Stämmer bra. Vi har ofta fått kommentaren att sökfunktionen känns tråkig och att den inte känns som om den passar in ihop med resten av sajten. Tidigare var det Google, nu är det Elastic och nu kan vi göra saker som vi inte kunde göra tidigare.

Bara det att vi inte hela tiden föder Google med en massa information känns bra. Det känns som Google har nog med information om oss redan.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
3. Fixa så att man kan söka i trådar
Jag röstar på den här.

Jag söker väldigt lite inne i Bygga hus, vill jag söka så googlar jag, men ska testa lite och se om jag har några särskilda åsikter.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Sökfunktionen är en av de mest använda funktionerna på sajten. Särskilt bland ej inloggade, men även bland inloggade.
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
När jag tänker efter förstår jag nyttan med ett välfungerande allmänt sök, men jag hade aldrig tippat att det var så populärt.
 
Några önskemål ang nya sökfunktionen:

  • Möjlighet att sortera på tid/datum för att visa senaste informationen högst upp. Nu finns det bara möjlighet att begränsa bakåt i tiden:
Sökfunktionens tidsfilter med alternativ som "När som helst, Senaste året, månaden, veckan, dygnet".

  • I sökresultatet vill jag gärna se några rader för kunna bedöma om innehållet är intressant. Vore bra om man på sin profil kunde bestämma hur många rader som ska synas. Ungefär som i Outlook Preview.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Menar du att du inte ser ”snippeten” alls?

Skärmdump av ett forum med sökresultat på termen "blod" där en tråd om lukten av blod/järn är markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får bara någon enstaka rad som tyvärr inte säger så mycket. Personligen skulle jag vilja ha åtminstone två eller tre rader men bästa vore det om man kunde sätta antalet rader i profilen.

Skärmdump från forum där diskussionstrådar om byggprojekt och renovering visas, med en bild på masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Publiceringsdatum verkar väga ganska tungt i relevansindexet, är det rimligt? Jag kan tänka mig många sökningar där en bra rubrik eller popularitet (i antal visningar och/eller svar) känns relevantare än aktualitet, men motsatsen kanske också finns.

Datumet för trådar som visas ut hade jag därtill trott skulle vara skapatdatum, inte sista-svars-datum.

Sen undrar jag hur bra träffar man får om något inte står i trådtiteln. Misstänker att saker som tas upp en bit in i en tråd är svårsökta, men det behöver inte vara fel – någon avvägning måste man ju göra.

Slutligen tycker jag (med iphoneappen) att det är lite lurigt att ta sig tillbaka till sökresultatet efter att ha läst en tråd. Att stänga ned tråden med krysset faller sig inte naturligt för mig, men det kan bero på att jag normalt går vidare med knapparna i sidfoten. Och om de flesta som söker är oinloggade är ju inte appen det viktigaste.

På det stora hela tycker jag att ni lyckats bra. Vettiga trådar kom upp på det jag sökte. (y)
 
Tack för feedback. Jag håller med om att det känns som om nyare innehåll premieras framför äldre.

Jag upplever också att kortare innehåll premieras framför längre.

Jag tycker också vi bör skriva ut publiceringsdatum och inte senast uppdaterat för trådar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det finns tyvärr ett fel i "google-sökfunktionen" i toppen på alla sidor. Den söker endast igenom första sidan på varje tråd. Sökresultat som finns på sida 2 och nedåt kommer inte med. "Forumsök" fungerar. Felet har funnits ett bra tag.

Prova t.ex att söka på "pastalampor". Tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/kapprustning-i-utebelysning.328195 har första träffen på sida 2.

Google själv fungerar inte heller om man söker på "site:byggahus.se pastalampor" i google.
 
Sökfältet högst upp på sidan är inte längre en Google site search utan en Elastic search som vi själv hanterar.

När jag söker på ”pastalampor” så får jag upp ”Råd med att välja utomhusbelysning” högst upp i sökresultatet och ordet ”pastalampa” finns i det elfte inlägget i den forumtråden.

Skärmdump av ett sökresultat för "pastalampor" på ett diskussionsforum med inläggstitlar och en bild av en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra att det är er kod numera, då kanske ni har möjlighet att laga buggen.
 
Jag tror jag vet vad felet kan bero på, men jag är inte säker.

Högst upp på sidan två så finns det ett raderat inlägg. Detta raderade inlägg kan innebära att sökmotorn inte vet om att inläggen efteråt finns. Vad tror du @cnils?

Oavsett så får vi kolla närmare på det. Tack för felrapporten @Bo.Siltberg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har som sagt tyckt mig se felet ganska länge utan att idas isolera det närmare, och det har då varit flera olika trådar. Den enda gemensamma nämnare jag sett är just sida 1.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
P
Jag skulle gärna se att man kan söka med en regexp. Det vore mycket praktiskt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.