Har en liten fundering på golvvärme i källaren men då golv-tak bara är 210 cm så kan det inte bli några yviga historier.
Lade in lite på prov 30 mm isolering (cellplast 150) i barnens lekrum och parkett på. Verkar helt ok där även om vi inte haft någon vargavinter direkt.
Nu till saken, eftersom jag är alldeles för snål för att pröjsa 500 .- /m2 för isolering med spår och aluminumbeläggning så blir frågan:
Kan man fräsa ur cellplasten, lägga ett/flera lager aluminumtejp där man fräst ur och över kanten och sedan lägga i golvvärmen?
Någon som direkt kan omyndigförklara mig här på nätet så är det iaf bättre än att man gör det från myndighetshåll... ;D
 
Det där med att fräsa ur spåren själv tror jag på. Tyvärr är jag inte lika övertygad ang tejpen. Kolla blocket istället efter golvvärmeplåtar som blivit över vid byggen. Det finns säkert att få tag på billiga små partier.

/Jögga
 
Om man vill bevara takhöjden i största möjliga mån så finns det tunna plattor, bara några mm. tjocka, som är belagda med någon form av aluminiumfolie för att reflektera värmen uppåt. Ovanpå det kan man sen rulla ut en film som bara är 1-2 mm. tjock med elslinger i. I ena ändan sitter en liten anslutningsenhet som man ansluter till medföljande transformator och sen pluggar i vägguttaget. Laminat/parkett ovanpå och klart.
Kanske inte billigare men du stjäl i stort sett ingenting av takhöjden.
 
Jag tror på din ide, förutom tejpen.
varför det är Aluminium i plåtarna är för att det är en bra kompromiss mellan pris och värmeledningsförmåga.

Koppar,silver och guld är alla bättre men priset är högre.

För att aluminiumen skall kunna förflytta värmen i sidled ca 10 cm så måste du ha en viss tjocklek.
Jag skulle tro min 0,3 mm.
Jag vet att en kille sålt sådan plåtar på blocket för 50 kr/m2.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.