Hej, jag vill sätta i en kökspanna Wamsler K156. Det är en villa från 1909 och tanken är då att sätta pannan i första våningen. Det finns även skorsten där, men jag kan dra i en slang med max 90-100mm (skorstenen är otät i nuläget och eftersom huset rör sig en del vill jag inte använda annat en flexslang. Däremot skulle jag kunna utnyttja en till Pipa med samma diameter. Jag har alltså två pipor som hamnar i samma rum på ungefär samma höjd och med ca. 90mm flexrör i varje Pipa. kan jag sammanfatta dem då till en 150mm rör och ansluta Kökspannan? Det är ca. 9m skorstenshöjd och fritt och öppet läge runt huset.
Jap, jag vet att flexröret är dyrt :'( Någon som har en bättre förslag?

Mvh, Nisse
 
hus kan röra sig mycket men skorstenen rör sig alldrig nåt märkvärt så det är bättre du lägger pengarna på o renovera med glidgjutning. går det så är glidgjutning alltid det bästa.
 
Det är ca. 9m skorstenshöjd och fritt och öppet läge runt huset.
Ju längre skorsten desto mindre skorstendiameter, vilken dimension "kräver" den kökspanna du vill installera.

Liten lathund knyckt från någon sida:
"Diameter 150 mm vid denna stora diameter så bör det räcka med 6 m skorsten.
Diameter 120 mm en höjd på ca 8 m eller mer bör gå bra.
Diameter 100 mm, här bör skorstenen vara minst 9 m (två våningar med källare) och anläggningen får antagligen problem sommartid då draget är sämre.
Diameter 90 mm: Rökgasfläkt är ett måste, vår ejektorfläkt fungerar från diameter 90 mm och uppåt.
Diameter 80 mm: Kraftig rökgasfläkt behövs."

En slang eller rör utan böjar är bättre än en murad skorsten och ger bättre drag. Det är inte omöjligt att du klarar dig med en slang på 90 mm. Har sett där det fungerat dock inte med just din panna.
rogge
 
Hej,

Glidgjutning har stora nakdelen att man kan inte göra det själv och 1000SEK/meter vid 9meter är dyrt :'( Sen har jag redan dragit 3 slang och är väldigt nöjd med systemet. Never change a winning team ;D

Det är nog 150mm Rökrörsanslutning på pannan. Antar att det är det som den kräver? Har i vardagsrumet en ca. 6m lång slang på 110mm till en braskamin som har 150mm anslutning och det funkar alldeles utmärkt. Nästan för mycket drag.

Då ska jag prova igen med träpluggen om det går inte att dra in en 100mm slang i en av dem två rökkanalar, och på så sätt kanske undvika andra slangen eller fläkten. Under sommaren hade jag inte tänkt elda ändå. Då tänkte jag fortsätta med min 50l Elberedare och lite längre fram satsar på solfångare istället.

Tack och återkommer med nya frågor :)
Mvh, Nisse
 
Jag håller inte riktigt med rogge_vvs om att rör är bättre än tegel i det här fallet.
Den slätare ytan på röret ger lägre motstånd vid samma diameter och är då bättre, men i det här fallet stjäl röret area. Därför brukar man argumentera att glidgjutning är bäst vid behov av stor area. Med nödvändighet är slangen smalare än pipans hydraliskadiameter.
 
RÖR SKALL BARA ANVÄNDAS I NÖDFALL!!!!! du får ALDRIG lika bra drag som om du drar kanalen. en halvsten halvstens kanal motsvarar ett 150 rör. en helsten halvstens kanal motsvarar ca 250 rör vilket betyter att om du stoppar ner en 100 slang eller 110 slang vilket är dem man oftast får ner så krymper du kanalarean extremt mycket. problemet är inte bara att du får kasst drag utan föjden blir även att du får mycket mer sot i kanalen vilket kan sluta i en soteld om du har otur. ju stötte kanalarea ju mindre sot och soteld.
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
RÖR SKALL BARA ANVÄNDAS I NÖDFALL!!!!! du får ALDRIG lika bra drag som om du drar kanalen. en halvsten halvstens kanal motsvarar ett 150 rör. en helsten halvstens kanal motsvarar ca 250 rör vilket betyter att om du stoppar ner en 100 slang eller 110 slang vilket är dem man oftast får ner så krymper du kanalarean extremt mycket. problemet är inte bara att du får kasst drag utan föjden blir även att du får mycket mer sot i kanalen vilket kan sluta i en soteld om du har otur. ju stötte kanalarea ju mindre sot och soteld.
Jag misttänker att det finns lite olika åsikter om det här. Plåtslagaren i byn drar nog endast rör, och alla som jag känner som har renoverat skorsten häromkring använda rör. Men det kan ju även bero på att han kan inte glidgjuta.... Ska kolla om jag hittar någon i närheten som glidgjuta och höra vad han tycker. Själv tors jag nog inte göra det. Bruk är inte min grej :-/
 
Snackade med glidgjutaren nu och han trodde nog att det var bättre att dra in slang. Han litar inte på att skorstenen inte rör sig när det är torpargrund och myrmark omkring som det är hos mig.
Så det är bara att ringa Skorstensfejaren och fråga han vad han tycker om dubbla rör. Då kör jag ett rör först och ser jag att den blir för liten, då kan jag dra in ett till. Lite dubbelt jobb, men rörets pris är ju inte att förakta heller, och klara jag mig med en blir det en bit över till resten av värmeanläggningen. Kunde dem inte har gjort skorstenen en aning större 1909? :'(

Mvh Nisse
 
schiedel har en specialslang som ånghärdas och inte stjäl area, förmodligen svindyr.
 
nja den är inte så dyr i sig självt men det är inte gratis att instalera. furan flex heter den. är auktoriserad montör för den. ångmaskinen man använder kostar 50000 i inköp så de är inte billigt o installera. användes främst för kanaler som utsätts för syror och liknande så som oljepannor och storkök och liknande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.