Hej,

Har nyligen flyttat in till ett rad/kedjehus. Det finns ett sovrum på bottenvåningen som hade ett gammalt plast matte golv och gamla tapeter som jag inte ville ha kvar så bestämde mig för att riva allt och göra om till lite mer modernare. Efter att jag hade rivit ner tapeterna så upptäckte jag att det fanns en spricka(se bilderna) i en av kanterna i sovrummet. Sovrummet och ett allrum är i vägg i vägg med varandra och kollar man samma vägg från allrummet så finns det en spricka där också.

Därav skriver jag här får att få lite råd och tips på vad jag kan göra för att åtgärda det här? Jag tänkte bara måla på väggarna efter att denna sprickan är åtgärdad.

Sovrummet:
Bild av ett hörn i ett sovrum med spricka längs taket markerad med en röd pil, fönster med utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor vertikal spricka i hörnet av ett vitt rum nära fönstret och rörledningar, med text som anger allrum bakom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En spricka i hörnet av ett vitt rum med synliga rör som går längs väggen, indikerar strukturella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allrummet:
En spricka i hörnet av ett sovrum med naken betongvägg och en grå gardin, text som anger sovrummet bakom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vertikal spricka i hörnet av ett rum med texten "Sovrummet bakom denna vägg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det betongväggar? Om du misstänker att det är ett fel som påverkar hållfastheten, alltså en strukturell spricka, är det ju inte bra, men om vi bara pratar kosmetiskt så kan du spackla igen med vanligt spackel. Själv föredrar jag kakelfix för det har en smidig konsistens och sjunker inte in när det torkar/brinner. Man måste ju blanda till fix så spackel är ju enklare på så sätt. Om det finns en mjuk fog i samma hörn bör du fortsätta med det och inte ta spackel eller fix.
 
Om huset är lite äldre är det inte konstigt att det rört på sig. Sålänge man inte får in en finger så lär inte huset rasa. Prova att spackla igen och måla, möjligtvis kommer det spricka lite igen, i storleken av ett blyertsstreck inom något år. Då kan du eventuellt lägga en mjukfog där och måla. Fortsätter det spricka i den storleken som är på bilden då behöver du kontakta en besiktningsman. Men jag tror inte det. Jag är ingen expert på sånt här men har lyssnat på annat kunnigt folk.1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.