalning till entreprenör?, står 10% efter slutbesiktning.
Är det någon annan formalia som man skall tänka på?
Menar du interimistiskt slutbesked? Bygglov har du väl redan fått om du byggt stugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.