F
Minst sagt två väldigt mixade utseende. Det krävs rätt mycket erfarenhet för att få det att se bra ut i verkligheten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ett tips är att ta kontakt med en konstruktör redan nu och lösa stabiliteten av utbyggnaden. I nuvarande utseende kommer det bli en liten utmaning. Att lösa detta nu är mycket billigare och det kommer bli mycket bättre lösningar än att behöva lösa det när bygget är igång och att då få ett slutresultat som man inte är nöjd med.
 
F fsn skrev:
Minst sagt två väldigt mixade utseende. Det krävs rätt mycket erfarenhet för att få det att se bra ut i verkligheten.
Det är sant. Förra utbyggnaden (vilket är den som syns bredvid i bild) gjorde jag för att vara så lik den ursprungliga byggnaden som möjligt. många människor har inte ens insett att det är en utbyggnad så jag antar att de lyckades.

En tanke här är att göra byggnaden så avvikande som möjligt, så de med flit ser ut som en påbyggd byggnad. Detta liknar de ute rum som sitter där idag som med är byggd i modern stil, vilket jag skulle påstå fungerar skapligt.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Ett tips är att ta kontakt med en konstruktör redan nu och lösa stabiliteten av utbyggnaden. I nuvarande utseende kommer det bli en liten utmaning. Att lösa detta nu är mycket billigare och det kommer bli mycket bättre lösningar än att behöva lösa det när bygget är igång och att då få ett slutresultat som man inte är nöjd med.
Jag är konstruktör själv, och hela byggnaden är konstruerad utifrån en så enkel och billig konstruktion som möjlgit.
 
  • Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Jag är konstruktör själv, och hela byggnaden är konstruerad utifrån en så enkel och billig konstruktion som möjlgit.
Hur är stabiliteten av utbyggnaden tänkt? Den nedre våningen ser lite vek ut samt att bjälklagen på nytt o gammalt inte verkar ligger i samma nivå vilket krånglar till det att flytta horisontallaster mellan planen för att kunna utnyttja befintlig byggnad som stabiliserande. Eller är det stålramar eller kryss som inte syns på bilden?
 
M Mattias Svederberg skrev:
Tänkte bygga ut huset. Dessvärre gav banken inte oss lån, något vi hoppas att de ändrar på senare.

Hela poängen har dock varit att göra en lyxig utbyggnad till ett väldigt lågt pris. I princip finansiera utbyggnaden under tiden vi bygger.

[bild]
Har du någon bild på huset idag?
 
Jonathan C Jonathan C skrev:
Har du någon bild på huset idag?
Detta är en gammal bild (från 2015), men det var den enda jag hitta där man ser huset ur en bra vinkel.
 
  • Gammalt rött trähus med vit garageport och personer framför, inklusive en kvinna och ett barn i en somrig trädgård 2015.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
Hur är stabiliteten av utbyggnaden tänkt? Den nedre våningen ser lite vek ut samt att bjälklagen på nytt o gammalt inte verkar ligger i samma nivå vilket krånglar till det att flytta horisontallaster mellan planen för att kunna utnyttja befintlig byggnad som stabiliserande. Eller är det stålramar eller kryss som inte syns på bilden?
Sista 3 meterna ut på befintligt hus har ett nedsänkt golv relativt till resten av byggnaden. Den nya byggnaden matchar golvet med övriga byggnaden.

I detta fallet spelar det dock ingen roll eftersom golvet i befintlig byggnaden inte är kopplade direkt till ytterväggarna, utan att upplyfta av innerväggarna.

Det andra byggnadskroppen om är baktill och inte syns så mycket på bilden här är ett stabilt timmerhus.

I detta fallet blir det i praktiken en skiv effekt där de två befintliga husen tar två av vinkarna och mellangolvet i nybyggnaden tar den sista.

Utöver det kan jag stärka de sista två väggarna in mot befintliga huset med.

På tredje våningen så saknas lite stöd från befintliga byggnader, men där är de mindre fönster, så mer utrymme att stärka upp.

Det är lite av en optisk illusion att huset är så öppet. Det är betydligt mer väggar än vad det ser ut som.

Fönsterna på bottenplanet är precis lika breda som de på mitten planet. Men eftersom de är öppnade ser de bredare ut.
 
Om det är lågt pris som är viktigaste faktorn borde det väl vara billigare att bygga ut i ett eller max två plan - då slipper du en trappa i tillbyggnaden. Givet att det är utanför detaljplanerat området borde det finnas yta att göra det på?
 
backstad backstad skrev:
Om det är lågt pris som är viktigaste faktorn borde det väl vara billigare att bygga ut i ett eller max två plan - då slipper du en trappa i tillbyggnaden. Givet att det är utanför detaljplanerat området borde det finnas yta att göra det på?
De skulle de kanske vara. Trappan är dock inte speciellt dyr jämfört med grunden och taket. Jag behövde dock 3 rum, och poolen fanns där redan. Skulle iofs kunna tänka sig att man fortsatte plan 2 ut över poolen, men då skulle man tappa ljusinsläpp genom taket där.

Ett annat problem med att göra två våningar är att det skulle vara knepigt att göra fuktskyddet mot väggen mellan huset. Fuktskyddet behöver vara nästan en meter upp (iaf 70 cm).

Skulle inte säga att de är nödvändigtvis dyrare att bygga 3 våningar.. Nybyggnaden sticker bara upp drygt en meter över nocken på de gamla huset, så vindlasterna blir rätt tama.

Syftet är inte nödvändigtvis att få lägsta möjliga pris, utan snarare så högt värde som möjligt. Både bruksvärde och marknadsvärde.
 
Är tanken 2 sovrum plus allrum på BV ?
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
De skulle de kanske vara. Trappan är dock inte speciellt dyr jämfört med grunden och taket. Jag behövde dock 3 rum, och poolen fanns där redan. Skulle iofs kunna tänka sig att man fortsatte plan 2 ut över poolen, men då skulle man tappa ljusinsläpp genom taket där.

Ett annat problem med att göra två våningar är att det skulle vara knepigt att göra fuktskyddet mot väggen mellan huset. Fuktskyddet behöver vara nästan en meter upp (iaf 70 cm).

Skulle inte säga att de är nödvändigtvis dyrare att bygga 3 våningar.. Nybyggnaden sticker bara upp drygt en meter över nocken på de gamla huset, så vindlasterna blir rätt tama.

Syftet är inte nödvändigtvis att få lägsta möjliga pris, utan snarare så högt värde som möjligt. Både bruksvärde och marknadsvärde.
Ok!

Blir intressant att se slutresultatet - keep us posted!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är tanken 2 sovrum plus allrum på BV ?
BV - Entre, Matsal och lite allt möjligt rum
Mitten våning - Kontor/gym
Top våning - Sovrum
 
  • Gilla
Cyankalium&Champagne
  • Laddar…
Jag sitter och tittar på dina bilder och försöker bli klokare... Den cadbilden du visade upp, var det utbygget du gjorde i förra omgången? Och nu ska du fortsätta bygga på den som 1a våningen och bygga på 2 våningar till?
 
M Mattias Svederberg skrev:
Ska se om jag hittar en bild senare. Här är en cad bild så länge.
Hur svårt är det att gå ut och ta ett par bilder?
Vi har ju haft en helgdag med årets finaste väder!
Årets första sommardag faktiskt.

Men du får en ny chans i morgon.
Katrineholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.