Hej!

Har fuktproblem i krypgrunden som står direkt på berg på landet och funderar på att bygga om till varmgrund då jag ändå måste ta bort alla golv och bygga nytt bjälklag.

Jag kom över en hemsida med ett företag som sprayisolerar krypgrunden och säger sig kan konvertera från krypgrund till varmgrund:
https://effektivisolering.se/applikationsomraden/krypgrund-kallare/

Någon som har input på att konvertera? Någon som har byggt om sin krypgrund?
 
useless useless skrev:
Jag har ett pågående projekt.
[länk]
Tack! Ska kolla in din tråd
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Hej!

Har fuktproblem i krypgrunden som står direkt på berg på landet och funderar på att bygga om till varmgrund då jag ändå måste ta bort alla golv och bygga nytt bjälklag.

Jag kom över en hemsida med ett företag som sprayisolerar krypgrunden och säger sig kan konvertera från krypgrund till varmgrund:
[länk]

Någon som har input på att konvertera? Någon som har byggt om sin krypgrund?
Kolla in de trådar du fått och tänk på att skumisolering inte löser orsaken till att du behöver åtgärda grunden!
Tvärtom så kan det bli verkliga fuktproblem och du sitter med ett enormt dyrt misstag!

1.Fukten måste hanteras det finns ingen genväg!
2.bjälklaget du ska bygga bestämmer hur du gör för att hantera konstruktionen av varmgrunden

Idealkonstruktion är isolering med eps mot mark och grundmur helt okänsligt för fukt och flyttbart nästa renovering...
I bjälklaget sätter du eps nertill med cellulosa för stegljudsisolering och vanlig isolering!
Se till att du kan hålla kontroll på RF i grunden med en avfuktare och fjärravläst mätning av temp RF
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Beskriv problemet, lägg gärna ut bilder. Det är inte alltid det behövs massor av jobb och dyra åtgärder.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Tack för svar!
Lite mer ingående beskrivning:

52 kvm stuga från 1956 på berg. Väldigt tunn jordmån och berg i dagen i grunden.
Gjuten grund ca 40-80 cm höjd i krypgrunden.
Pga lutande berg mot 2 sidor av stugan så kommer det in vatten i grunden som ligger i skrevor. Ingen plast elr nånting på marken.
Just nu håller vi på att gjuta en klack utanpå grunden för att täta där berget lutar mot huset. Tyvärr tror vi att det är svårt att få det 100% tätt men vi gör vårt bästa.
Blindbotten av trä (som är rutten) har ramlat ner på några ställen och även isoleringen, där ser man att bjälklaget är genomruttet likaså.

Vi hade anticimex här som efter inspektion rekommenderade gjuta extra klack (som vi nu gör), singel i skrevor, markplast och avfuktare efter bytet av bjälklaget.

Men vill även kolla på andra lösningar än att bara sätta in en avfuktare. Vill helst ha en hållbar lösning som inte är beroende av en avfuktare. Kan lägga upp lite bilder strax :)
 
Rödmålat trähus med vita fönster omgivet av grönska och klippor, solljus flödar in från vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av röd stuga med vitknut, tak och fönster, skogsbakgrund och berg, bilden är roterad och tas snett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elsladd som löper längs marken upp till ett hus sammankopplad med en blå plåt under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under röd stuga med synlig grund och löpande sutteräng med sten och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepump installerad på ett rött hustak bredvid en grävd schakt för fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenig sluttning vid hus med röd takplåt och utsikt över skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en värmepump intill en röd byggnad med stenfot och synlig berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, bra plan. Avfuktare som plan B skulle jag också säga. Finns det inga ventiler mot grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, bra plan. Avfuktare som plan B skulle jag också säga. Finns det inga ventiler mot grunden ?
Har dock läst på vissa sidor att det kan bli köldbrygga från syllen när man isolerar invändigt? Så tvekar lite pga det...

Finns 5 st ventiler i grunden 2 sitter i dörrarna och de andra gömmer sig under altanen.
 
B byggarätt skrev:
Kolla in de trådar du fått och tänk på att skumisolering inte löser orsaken till att du behöver åtgärda grunden!
Tvärtom så kan det bli verkliga fuktproblem och du sitter med ett enormt dyrt misstag!

1.Fukten måste hanteras det finns ingen genväg!
2.bjälklaget du ska bygga bestämmer hur du gör för att hantera konstruktionen av varmgrunden

Idealkonstruktion är isolering med eps mot mark och grundmur helt okänsligt för fukt och flyttbart nästa renovering...
I bjälklaget sätter du eps nertill med cellulosa för stegljudsisolering och vanlig isolering!
Se till att du kan hålla kontroll på RF i grunden med en avfuktare och fjärravläst mätning av temp RF
så du tycker man även ska ha isolering i bjälklaget fast man har isolerat mark och väggar i grunden? Vad jag läst på om varmgrund så ska värmen ”läcka ner” från huset varav man inte sätter isolering i bjälklag?

Vad säger du om köldbryggan det pratas om vi isolering invändigt i grund? Jag förstår inte eg varför syllen skulle bli kallare för att man isolerar insidan av grunden men så är jag heller ingen byggmästare ;)
 
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
så du tycker man även ska ha isolering i bjälklaget fast man har isolerat mark och väggar i grunden? Vad jag läst på om varmgrund så ska värmen ”läcka ner” från huset varav man inte sätter isolering i bjälklag?

Vad säger du om köldbryggan det pratas om vi isolering invändigt i grund? Jag förstår inte eg varför syllen skulle bli kallare för att man isolerar insidan av grunden men så är jag heller ingen byggmästare ;)
Isoleringen i bjälklag har du i varmgrund för ljudkomforten...
Den isolering av grunden du gör har bara syftet att hålla temperaturen på rätt sida om RF

Sedan tar du isolering+ ljud i bjälklaget upp till full rumstemperatur

Att du sätter luftavfuktare och fuktmätning är extra säkerhet vår och höst samt om du vill göra grunden ventilerbar vilket är fräscht
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Hej!
Hur har det gått med grunden och fukten? Intresserad då jag har liknande problem.
 
H Hella1 skrev:
Hej!
Hur har det gått med grunden och fukten? Intresserad då jag har liknande problem.
Vi är i planeringsstadiet fortf så har inte gjort så mycket praktiskt ännu förutom att vi håller på att gjuta en klack/limpa runt grunden för att täta. Sen finns det väl eg lite olika vägar att gå. Men det man absolut ska göra är att plasta och isolera marken inne i grunden för att höja temp och få ner fuktigheten. Sen kan man antingen sätta in en sorbtionsavfuktare, trygghetsvakten elr bygga om till varmgrund (vi funderar på isodrän varmgrund googla för info)
 
Tack för svaret! Ser fram emot uppdateringar.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Har en fråga till er som byggt om grunden ovanifrån krypgrund. När man tar bort golvet i stugan behöver man även ta bort alla inneväggar? Har en svärfar som påstår det nämligen. Borde man inte kunna hålla upp väggarna med nån domkraft elr liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.