Hej,
Jag ska glasa in min balkong (bor 5 trappor upp) och undrar hur jag ska tänka med golvet/isolering?
Jag kommer ta bort befintlig trätrall och lägga in nytt golv. Befintlig trall är 40 mm och jag har ytterligare 15 mm (max 20 mm) upp till dörrens underkant, mao ca 55 mm att bygga golv + isolering av.

- Kan man isolera en inglasad balkong? eller behöver golvet kunna andas underifrån? Vad jag förstår är inglasad balkong inte lika med 100% vattentätt mot regn. Sommartid kommer jag inte stänga glasen i och med att jag vill få in frisk luft i mitt sovrum då det redan idag blir olidligt varmt. Vad händer om det regnar in på natten?
- Om det går att isolera, vilken typ av isolering ska jag använda?

- Vilket golv ska jag välja? (blivit avrådd från att använda komposit eller impregnerat trä pga de avger ångor vid värme som man ej bör andas in).
- Trätrall (Kebony, organowood, vanlig trätrall och behandla med Sioo-X, Weather Safe matta, Marmoleum)?
- Måste jag bygga upp en regel att sätta golvet på så att det kan andas? Eller kan jag lägga golvet direkt på cementplattan med bara isolering mellan cement och golv (exempel klickgolv)?

Utmaningen med regel + golvplank är att det är svårt att hitta mindre än 21 mm tjocklek på virket vilket innebär att jag direkt är uppe på 42 mm utan isolering (detta utan att tagit eventuella nivåskillnader i beaktande).

Alla tips och råd mottages med tacksamhet.
Allt gott,
LolloS
 
BirgitS
Balkonginglasningar brukar inte vara vare sig täta eller isolerade. Normalt är det bara enkelglas som man sätter in och då behöver balkongen vara välventilerad med uteluft för att det inte ska bildas kondens på rutorna. Det brukar, som du skriver, göra att det kan regna in. Allt behöver alltså tåla fukt och stora temperaturväxlingar.

Heltäckande balkongmatta är ett alternativ.
 
  • Gilla
LolloS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.