Planerar att göra lite trädgårdsfix och bland annat kommer jag att gräva i kanterna mellan gräs/icke gräs och lägga kantsten på vissa ställen. Kan man redan nu förbereda för en framtida robotgräsklippare?

Tänker mest om jag i samband med att jag lägger kantstenen kan peta ner begränsningskabel. Är det samma typ av kabel till alla klippare, och ska man lägga den på insidan eller utsidan av stenen? Eller är det helt beroende på typ av klippare?
 
Det borde inte vara några problem, men börja redan nu kolla på vilken klippare du vill ha. Kolla manualen, de flesta klippare vill ha begränsningskabeln runt 30cm från en vägg etc. De flesta ter sig ganska lika och många har identiska manualer.
 
J Johan456 skrev:
Det borde inte vara några problem, men börja redan nu kolla på vilken klippare du vill ha. Kolla manualen, de flesta klippare vill ha begränsningskabeln runt 30cm från en vägg etc. De flesta ter sig ganska lika och många har identiska manualer.
Menar du då att de klipper 30 cm "över/utanför" kabeln?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Menar du då att de klipper 30 cm "över/utanför" kabeln?
De klipper olika långt över kabeln. Runt 10cm, vissa mer, vissa mindre. Lägger du kabeln för nära huset kommer roboten krocka med fasaden.
 
J Johan456 skrev:
De klipper olika långt över kabeln. Runt 10cm, vissa mer, vissa mindre. Lägger du kabeln för nära huset kommer roboten krocka med fasaden.
Jag kommer att lägga en rad sten i ytterkanten av alla gräsytor, så det kommer att vara minst cirka 10 cm* från kanten där gräset slutet tills andra sidan av stenen. Det låter som att jag bör lägga kabeln i kanten mellan gräs/sten i så fall? Det är ju enklare. att göra det nu när jag ändå gräver i kanterna/anlägger gräsmattan.

* Kan ju givetvis välja att lägga stenen på andra hållet om det behövs mer marginal.
 
J Johan456 skrev:
De klipper olika långt över kabeln. Runt 10cm, vissa mer, vissa mindre. Lägger du kabeln för nära huset kommer roboten krocka med fasaden.
Hmm... behöver man en begräsningskabel om det är en upphöjd kant längs ytterkanten av gräsmattan?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Hmm... behöver man en begräsningskabel om det är en upphöjd kant längs ytterkanten av gräsmattan?
Ja, min piper ganska högt varje gång den slår i nått, såpass att grannen kom förbi o fråga vad det vad som piper. Hade i största möjliga mån byggt bort eventuella hinder med kabel hellre än att den ”slår i och vänder” Har en Landroid förövrigt
 
Tänk även på att om roboten klipper ca 10cm utanför under klippning så är kanske robotens front ca 30cm utanför.
 
C
AndersPS AndersPS skrev:
Hmm... behöver man en begräsningskabel om det är en upphöjd kant längs ytterkanten av gräsmattan?
Ja, åtminstone de Husqvarna-baserade klipparna rör sig bara innanför begränsningskabeln, de funkar inte utan. Dessutom sliter det både på kaross och krocksensorer att behöva "krocka" så mycket.
Men som påpekas i #2 så är det viktigt att lägga kabeln på rätt avstånd från en kant om det skall fungera smärtfritt.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag kommer att lägga en rad sten i ytterkanten av alla gräsytor, så det kommer att vara minst cirka 10 cm* från kanten där gräset slutet tills andra sidan av stenen. Det låter som att jag bör lägga kabeln i kanten mellan gräs/sten i så fall? Det är ju enklare. att göra det nu när jag ändå gräver i kanterna/anlägger gräsmattan.

* Kan ju givetvis välja att lägga stenen på andra hållet om det behövs mer marginal.
Nej det kommer absolut inte fungera att lägga kabeln i kant med stenen.
Har bara erfarenhet av HQ, då gäller 30 cm mot fast hinder, 25 cm mot häckar/rabattkanter etc. och 10 cm mot ytor klipparen kan köra över, tex om gräsmattan angränsar mot en plattgång i samma nivå.
Det är mycket viktigt att följa dessa regler annars blir det problem.
 
Med fräsch erfarenhet av min första installation av robot skulle jag säga att man bör installera kablarna i samband med att man har roboten, och att då först fästa den ovanpå gräsmattan med avsedda peggar.

Vi installerade våra kablar noga med hjälp av den linjal som följde med roboten, och nu när den nu kört i en knapp vecka börjar det synas var kabeln måste justeras. Hade vi grävt ned den direkt så skulle det vara mycket jobbigare.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
+1 på den. Installerade för två år sen och har justerat ett par gånger. Iår ska den fräsas ner.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Tack för alla tankar och synpunkter. Det blir uppenbarligen ingen kabel på plats nu, utan det får vänta tills roboten är inköpt! Så mycket för framförhållning :D
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Alltid bra att ha framförhållning...även om den "bara" är teoretisk. Genom att du frågade så har du antagligen lärt dig något. (y)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Alltid bra att ha framförhållning...även om den "bara" är teoretisk. Genom att du frågade så har du antagligen lärt dig något. (y)
Ja, visst är det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.