Kör på med ett rollat tätskikt.
Smeta på 10 cm upp på väggen och 2-3 cm ut på plattan.
Sen kan du kakla om du vill eller sätt en vanlig sockel. Eller kör utan.

//AA
 
jag har klinker med en stående rad, la även golvet i mönster för att göra det lite roligare. 30×30 plattor.. blev nöjd med det. funderade också på att polera platta och sen ngt epoxy golv men är nöjd. som ovan, se bara till att ha fall bort från väggarna men det gäller oavsett. snösmältning är väl det större problemet. jag drog även upp på väggen ett par m2 runt där jag har vatten ( för biltvätt etc) slang etc stänker lite så bra med skydd där.
 
Jag har sett flera här i området som gjuter med höjdskillnad mellan garage delen och resten av huset, i tidigare hus vi hade var hus och garageplattan en enda stor platta, inte speciellt lyckat om man var och gjorde nått i garaget på kvällen, tappade man nått på golvet eller liknande transporteras ljudet i hela plattan.

Så kolla på någon lösning där man separerar plattorna och får en höjdskillnad mellan, det går ju tex sätta kantelement mot varandra och ta bort sidoisolering eller nått, tror det är så de flesta gjort här i området som gjort med höjdskillnad.
 
Tack för synpunkter.:)

Det låter som att det borde funka att skippa en murad sockel.(y)

Var inne på att ha garaget 200mm lägre från början. Men av någon anledning, som jag inte kommer ihåg just nu, så skulle det vara betydligt enklare att gjuta en stor platta istället för två separata.


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
richardtenggren
Du kan ha en rörelsefog i plattan kanske?
Diskuterade det med min vän som är byggingenjör när vi byggde till.

På större plattor gör man ju så inom samma byggnad då plattorna blir stora, man kan notera skarvarna i större byggnader om man är uppmärksam.
 
Ja det är inga problem att ha skarvar i plattor. På senaste bygget jag var på var bottenplattan och valven runt 3000m2 så de gjöts i 3-4 omgångar
 
Hej!

Jag ska höra lite med gjutaren om man ska lägga in någon skarv/fog mellan hus och garage eller helt enkelt köra på en och samma platta.:) Ska ju ha verkstad sedan så det borde vara mest förvaring i garaget vid huset.:)

Idag har jag påbörjat ett litet projekt på tomten. Tänkte bygga mig en vedbod som jag sedan kan fortsätta använda. Har varit och hämtat diverse virke från kompisar som har rivit altaner. Dock så funderar jag lite nu om jag kanske skulle gjort det mer som en friggebod ist?:p Kommer ju ändå behöva något sådant för diverse redskap osv.:)

Den mäter ca 2x3m.

Byggde en liten pall också, alltid bra å ha.:)

Pågående konstruktion av en vedbod med återanvänt trävirke och en handgjord träpall framför en liten byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Nu har vi verkligen tagit ett stort steg på väg! Bygglovet är beviljat!:D

Beviljat bygglov från Lysekils kommun för en enbostadshus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick betydligt snabbare än vad jag räknat med, drygt tre veckor sedan jag lämnade in kompletteringarna och igår kom det på mejlen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Johanneslunden och 14 till
  • Laddar…
Grattis!!

Tur det är helg, då kan du börja bygga nu! :D:D:D
 
Åsa Lund
Gött mos!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Grattis!!

Tur det är helg, då kan du börja bygga nu! :D:D:D
Tack!:)

Jag jobbar tyvärr hela helgen så det blir inget byggande:p:crysmile:

//Fredrik
 
  • Ledsen
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Idag fick jag fortsatt en liten stund med min bod. Fick reglat upp en långsida och börjat sätta panel. :)

En halvfärdig träbod under konstruktion med uppreglat skelett och påbörjad träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regelverk för en vägg i träkonstruktion med delvis uppsatt träpanel och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars så är det mest väntetid just nu. Men farsan håller mig sysselsatt med köksrenovering osv hos sig och mamma. Igår bytte vi ett fönster osv så det grejas allt en hel del ändå.:p

//Fredrik
 
  • Gilla
Jonathan C och 2 till
  • Laddar…
När drar husbygget igång då? Har du bestämt dig för vem du ska anlita??
 
Ska du bygga för fönstret på boden?
 
C crazytok skrev:
När drar husbygget igång då? Har du bestämt dig för vem du ska anlita??
Snickarna kommer i oktober och min plan är att gjuta plattan i slutet av augusti.:)

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.