Vi bygger nytt hus, lösvirke, och vår byggare rekommenderar PVC-tak istället för papp. taket har ca 17° vinkel. Någon som har erfarenheter/synpunkter på detta? Och varför är har nästan alla nybggda hus från kataloghustillverkarna tegeltak? Är det billigare?
 
De har inte tegeltak kan jag garantera. Det är betongpannor, vilket är det billigaste yttertaket undantaget LLP plåt.
Vad pvc tak är vet jag inte, vill du förklara?
 
Som jag har förstått det så är det ett alternativ till papp, i första hand, men ser mer ut som plåt. Vill man kan man få det att likna plåt ännu mer genom att fejka till skarvar som plåt har .....

 
Taktäckaren rekommenderade säkert PVC duk som används på låglutande tak. Denna ser inte alls ut som tegel/betong pannor. Kvaliteten på PVC:n är lika bra som papp men PVC är lite tveksam ur miljöhänseende.

Talpannor ses mer frekvent än papp eller duk i marknadsföring eftersom trenden är att man vid nybyggnation inte bygger små byggnader med låglutande tak.
 
Tauk skrev:
Talpannor ses mer frekvent än papp eller duk i marknadsföring eftersom trenden är att man vid nybyggnation inte bygger små byggnader med låglutande tak.
Undantaget trenden med nyfunkis ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.