Hej, jag sitter här och funderar på hur man ska inleda, men blir nog bara att kasta sig in i det.

Jag ska försöka hålla detta så kronologiskt som möjligt så får vi se hur det går :)

I januari 2015 fick vi äntligen flytta in i vår nyproducerade lägenhet i södra Stockholm som vi väntat på i 2 år. Glädjen och lyckan byttes snart ut då jag redan andra kvällen fick gå plinga på hos grannarna eftersom ett par skrek sig hesa på varandra i ett hetsigt bråk. Detta var bara starten på allt kaos som skulle komma de nästkommande 6 månaderna. Det var ofrånkomligt, grannarna var fullkomligen dumma i huvudet och dom bodde rätt ovanför vår lägenhet. Det bråkades, skreks och bankade och dunkade dygnets alla timmar. Den nya superfräscha hissen blev sönderslagen av en av de fyra sönerna efter bråk med farsan osv. Det var aldrig lugn och ro.

Vi stod ut i 6 månader, men efter att grannen hotat mig så kontaktade vi styrelsen och dom kände absolut till problemfamiljen som ställde till det för alla i byggnaden. En vräkningsprocess var påbörjad, men eftersom det var en bostadsrätt skulle processen ta upp till 2 år så vi tittade på varandra och bestämde oss för att flytta. Och tur var väl detta då familjen fortfarande bor kvar där nu fem år senare.

Vi kände att denna gången ska då ingen annan idiot bo under samma tak som oss så vi letade villa.

Vi föll till slut för en villa i den delen av södra Stockholm som vi aldrig hade haft några kopplingar till :)

Blott 23 år unga flyttade vi från en etta på 36kvm till en villa på 180. Flytten gick den 18 December 2015.

Här är försäljningsbilden.
Vit enplansvilla med svart tak och garage, omgiven av en välskött trädgård och gröna områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog fanns det att göra, men kravet vi hade satt på varandra var att om det fanns källare så skulle det vara dränerat relativt nyligen. Detta huset fångade oss med storm trots kommande takbyte. Vi får ta en sak i taget.



Här börjar då vår historia av både glädje och lycka, men också sömlöshet och oro mellan varven.

Tidigare ägarna hade lämnat många överraskningar i negativ karaktär och det är det jag kommer berätta om här. Problemen, men också åtgärderna.

Jag kan garantera att inget som görs i detta huset fuskas det med. Allt görs gärna med hängslen och livrem och min fru brukar säga att den som kommer köpa detta huset kommer få ett hus i tiptop skick.
Allt dokumenteras i bilder och sedan har jag en läderinklädd pärm som ska uppdateras med alla åtgärder som gjorts genom åren och de som komma skall :)

Värt att veta är att när vi köpte huset hade jag i stort sett noll kunskap om allt som har med husägande att göra.

Välkomna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
skydiver och 19 till
  • Laddar…
vilken inledning (y)
det här ska följas!
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Redan första helgen så tänkte vi dra igång en brasa, helt lyriska över att vårt nya boende hade braskamin :)
Här kommer väl i stort sett första överasskningen.
"Vi har lämnat veden som är förvarad bakom förrådet så ni har något att börja elda med"

Jag gick ut med en ikeasäck för att hämta ved och först och främst var veden inte en kluven, men den rasade även sönder när man tog i den. Björkbitarnas fibrer särade på sig när man tog i det och jag insåg att dom bara hade gjort det enkelt för sig själva. Blev en tur ned till ica för att köpa en påse ved.

Veden på baksidan av förrådet resulterade i 6 vändor till tippen med släp :sweat:
Fristående vit skjul bakom ett bostadshus med vedförvaring, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likaså hade det lämnats verktyg "som är bra att ha" i förrådet. Bland annat en gerkap som "bara behöver nytt kol". Dock var kapen en riktigt billig sådan där det inte finns nya kol att köpa löst :crysmile:
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Badrummet på övervåningen hade ett stort hörnbadkar. Modellen hade stoppats av elsäkerhetsverket då risken för elchock när man badade var hög så vi bestämde oss direkt för att kasta ut hörnbadkaret när våren kom och ställa dit en duschkabin istället. Det kändes som att vi hade mer användning för det också eftersom kabinen i källaren är var minsta modell och jag är av större modell både lång och "bred" :p
Ett badrum med vitt kakel, hörnbadkar, handfat och toalett, inredningsdetaljer och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När badkaret väl flyttades så hade kaklet en underlig missfärgning. Tidigare ägaren kontaktades för att fråga vad det var, men det var inget dom kändes vid. Svaret kom ganska snabbt för när diskmaskinen tömdes så steg vattnet upp ur golvbrunnen i badrummet. En spolfirma kontaktades och dagen efter spolade alla rören ur och så rann det på igen.

En anna överraskning tittade även fram bakom badkaret. Vattenrören kommer upp ur golvet och svänger sedan in i väggen och på vägen sitter det avstickare till badkaret. rören är original sedan -64 så det verkar som att man kört på budgetrenovering deluxe :whistle:
Ett tomt hörn av ett badrum med kaklade väggar, synliga rör efter borttaget badkar och missfärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt duschkabin installerat i ett kaklat badrum, ersättning för tidigare hörnbadkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eftersom vi hade noll erfarenhet av allt som heter bygg och husägande (bortsett från el eftersom jag är elektriker) så var allt perfekt med huset och det sa ju även besiktningsprotokollet. Så här i efterhand så förstår jag inte hur huset i stort sett kunde gå igenom utan anmärkning.

En sak som jag tyckte kändes lite märkligt efter att ha läst in mig om dräneringar var varför man låtit bli att koppla på dagvattnet från taket trots att huset dränerades sent 2013. nåja vi göra en enkelt lösning gjordes på nästakommande sommar tills vi kan gräva ner några rör vid senare tillfället.
Vatten från ett stuprör leds ner i en stor blå tunna med en pump, tillfällig lösning för takdränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under vintern hade bergvärmpumpen ett lite underligt beteende. Den stod extremt högt ställd och vi hade runt 24 grader på övervåningen och ca 16 grader i källare. Jag lyckades google fram en servicemanual på ca 200 sidor som skrevs ut och luslästes som kvällslektyr. Efter det servade jag hela värmesystemet, både primär (dvs kollektorn från borrhålet) och sekundär, sedan luftade jag elementen och ställde om kurvan. Det tog ca 2 dagar så hade vi stabila 22 grader både på övervåningen och i källaren :strong:
Bergvärmepump i ett förrådsutrymme med röranslutningar ovanför och en hög med skor och strykbräda med kläder framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hjortmark och 16 till
  • Laddar…
När sommaren kom började vi märka att tvätten som vi hängde i tvättstugan aldrig riktigt torkade. Torkningsprocessen var så pass långsam att kläderna hann börja lukta illa innan dom var torra. Via larmsystemet började jag läsa av luftfuktigheten och intensivt googlande visade på att något var knas. Som värst var det uppe på 96% vill jag minnas. Då gav jag mig in på nästa kapitel då: Ventilation. Tilluften i tvättstugan visade sig vara stängd och igenmålad. Frånluften stängd både i tvättstuga och badrum och detta var i gästrummet:
Ventil igensatt med isolering i en vitmålad vägg, vilket indikerar dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla ventiler öppnades och tömdes på isolering och rengjordes och jag förstod i efterhand att detta var deras lösning på den kalla källaren istället för att fixa värmesystemet.
 
  • Gilla
  • Wow
Alexzas och 4 till
  • Laddar…
När sommaren kom så dök nästa bekymmer upp. Jättealtanen på baksidan dubblade som pool. Mitt på altanen bildades en stor pöl och det tog dagar innan det torkade efter varje regn. Detta gjorde att altanen i stort sett var obrukbar. Första tanken var att det var för tätt lagt, så jag monterade dubbla klingor på cirkeltsågen och drog några snitt här och var. Detta hjälpte dessvärre inte utan vid varje regn svällde det igen och blev tätt. Då slog det mig att det kanske var för tätt bygg runt om då kjolen på altanen gick hela vägen ner till marken. Hålsågen åkte fram och ventilgaller monterades på kortsidorna. Det tog ca 2 dagar så var det torrt igen och problemet kom aldrig tillbaka innan altanen revs några år senare (det är den intressanta delen och det kommer senare).
Altan på baksida av hus vid skymning, med möbler och inbyggda lampor längs räcket, torr yta utan pölar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexzas och 2 till
  • Laddar…
När vi skulle fylla på jord på kortsidan av huset för att marken sjönk så upptäckte vi att massorna dragit med sig dräneringslisten så hela den sidan grävdes upp och tätades något enormt och monterades dit igen.
Grävd mark vid husgrund med synlig dräneringslist och tätning, dammsugare och öppen jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad dräneringslist längs kortsidan av ett hus med nyligen påfylld jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vid närmare inspektion av vinden upptäckts även att gamla expansionskärlet satt kvar på vinden. Konstigt nog var detta inte påpekat i husbesiktningen. Anledningen till att jag litade på besiktningen var för att det är från en välkänd firma.
Nåja, ut med skiten och plugga rören så kan vi stryka det från listan i alla fall :)
Gammalt expansionskärl och isolering på en mörk vind med takstolar, oupplyst och svårtolkat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att montera dit en badrumsfläkt för ventilationens skull :)
Nyinstallerad vit badrumsfläkt monterad i taket mellan vita plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redan vid visningen (vi missade ordinaire visning så ägarna visade oss) så frågade jag om läckan som påverkat golvet vid radiatorn var en pågående läcka eller om den var gammal. Svaret var att det var gammalt och det var åtgärdat. Det var dock en lögn för när jag senare servade systemet och höjde till korrekt tryck så började det läcka direkt. Radiatorn var den enda i huset som var bytt och det var även den enda som inte fungerade. Jag drog åt kopplingen så det slutade läcka så fick det vara sålänge.
Radiator med synlig värmekoppling och skadat golv, som tyder på tidigare läckage vid radiatorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat golv och läckande radiatoranslutning med synliga rost- och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nästa sak som upptäckte var att huvudvattenavstängningen inte fungerade på primärsidan. Sekundären fungerade om man tog i med den största ringnyckeln som fanns i huset och använde den som hävstång. Men relativt nyinflyttade och med en knaper budget efter möbelinköp (kommer ni ihåg att vi flyttade från en etta:rofl:) så bestämde vi oss för att vi byter vattenavstängningen när det är dags att byta vattenmätare. 2 veckor senare fick vi brev av kommunen att det var dags att byta mätare :rolleyes:

Sagt och gjort:
Vattenavstängningssystem med gamla ventiler mot vägg med rutiga kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt vattenavstängningssystem på vägg med rörmokardetaljer och kopplingar, samt en vattenmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexzas och 7 till
  • Laddar…
Efter nästkommande vinter kom nästa bekymmer. Trots soligt väder var det konstant en stor pöl i gruset på uppfarten. Pölen fylldes hela tiden på och jag trodde det var grannens gräsmatta som tömde sig via slänten mot vår parkering. Vattnet drog med sig lera och korkade igen spygatten utanför garageporten vilket resulterade i att vatten sipprade in vid garageporten.
Bild av stor pöl på en grusuppfart mellan två parkerade bilar med slänt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor vattenpöl på uppfart med grus och lera nära garage och ett igensatt avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så en dag såg jag hur det stog som en fontän ut i slänten på gräsmattan och bestämde mig för att ta fram spaden. En bit ner fann jag ett dräneringsrör som tidigare ägaren grävt av och täckt över med fyllnadsmassa när man breddade uppfarten.
Avgrävd dräneringsrör synligt i en grop med jord och små rötter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha bollat lite frågetecken med grannen visade det sig att det ligger dräneringsrör mellan vår tomter för att hjälpa till att dränera gräsmattorna.
Röret högtrycksspolades och skarvades och det konstanta vattenflödet på uppfarten slutade.
Avgrävd trädgård som visar ett avskuret dräneringsrör i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexzas och 5 till
  • Laddar…
Vintern 2017 var den kallaste vintern vi upplevt på länge, då är det skönt att värmesystemet lirar som det ska :)
Termometer visar -20,4°C utomhus och 11,6°C inne, med snöig utsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit husfasad och bilar täckta av snö på en solbelyst vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I mars 2017 rev vi barnsängen som var platsbyggd. Vi hade inga barn när vi flyttade in och kändes inte behovet av att ha kvar sängen utan det fick bli en skrivbordshörna istället. Intressant nog så hade dom inte skruvat upp gipset utan limmat. Och bakom sängmöbeln var det ogipsat.
Platsbyggd barnsäng i ett barnrum med färgglada mätsticka-dekaler på dörren, leksaker och en barnmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete där en platsbyggd barnsäng rivits för att göra plats för skrivbord, synliga gipsskivor och rivningsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörna av rum med nylagt ljust träskrivbord, oskruvat gips och renoveringsverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålad hörna av rum med ett nyinstallerat skrivbord, synliga gipsrester och ogipsade väggar där en säng tidigare varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad hörna med nytt skrivbord där en platsbyggd barnsäng tidigare var, inkluderar dator och högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.