Hej

Är det någon som har byggt ett hus med gjuten betongplatta med inbyggd golvvärme och sen låtit putsa den så att betongen blir innergolvet? Utseendemässigt är jag själv väldigt förtjust i betong, men jag undrar hur det fungerar värmemässigt. Blir golvet väldigt kallt på sommaren när värmen inte är på eller har ni värmen på alltid? Går det att ångra sig och lägga ett innergolv senare?
 
hej!det skulle säkert funka,men förmodligen kommer det att uppstå små sprickor i betongen.sedan när värmen stängs av, blir golven kallare.skulle du nu lägga på ny golvbeläggning,kommer dörrar o bänkskivor, hamna lite dumt.jag tycker det ser lite tråkigt ut när man bygger in trösklar o fotlister.lite beror på va man lägger på golven,parkett funkar dåligt o lägga .hade ni tänkt o stålslipa ytan eller putsa?
 
Jag känner att jag inte är så insatt, men tror att någon form av pigmentering för färgen och sen slipning för bättre hållbarhet. Huset jag funderar på att bygga är en vinterisolerad sommarstuga med träinnertak. Tycker det låter snyggt i kombination.

Känner att projektet kanske är över mitt huvud eftersom jag är en ensamstående trebarnsmamma, men jag måste försöka.
 
Jag vet inte om det är möjligt att få golvet sådär alldeles jätte slätt. Fundera lite på hur det blir när du ska städa golvet ochså. Du kan inte tvätta med vatten för den sugs in i betongen...

Ska huset bli bostad åt er eller endast sommastuga?
 
Jag läste något om att slipa med silikon eller liknande gjorde att golvet stod emot vatten. Vi tänkte bo där året om.
 
Hittar du nån hantverkare som säger att det går så kör på det men jag tror att det vore bättre med nån sorts golvbeläggning, plastmatta, laminat eller nått sånt.

Är det en ekonomisk fråga eller endast estetiskt?

Och det är klart du ska försöka, du kommer att få all hjälp du behöver av alla dina bekanta och alla här. :)

Om du gör resten av huset anpassat för ett tunt klickgolv så kan du ju alltid lägga in ett sån efteråt. Dom bygger ju inte så mycket, typ 10-15mm.
 
Tack för tipset. En bra och innehållrik tråd. Ska studera tipsen där noga.
 
Jomen, där ser man :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.