A
C Calore skrev:
Man måste slira om man vill tjäna pengar. För kunden köper ALLTID det billigaste. Det är på det sättet ofta som större aktörer uppstått, som tex Polarpumpen som egentligen inte kan någonting utan lejer ut montage till de som kan. Numera har de skaffat sig en egen montage firma som pressar priser på montage för de gör ju ändå vinsten på materialet.

Nej, du har fel. Kunden köper det som känns mest PRISVÄRT.

Det innefattar även hur man upplever hantverkaren, när jobbet kan göras, hur tydlig man tycker hantverkaren är och pris.


Visst finns det privatpersoner som bara stirrar sig blind på nedersta raden men jag skulle tveklöst säga att om hantverkaren förklarar varför man har valt delar och hur man ska göra (enkelt förklarat) så kommer kunden välja den hantverkare som ger seriösast intryck!



Utifrån informationen som TS har gett är det tydligt att hantverkaren totalt misslyckats med kommunikationen och därför sitter hantverkaren med en besviken kund och stora merkostnader som denna lagligen inte kan fakturera.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Jag gör det inte, men jag vet firmor som gör det och dess har gått från 10M i omsättning till 140M .

Majoriteten av kunder väljer ALLTID det billigaste i min värld, för den tror att alla värmepumpar funkar på likvärdiga sätt, det gör dem såklart , men om distributionen inte klarar mer än 1/3 del av flödet så stiger kondenseringen och maskinen fungerar dåligt och sparar inte in det den kan samt går sönder tidigare. Dessutom sparar många firmor in på BLV och andra basala saker.
Detta är bara fakta.

Och 1 sak till, blanda inte ihop mig med dessa fuskare, försök att ha lite fantasi och se en generaliserande bild av debatten. Givetvis väljer inte alla kunder det billigaste men den stora massan ( den man måste nå om man vill tjäna mkt pengar ) gör det. Det är den överväldigande anledningen till att jag personligen nog kommer lägga ned företagandet och bli anställd. Man måste helt enkelt fuska lika mkt som alla andra om man vill lyckas, och det ligger inte för mig.
Vad säger dina potentiella kunder när du informerar dem om dessa sakerna då?

Det låter som du är jävligt duktig på det du håller på med men du försöker sälja lyxbilar med Lada marknadsföring eller att dina kunder inte vill ha lyxbilar och du säljer fel produkter....

Det är ingen kritik utan mer min reflektion nu efter den 3-4 tråden om detta...
 
Kunden tycker att det är prisvärt för att de förstår inte skillnaden mellan en fungerande och en sämre fungerande anläggning.

Jag är inte jävligt duktig, skulle säga att jag är lite över medel i kunskap. Men problemet för mig och andra i min sits är säljbolag som offererar värmepumpar på löpande band, en firma sålde över 1000 på 1 år och monterade 0 själva. Dessa bolags säljare har gått en sälj kurs på mellan 1-4 dagar beroende på fabrikat och sedan åker dem ut och säger - du kan spara då här mkt !

Att det inte kommer fungera det säger de inte, för de förstår det inte. Hur skulle de kunna förstå med 0 utbildning i VVS eller kylteknik ?

El är bättre här, för där krävs behörighet, i min värld kan vem som helst sadla om och börja sälja, oavsett vilken bakgrund man har.

Jag personligen är en dålig säljare, för jag gör misstaget att förklara hur och varför det fungerar samt vad som krävs. Jag borde säga - du kan spara så här mkt :D
 
C Calore skrev:
1. Kunden tycker att det är prisvärt för att de förstår inte skillnaden mellan en fungerande och en sämre fungerande anläggning.

2. Jag är inte jävligt duktig, skulle säga att jag är lite över medel i kunskap. Men problemet för mig och andra i min sits är säljbolag som offererar värmepumpar på löpande band, en firma sålde över 1000 på 1 år och monterade 0 själva. Dessa bolags säljare har gått en sälj kurs på mellan 1-4 dagar beroende på fabrikat och sedan åker dem ut och säger - du kan spara då här mkt !

3. Att det inte kommer fungera det säger de inte, för de förstår det inte. Hur skulle de kunna förstå med 0 utbildning i VVS eller kylteknik ?

4. El är bättre här, för där krävs behörighet, i min värld kan vem som helst sadla om och börja sälja, oavsett vilken bakgrund man har.

5.Jag personligen är en dålig säljare, för jag gör misstaget att förklara hur och varför det fungerar samt vad som krävs. Jag borde säga - du kan spara så här mkt :D
1. Då krävs förklaring.
2. Tyvärr ett stort problem i många branscher men påverkar väl egentligen inte dig?
3. Möjlighet till servicearbete eller försäljning till dig...
4. Jag tycker det är bra att människor kan byta yrke smidigt så länge säkerheten bibehålls.
5. kan vara värt att gå en säljkurs

Det är mycket jag inte känner igen från VVS, bygg eller el i det du kommenterar i så för att inte landa i diskussion om värmepumpar/kylteknik så lyft gärna diskussionen utanför värmepumpsnischen så kan vi hjälpa TS bättre i denna och andra trådar.
Obs, Jag säger inget om hur det fungerar inom värmepumpsskrået för det har jag ingen aning om. (Umgås bara en person som installerar vp och det är max 5-10 % av hans jobb).
 
Mikael_L
mathiash77 skrev:
Visst finns det privatpersoner som bara stirrar sig blind på nedersta raden men jag skulle tveklöst säga att om hantverkaren förklarar varför man har valt delar och hur man ska göra (enkelt förklarat) så kommer kunden välja den hantverkare som ger seriösast intryck!
Jag fick in prisförslag från tre tillverkare av takstolar när jag skulle ha mina (lite special var det med dem också), och jag valde den dyraste faktiskt. Det var inte supermycket dyrare, kanske 20% mer än billigaste, men oooh vilket förtroende jag fick för denne tillverkare efter att ha dryftat idéerna lite med konstruktören ifråga.
Den billigaste kastade bara väldigt snabbt iväg ett anbud utan att ens riktigt vilja få info om hur de skulle vara konstruerade (förutom spännvidd och taklutning), och då räknade jag ut att här kommer det blir problem sen.

Det var takstolsfabriken i knutby (tass.se) som fick sälja, ifall någon undrar, jag kan göra lite reklam.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fick in prisförslag från tre tillverkare av takstolar när jag skulle ha mina (lite special var det med dem också), och jag valde den dyraste faktiskt. Det var inte supermycket dyrare, kanske 20% mer än billigaste, men oooh vilket förtroende jag fick för denne tillverkare efter att ha dryftat idéerna lite med konstruktören ifråga.
Den billigaste kastade bara väldigt snabbt iväg ett anbud utan att ens riktigt vilja få info om hur de skulle vara konstruerade (förutom spännvidd och taklutning), och då räknade jag ut att här kommer det blir problem sen.

Det var takstolsfabriken i knutby (tass.se) som fick sälja, ifall någon undrar, jag kan göra lite reklam.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fick in prisförslag från tre tillverkare av takstolar när jag skulle ha mina (lite special var det med dem också), och jag valde den dyraste faktiskt. Det var inte supermycket dyrare, kanske 20% mer än billigaste, men oooh vilket förtroende jag fick för denne tillverkare efter att ha dryftat idéerna lite med konstruktören ifråga.
Den billigaste kastade bara väldigt snabbt iväg ett anbud utan att ens riktigt vilja få info om hur de skulle vara konstruerade (förutom spännvidd och taklutning), och då räknade jag ut att här kommer det blir problem sen.

Det var takstolsfabriken i knutby (tass.se) som fick sälja, ifall någon undrar, jag kan göra lite reklam.
Knutby, där i krokarna ( Rånäs) har jag monterat 90 kw värmepumpar. En riktigt dålig anläggning ( inte min design ) för spetsen kommer i 2 steg, först 60 kw och sedan ytterligare 290 när stora brännaren drar igång. Hysteresen stiger till 14K och det är precis att oljan inte släcker båda kompressorerna.

Detta är ett praktexempel där ett säljbolag sålt in och sedan har någon annan byggt.

Byggde 88 kw i Fittja, där fick jag skäll för att jag ville ha BLV eftersom hetgasen på 17 kw hamnade i en slutberedare på 300l. Det blir snabbt 90 grader i den burken och eftersom VVC bara går mot fjärren så blir det ingen omblandning av de 90 graderna utan dessa forsar rakt ut i systemet.

Det är inte bra när säljare är i farten .
 
Redigerat:
L Lingonpannkaka skrev:
Hej,

Jag har haft en hantverkare hemma som hade givit en offert på 7 timmar.
Hantverkaren tar utan att nämna något in inte bara en utan två andra hantverkare, från helt andra bolag, för att hjälpa till.
Det slutar på 16 timmar.

Är detta okej att göra?

Nej, vi hade inte fast pris. Men hade bett hantverkaren att hålla oss noga uppdaterade om det skulle börja öka i timmar, vilket hantverkaren höll med om.
Dessutom hade vi inte godkänt extra "kollegor"
Ifall du fått en uppskattad tid, alltså ingen detaljerad offert, skulle jag säga att det inte är acceptabelt med dubblar timmar. Överskrider tiden mer än 10 % och INGEN kommunikation har skett avseende den utökade tiden hade jag anmärkt på fakturan. Att hantverkaren tar in någon från en annan firma ser jag inte som ett problem såvida du inte begränsat hans rätt att göra så. I slutändan ansvarar han för resultatet!
 
H hempularen skrev:
Men oavsett hur offerten ser ut, så verkar det ju uppenbart att hantverkaren har uppgivit en ungefärlig kostnad genom att ange 7h. Trådskaparen har dessutom fått förtydligat att det menas 7h. Om de sedan 1, 3 eller 500 hantverkare som utför arbetet, så är det fortfarande 7h arbetstid som uppskattats. Alltså inte 7 x 500.

Nu har ytterligare 3h godkänts. Viket kanske var onödigt. Jag skulle nog hävdat 7h +15%, men ev. accepterat 10h + 15%.

Men sedan beror det ju på. har de gjort ett bra jobb, och det ser ut som det ärligt faktiskt var oväntade svårigheter som dök upp osv. Så skulle jag nog inte bråka om priset.

Som exempel anlitade jag målare för några år sedan för att tapetsera 3 rum, plus takmålning i ett rum och lite annat. Kostnaden blev 25% över det uppskattade priset. Men de gjorde ett kanonfint arbete, de kom när de hade sagt. Och de berättade i förväg när det var en dag de var upptagna på annat håll. Och tidsredovisningen verkade stämma bra, utan att jag hade totalkoll. Dessutom var materialet oväntat billigt, jag skulle inte kunnat köpa spackel och färg till det priset själv. En anledning till den extra tiden var att en av tapeterna vi hade valt var för bred för deras limmningsmaskin. Men det visste de iofs. om i förväg. De trodde de skulle kunna låna/hyra en bredare maskin, vilket inte lyckades. Så jag kommenterade inte fördyringen. Var glad för det fina resultatet.
Bra funderingar. Jag skulle dock säga att TS godkände 7t + de där extra 3t. Det var ju redan 7t avklarade och nya tidsuppskattningen på kvarvarande jobb är nu för tre timmar. Så maxtid borde man alltså rimligen sätta till 7t+ 3t + 15% av 3t. Dvs cirka 10,5t
 
Herregud, till er som bråkar med hantverkarna om några timmar hit och dit.. Det är ert fel att hantverkare inte håller tider och bryr sig om privatkunder nuförtiden. Ni bråkar ju för fan allihopa om småpengar. Fan så trött man blir. (Är inte hantverkare själv men är glad att de finns och önskar att folk inte var så förbannad snåla).
 
  • Gilla
  • Haha
Staffan123456789 och 1 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Herregud, till er som bråkar med hantverkarna om några timmar hit och dit.. Det är ert fel att hantverkare inte håller tider och bryr sig om privatkunder nuförtiden. Ni bråkar ju för fan allihopa om småpengar. Fan så trött man blir. (Är inte hantverkare själv men är glad att de finns och önskar att folk inte var så förbannad snåla).
Oj, din ekonomi skulle man ha:thinking:
Gissar att 10 tusen inte är småpengar för de flesta, det är det inte för mig o jag tjänar ändå mer än genomsnittet i Sverige.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Herregud, till er som bråkar med hantverkarna om några timmar hit och dit.. Det är ert fel att hantverkare inte håller tider och bryr sig om privatkunder nuförtiden. Ni bråkar ju för fan allihopa om småpengar. Fan så trött man blir. (Är inte hantverkare själv men är glad att de finns och önskar att folk inte var så förbannad snåla).
Det är väl tvärtom så att ärliga hantverkare håller sig till vad som lovats eller så kommunicerar man vad som orsakar en fördyring. Dubblad tidsåtgång utan att säga till är inte acceptabelt. Tänk ifall alla kunder anammande ditt råd, vad skulle då vara kvar av de ärliga hantverkarna som vi verkligen skall gynna?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Herregud, till er som bråkar med hantverkarna om några timmar hit och dit.. Det är ert fel att hantverkare inte håller tider och bryr sig om privatkunder nuförtiden. Ni bråkar ju för fan allihopa om småpengar. Fan så trött man blir. (Är inte hantverkare själv men är glad att de finns och önskar att folk inte var så förbannad snåla).
Ähhh.......det är inte pengar eller tid det handlar om. Människosyn däremot, skulle jag säga. Observera att det är ömsesidigt.
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Dags för uppdatering.

Hantverkaren verkar förstå sitt misstag och har gått med på 20 timmar totalt.

Slutet gott, allting gott.

Tack för all er hjälp och er input i detta
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lingonpannkaka skrev:
Dags för uppdatering.

Hantverkaren verkar förstå sitt misstag och har gått med på 20 timmar totalt.

Slutet gott, allting gott.

Tack för all er hjälp och er input i detta
Då fick han i alla fall lite plåster på såren jämfört med sin (felaktiga) prisuppskattning.
 
Bra att allt har löst sig! Tack också för uppdateringen av tråden, TS. Kände att det höll på att spåra ut, som så ofta, så att tråden slutar lyckligt är trevligt för alla inblandade som både bidragit och lärt sig något
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.