Hej!

Jag undrar om någon möjligtvis kan hjälpa mig med en fråga angående vår diskmaskin. Den är köpt för cirka 10 år sedan och är av märket Upo, som numera inte finns. Nu börjar den krångla :( När vi använder kökskranen mycket och det spolas mycket vatten och diskmaskinen är av, har den ändå tagit in vatten? Nu sedan igår startar den inte efter att kökskranen har använts mycket, imorse gick den att starta men nu på kvällen la den av igen. Är det Någon som vet vad detta kan vara?

antar att det jag behöver köpa en ny diskmaskin men tänker kan det vara något annat fel? Vi har haft stamspolning, det var dock några månader sedan. Kan det vara något sådant?


stort tack på förhand! Uppskattar all hjälp jag kan få då jag är helt okunnig inom detta :)
 

Bästa svaret

A
antingen så läcker inloppsventilen
eller så
rinner det in avloppsvatten baklänges
 
Tusen tack för svaret!

om det rinner in vatten baklänges vad kan det då bero på? Är det något annat än diskmaskinen som kan strula då? Är rädd för att vattnet ska rinna ur diskmaskinen på något vis.

Tusen tack på förhand ännu en gång!
 
Se till att avloppsslangen från maskinen är fastsatt så den går högre upp än vattenlåset till diskhon, då kan det inte rinna in vatten bakvägen. Se bilderna längst ner här: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7
Fäst den mot undersidan av bänkskivan om du inte kan/vill skruva i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.