Jag funderar på att skapa ett litet sophus för att slippa se soptunnorna och samtidigt få en snygg pergola/spaljé. Jag tänkte mig tre väggar, men vet inte om jag bör ha tak?
Funderar på att plantera pipranka för att få täta väggar, och kanske någon kaprifol för doftens skull. Fast å andra sidan blir ju vildvin och liknande så vackert på hösten så... Några andra tips?
Jag tänkte ha plattor på marken inne i pergolan.

Jag antar att det krävs rätt stadiga grejer, hur "fäster" man det hela? Kör ner kraftiga hörnstolpar i marken?

 
Jag brukar alltid varna för murgröna när det gäller nära hus & grund men i detta fall borde murgröna vara perfekt som vintergrönt (beroende lite på var i landet du bor). Piprankan är läcker men inte fullt lika rolig avlövad. Att komplettera murgrönan med bambu kan bli väldigt snyggt. Fäst stolparna i plintar.
 
jag bor i uppland, så jag vet inte om murgrönan klarar vintrarna här. Dessutom kommer pergolan att stå ganska utsatt. Annars hade jag gärna kört på murgröna, det är en klar favorit, fast inomhus då...

Hur är det med bambu, klarar det mina breddgrader? Och den klättrar väl inte utan blir bara hög, eller? Det skulle ju vara lite spännande... Har du någon bild på hur det ser ut? Eller jag kanske kan googla lite själv...

Nu har jag lite att sova på, men jag tar jättegärna fler idéer!!
 
OK - klimatzon 3-4? Tål att tänka på :-/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.