Hej!

Nån som läser detta kommer säkert ha sett min tråd om att konstruera en funkiskornisch i polerad metall. Jag har fått släppa det av flera skäl som jag inte behöver detaljera här. Om inte nån jättegärna vill veta, då förstås.

Nu börjar jakten istället på lämplig gardinstång. När det gäller gardiner och stänger finns det en generell informations- och kunskapslucka här, inte bara hos mig utan både hos internet i stort och hos byggnadsvårdshandeln. Ingen verkar veta något och på bilder från tiden kan man antingen inte riktigt urskilja stången i nån vidare detalj (om den alls är med i bild) eller så är den dold av en gardinkappa.*

Är det nån som har någon aning om vad som vore typiskt för tiden? Förnicklat? Mässing? Förekom fortfarande varianter i smide?

Och profiler då? Jag tänker att den här typen kanske är lite för utstuderad och förmodligen lite äldre?

9383241_fullsize.jpg

*Tyvärr är gardinkappa uteslutet. Min kära sambo tycker redan att jag inreder som en "tant" och jag måste ju låta henne lägga in något veto. Jag är inte heller säker på att jag vill ha gardinkappa själv.

**Ska förtydliga att jag försöker inreda med Swedish modern som stilideal, så kanske passar inte de mest utstuderade art deco-profilerna, men jag är nyfiken på allt du som läsare kan tänkas veta i ämnet, så håll inte tillbaka.
 
Mormorsstänger är helt uteslutna. Även om mina minnen från 40-talet är fragmentariska så bodde jag i den lägenhet som mina föräldrar inredde på 40-talet ända till mitten av 50-talet. Det dominerande gardinminnet är kornischer i trä med spår för träkulor med metallkrokar. Överhuvudtaget var utbudet av heminredningsdetaljer och armaturer otroligt begränsat. Har du tittat på Stockholmsutställningens katalog över utställningshusen? Den finns på nätet. På internet måste du söka på heminrednings- och textilsajter.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Mormorsstänger är helt uteslutna. Även om mina minnen från 40-talet är fragmentariska så bodde jag i den lägenhet som mina föräldrar inredde på 40-talet ända till mitten av 50-talet. Det dominerande gardinminnet är kornischer i trä med spår för träkulor med metallkrokar. Överhuvudtaget var utbudet av heminredningsdetaljer och armaturer otroligt begränsat. Har du tittat på Stockholmsutställningens katalog över utställningshusen? Den finns på nätet. På internet måste du söka på heminrednings- och textilsajter.
Just Stockholmsutställningen har jag inte tänkt att titta på, faktiskt. Bildgooglar lite och det är mycket gardinkappor, nån kornisch, men också några bara stänger i metall - jag gissar förnicklat med tanke på året? Exakta profiler är svåra att se och se men det verkar inte helt oväntat enkla profiler. Svårt att se knoppar här men de verkar vara diskreta.

012uKY6FnJv9

Snyggt exempelhem. Lite svårt att se gardinstången men den är bar i alla fall.


1930-tals sovrum med två sängar, enkla metallgardinstänger och diskreta knoppar från Stockholmsutställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den här varianten tycker jag det verkar som att gardinstången istället för att ha knoppar gör en böjd sväng inåt mot väggen där den är fäst. Det är ju snyggt med rätt typ av upphängning.


Svartvit bild av 1930-tals interiör med enkla gardiner och diskret gardinstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här varianten gillar jag med veckband. Den är inte bara snygg utan gör livet lite enklare eftersom man egentligen bara ser stången. Då behöver jag inte bry mig så mycket om att alla nytillverkade gardinstänger har knoppar som egentligen inte passar in.

Frågan om material på stången är ju dock svårare att reda i. Tyvärr är jag inte man nog att se skillnad på förnicklat och mässing i svartvita bilder. Det lär ha varit mycket förnicklat på Stockholmsutställningen och även en bit in i 30-talet. Men jag får för mig att i och med att Swedish Modern-stilen kom som en motreaktion mot den renodlade funkisen så kom också mässing tillbaka lite i inredningen. Vad är en gardinstång, är det beslag eller inredning?
 
Förnicklat tror jag är mer 30-talsmässigt. Jag vet inte när gardinstänger av kirschskenemodell började uppträda, men jag har sett många väldigt gamla sådana, så det kanske var på 30-talet. Mina föräldrar var väldigt gardinfixerade, mamma som textilare och pappa som allmän estet, så kornischer kanske var typiskt för dem. Kornischerna kunde ha flera spår som möjliggjorde ytter-och innergardiner. Jag tror att en ledstjärna kan vara, inga krusiduller utan enkelt och diskret.
 
  • Gilla
Jota och 1 till
  • Laddar…
Grubblar vidare på om det blir bra med mässing. Det blir ju det eller smide som återstår om vi relegerar det förnicklade till 30-talet. Båda är ju enklare att få tag på idag än förnicklade gardinstänger, och mässing är i alla fall överkomligare i pris. Men jag är lite osäker på smide? Gillar smide men vet inte om det känns riktigt rätt här.

Om mässing, så skulle ju något sånt här från just Kirsch funka: https://www.kirsch.se/produkter/scala-set-o-19-mm-5/. En liten diskret knopp, som förvisso känns rätt modern men som inte syns bakom våra veckbandsgardiner om vi hänger dem på rätt sätt. Det behöver vara riktig mässing dock - helst ingen mässingsmålad metall. Osäker på hur Kirsch jobbar med material i nutid men bilderna ser lite oroande ut. Någon som vet?
 
BirgitS
Hade släktingar som gifte sig 1950 och stilmässigt hörde de mer hemma i 40-talet än i 50-talet och de gillade mässing, gärna lite mörk, mer än stålfärg.

När vi satte bo betydligt senare så fick vi en del kirschskenor från våra föräldrar, som då hade gått över till 70-talets mormorsstänger i trä i många rum, och jag har för mig att det var huvudsakligen vitlackade skenor.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hade släktingar som gifte sig 1950 och stilmässigt hörde de mer hemma i 40-talet än i 50-talet och de gillade mässing, gärna lite mörk, mer än stålfärg.

När vi satte bo betydligt senare så fick vi en del kirschskenor från våra föräldrar, som då hade gått över till 70-talets mormorsstänger i trä i många rum, och jag har för mig att det var huvudsakligen vitlackade skenor.
Intressant! Hur såg de ut jämfört med de Kirsch-skenor som finns idag i vit aluminium?
 
BirgitS
Det var nog C-skenan och G-skenan, båda omnämns som klassiska ;)
Fast aluminium undrar jag om det var, de var hårda.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Finn det verkligen kirschskenor i aluminium? Verkar alldeles för mjukt, de jag har erfarenhet av är vitlackad bockad stålplåt, skulle tro att de alltid har varit sådana?
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var nog C-skenan och G-skenan, båda omnämns som klassiska ;)
Spännande. För något år sen hade jag inte gissat att gardinskenor som koncept gick så långt tillbaka som det gör - det kändes för mig som ett modernt påfund eftersom det varit så trendigt de senaste åren med takskenor. Men sen har jag sett flera lösningar från främst 30-talet och blivit förtjust.

Och för en vecka sedan hade jag fortfarande inte trott att de vitlackade vägghängda varianterna kunde gå tillbaka så långt tillbaka som 40- och 50-tal (kanske även längre?) Den stora chocken är att jag alltså verkar kunna hitta tidskorrekt gardinupphängning på typ Bauhaus och liknande. Kul!

BirgitS BirgitS skrev:
Fast aluminium undrar jag om det var, de var hårda.
H hapazard skrev:
Finn det verkligen kirschskenor i aluminium? Verkar alldeles för mjukt, de jag har erfarenhet av är vitlackad bockad stålplåt, skulle tro att de alltid har varit sådana?
Så är det säkert, jag skrev nog i tonfall som att jag hade mer koll än jag har. :)

Nu återstår nog bara för mig och sambon att grubbla över alternativen vägghängda skenor eller mässingstång egentligen - om inga fler tips skulle ramla in. Tack för alla tips!
 
  • Gilla
lemonad
  • Laddar…
Kanske är det här mer smakråd än byggnadsvårdsråd nu i sista skedet, men jag velar på detaljer in i det sista... 19 mm diameter på stången eller lite tjockare, 25-28 någonstans? Alltid så svårt med dimensioner när man inte har inredningen på plats före köp.

Sen kan jag inte heller bestämma mig för om vi ska ta 2-fingerkrok eller 4-fingerkrok till veckbanden. Och om 4-fingrig, standardveck eller franska veck?

Om nån har någon åsikt så vore jag väldigt tacksam. Om ni kan motivera den utifrån tidstypiskt / icke-tidstypiskt, ja då blir jag riktigt glad. :)

Dessa gardiner har vi i alla fall beställt hem nu: https://himla.com/se/dalsland-gardin-mother-of-pearl
 
BirgitS
Tunn stång känns ju mer rätt tidsmässigt, tjocka stänger kom ju på 70-talet för att det skulle kännas som gammalt hus på landet och med gammalt då menade man ju sekelskiften 1900 eller däromkring.

Vad jag kan minnas från barndomen så ville mamma ha 2 fingrar för att hon tyckte att 4 blev så stelt, vilket tyder på att 4-fingerkrok är äldre och kan passa till 40-talet. Sen blev det ju tjocka stänger med ringar med nypen på så ändå mindre stelt.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tunn stång känns ju mer rätt tidsmässigt, tjocka stänger kom ju på 70-talet för att det skulle kännas som gammalt hus på landet och med gammalt då menade man ju sekelskiften 1900 eller däromkring.

Vad jag kan minnas från barndomen så ville mamma ha 2 fingrar för att hon tyckte att 4 blev så stelt, vilket tyder på att 4-fingerkrok är äldre och kan passa till 40-talet. Sen blev det ju tjocka stänger med ringar med nypen på så ändå mindre stelt.
Perfekt, då kör vi på det. Har du några tankar runt finish förresten? Är alltid lite skeptisk när det står "Antik" som prefix men i Kirsch fall verkar det innebära mässingen är borstad istället för blankpolerad. Men tror även jag hittar en källa till blankpolerad stång i tillräcklig längd om det är så.

Själv gillar jag blänket, men vill samtidigt inte att det ska se för "tillgjord lyx" ut.
 
BirgitS
Det jag kan minnas från gamla släktingar är att de tyckte om när det blänkte, det var ett tecken på att man hade slitit med att göra rent, putsa, bona osv.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Lovade ju nånstans att återkomma om hur det blev. Bättre sent än aldrig!

Köpte till slut själva stången från det här stället, för att få en stång i ett enda skarvlöst stycke av massiv(?), polerad mässing. Sen kompletterade jag med billigare väggfästen, knoppar och ringar från bland annat Hasta, eftersom de delarna ändå inte syns. Blev riktigt nöjd till slut.

Ett fönster med polerad mässingsstång och hängande gardiner, med blommor på fönsterbrädan och en solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.