Idag har jag äntligen kommit en bit framåt.
Trädäck under konstruktion med ofärdig trappa och räcke framför ett hus, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar är vänstra sidan av trappan och sedan överliggare på räcket på den vänstra sidan. Sen ska jag bygga en port/dörr på höger sida i bild där man kan komma in under altananen.
Och så småningom ska det byggas platsbyggda soffor och ett utekök. Men det måste planeras lite mer först. Tanken är även att vi eventuellt kommer lägga ut singel här framför altanen. Men vågar inte lova något... :)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Stiligt bygge @tobbbias ! :ok: Jag planerar en avsevärt väldigt mycket mindre altan, men kommer få typ samma höjd och har tänkt ha likadant räcke runt. Klurar på just räcket idag och det vore därför toppen om du ville ge lite input på hur du gjorde. Jag har, liksom du, småbarn och tänker att både ribbor och räckesstolpar ska väl hålla för att barnen välter in i räcket eller liknande.
1. Hur gjorde du till slut med infästningen av stolparna för räcket och hur stabilt blev det? Jag hade själv först planerat att låta stolparna i plintarna löpa upp ovan däck men inser att det nog blir enklare att sätta stolparna där de ska vara och sedan ta räcket separat som du gjort. Tänkte sätta dem innanför yttersta bärlinan med dubbla vagnsbultar och ev någon skrå in mot skruvregel.
2. Vilka dimensioner har du på räckesstolparna (gissar 95x95? eller limmade du två här med?) och staketribborna?
3. Ungefärligt avstånd mellan räckesstolpar? Och slutligen, är de 110 höga eller? Funkar det fint med barnen?

Många frågor, men hoppas på svar!

PS. Stor igenkänning på att bygga med småbarn. Krafsa ihop småtimmar här och där är ju inte kul, särskilt när hälften av den tiden är att plocka fram och undan de grejer som behövs. :sweat:
PS. Tror nog att det faktiskt är stört att förborra på en altan stor som en knattefotbollsplan :crysmile:

Hej, tack för de fina orden!

Ja, räkna inte med att det går särskilt snabbt när man har småbarn :crysmile::crysmile: Men förhoppningsvis har du lite kul på resan och man blir väldigt glad av att prestera saker själv (y):strong:

1: Jag har gjort så att i yttersargen (jag har en 170x45 som ligger ytterst, se inlägg #20 för bra bild) så har jag fäst in mina räckesstolpar som är 70x70. Varje sådan stolpe har jag sedan låtit gå ned mot marken för att ha något att fästa inkjolningen i! Så om du tänkt kjola in altanen så är det viktigt att utnyttja det du har. Dessutom har jag ganska nära marken sedan "knytit" fast räckestolparna med hjälp av 28x45 ribbor mot närliggande plint-stolpar... Detta gör att jag får väldigt stabila räckesstolpar. Det blir ju en lång hävarm som låser fast stolparna. Så detta kan jag rekommendera om du har en hög altan.

2: Räckesstolparna är 70x70. Däremot har jag pergola-stolparna som är 2 st 95x45 som är skruvlimmade. De har jag utnyttjat för räcket runt pergolan.

3: Jag har först satt räckeestolpar i alla hörn jag hade för sargen... Sen där det blivit långa avstånd mellan 2 räckesstolpar så har jag satt in en 70x45 bräda som jag skruvat in med ungefär 1 m mellanrum. Detta för att göra själva de liggande ribborna stadigare. Dessutom behöver man något för att "låsa" de tunna ribborna (de är 28x45 i dimension). De har en tendens till att bågna och skruva sig så man behöver många låspunkter för dem för att bibehålla en viss rakhet.. Så 1 m är ganska lagom.
Slutligen så gjorde jag räcket ca 99 cm hög plus överliggare. Dvs att det är 45 mm glipa och sedan 45 mm trä och det är 11 ribbor på höjd... Som bonus kan jag säga att det är smart att göra en glipa mellan första ribban och golvet för då är det enklare för dig att borsta ut löv och skit... :geek:

Sen är det estetiska den svåra biten egentligen. Jag har hållt på att fundera alldeles för mkt fram och tillbaka hur jag borde göra olika lösningar.
Jag kan visa dig hur jag gjorde några av mina avslut...

För kjolningen så la jag trallbrädor som jag ändkapade enligt grön och svart linje nedan. Sen klöv jag en 28x45 till ca 12x45 och skruvade över ändträt för att slippa se ändträ...:geek:
Trästaket med vertikala brädor och detaljbild av snickarlösning med svart och gröna markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en träaltan med detaljerat konstruerade räckesstolpar och horisontella ribbor, synligt plint-stolpar, mot en gräsmatta med barnleksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här bestämde jag mig väldigt sent att göra såhär... Så tog fram multiverktyget och gjorde en gering överst och sedan kapade jag alla de underliggande ribborna kant i kant med den lodräta. För att slippa ändträ... :seenoevil:
Delvis utsikt över en hemmagjord träaltanräcke med horisontella ribbor och vertikala stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, du kommer nog märka att det finns mkt man kan pyssla på en altan när du väl börjar:rolleyes::rolleyes:

Så mitt råd är att försöka bestämma dig så långt du bara kan innan du väl börjar bygga... Varje sådan här detalj har kostat mig många timmar grubbleri...
Jag har ingen vän som är snickare som man skulle kunna fråga annars. Så har du det, använd denna vän tills du skäms :D:D

Om du har fler frågor så låt mig höra.

Mvh Tobias
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
S
Grymt svar, precis den info jag behövde. Själva friggan har tagit 1 år att smacka upp så jo, det tar sin tid. Håller med om att detaljerna tar ibland otroligt lång tid att klura ut - övergångar, avslut mm - om man inte gjort det förut och redan har patenterad lösning i huvudet. (T.ex. hur jag skulle fixa till ett hål i uteduschen jag byggde för 2 år sedan..."hundskålen" sitter kvar :seenoevil: https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-hal-i-ribbor-foer-uteduschens-vred.300023/ )

Det är en ordentlig kjolning du satsat på, för min del blir det förmodligen lite luftigare, tänker ev ha staketribborna hela vägen ned till marken.

Nåväl, lite grejer för stolpar och några bärlinor inhandlade idag. Det tar ju också sin tid när man dessutom ska ut med allt på en ö.
Vit motorbåt förtöjd vid en träbrygga med röda stugor och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Jag har sett att många börjat starta årets altanbyggen så vill slå ett slag för att bygga Pergola. Sjukt underbart med ett pergolatak.
Snickrade ihop en liten soffa som är ca 2x2 m. Gjorde också förvaring för dynor under sitsen. Ikea största plastback x3.
Nästa projekt blir att bygga ett större bord. Nuvarande är ca 130x130 cm. Men det är störigt med benen så långt ut. Kanske kommer jag helt enkelt använda nuvarande bord som ram för en större skiva...
Jaja, nästa projekt är att bygga utekök med något sorts tak över diskbänken så man kan fritera saker trots regn :)
 
  • Hembyggd pergola med tak och soffa med förvaring för dynor på en solig altan, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädäck med pergola och inbyggd soffa, ett blommande träd i kruka, och ett vitt bord med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemsnickrad träsoffa med förvaring under sitsen på en altan, bredvid ett bord med blåvitt mönstrad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.