Hej,

Mitt första inlägg här på Byggahus.

Vi har köpt ett hus där förra ägarna bytte fönster och altandörr. I samband med bytet så gjorde de denna vackra lösning.

Altandörr och fönster kombinerade utan mittstolpe med trästöd ovanför på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstöd i trä mellan nyinstallerat fönster och altandörr i ett renoverat hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt: Trästolpe mellan fönster och altandörr på en husfasad, avsaknad av mittstolpe, verandagolv syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förklaringen vi fick av förra ägaren var att han satte in det för att det innan var en mittstolpe mellan fönster och altandörr. Frågan är då helt enkelt; behövs det här "stödet"? Om det behövs vad rekommenderar ni för lösning istället?

Huset är 1-plan. Väggen där fönsterna och altandörren är placerade mäter 3.6m.
 

Bästa svaret

tommib
Du behöver få fram en konstruktionsritning för huset för att kunna avgöra det. Gissningsvis så vilar takstolarna på det som finns ovan fönstren och tar man bort saker så kan det säcka ihop. Det vi ser på bild kanske gjordes istället för att fälla in en stålbalk ovan fönster/dörrpartiet.

Jag skulle starkt avråda från att ta bort något utan att klarlägga konstruktionen.
 
Ja det var ju en "elegant" lösning...
Genom historien har man ibland använt bärande fönster- och dörrpartier, där karmarna ingår som en bärande del i väggen. Är det ett sådant fönsterparti man ersatt med vanliga standardfönster och denna konstruktion så måste den vara kvar. Undersök hur övrig bärande konstruktion ser ut, finns lika/liknande hus i grannskapet att titta på?
Jag hade inte tagit bort den utan noggrann undersöknig.
 
lite ovanlig lösning, om dä är 3,6 m så vilar där troligen 2 st takstolar så du bör kolla hur bärlinan över fönstren innan du river
kolla husritningana har du inga så kanske komunen har
 
Tack för svar. Ska försöka hitta husritningar men det låter som någon expert behöver komma och kika på det här. Man vill ju inte att taket ska ramla in.

Det stämmer att takstolarna vilar ovanför. Så en potentiell lösning är att sätta in stålbalk ovanför, där takstolarna är?
 
tommib
Jag är absolut inte konstruktör så ta allt jag säger med en nypa salt

Om man vill ha långa icke bärande spann, dvs ha takstolar som vilar på en väggsektion som inte kan bära deras vikt, måste man växla av med något och ta ner lasten på något annat sätt. En vanlig metod är stålbalk eller limträbalk samt pelare. Exakta dimensioner och spännvidder räknar man fram. Om bästa lösningen i ditt fall är en stålbalk går inte att veta. Man måste titta på hur det är konstruerat nu och vilka laster som finns.
 
  • Gilla
DOAshn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.