Mikael_L
C claesborjesson skrev:
AL eller AH auktoristation
Hmm, AL eller A ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, AL eller A ... ;)
Javisst jag är gamla skolan, AH är ju borttagen .... :)
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Sven-Bertil Roslund Sven-Bertil Roslund skrev:
Vad står TS för?
TrådSkaparen.
 
Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Förlänga sensorkabeln kabeln, eller fästa upp den på lämpligt vis.

Är detta tillåtligt för en "Hemmapulare" ?

Klurig frågeställning ......
Att lägga dolda rör i vägg och att gräva ner kablar i mark kräver auktorisation, men att fästa upp dem på vägg borde även det då vara auktorisationskrav ? JA det anser jag, att använda felaktigt material eller för kraftiga böjar ökar risken för brand. Att sätta fast gummikabel får vem som helst göra, men det skall dels vara stickkontakt i varje ända och dels skall fästena vara svaga så att om man drar i kabeln skallfästena lossna det vill säga vanlig TK klammer för gummislang är OK.
[bild]
TK i plast OK för vem som helst att fästa gummikabel.
[bild]
Också OK för gummikabel.

Men däremot att fästa med metall är INTE bra, metallen kan skära in i kabeln om man drar hårt i den.
[bild]
Skruvklammer typ JR INTE bra för gummikabel.


När det gäller frågeställningen om man själv får skarva sensorkabeln, så är det svårare att svara. Det beror på hur tillverkaren utformat lågspänningsdelen (galvanisk isolering mellan 230 och lågspänning) , i apparaten, ta exempelvis batterielliminatorn som du laddar din telefon, om man undersöker hur de är konstruerad med dubbla skyddskretsar och mekanisk separation mellan 230 volt och 5-volt så är den helt OK för en "hemmapulare" att skarva på 5-voltsidan , men naturligtvis inte på 230 Voltsidan.

Så JA du får skarva i DETTA fall men .......

Om en apparat typ värmepump, värmepanna så är lågspänning och starkström inte galvaniskt isolerad, lågspänningen (oftast 24 volt) har INTE dubbelisolerade ledare och är INTE galvaniskt isolerad transformator m.m.

Så i detta fall NEJ, du skall inte skarva sensorledning till en apparat/maskin/panna med 230 volt.
I och med att den svenska lagstiftningen om vem som får utföra elinstallation är begränsad till att endast gälla den fasta installationen, så blir det fritt för vem som helst att mecka i de anslutna apparaterna.
Man får serva, reparera, bygga om och t.o.m bygga/tillverka ansluten elektrisk utrustning utan auktorisation eller att ingå i ett EKP. Det spelar ingen roll ifall det är en radioapparat eller en bergvärmepump.

Så den intressant grejen i denna fråga är var gränssnittet mellan fast installation och ansluten utrustning finns.

En värmepump som består av en utedel och en innedel, och om elmatningen bara ansluts till ena delen så kan man ju börja fundera på ifall båda delarna ska anses vara samma apparat, och allt som förbinder dessa är bara en del av apparaten, inte en del av den fasta elinstalaltionen.

Nu tänker jag nog inte fajtas mer om detta, det är i princip ändå nästan alltid en ickefråga, det är ju en elektriker som ansluter apparaten till elnätet, då drar ju denne samtidigt de kablar som behövs mellan delarna, så i praktiken uppstår det ingen gråzon. Elektrikern kommer i förekommande fall göra alla eljobb.

Men däremot tyckte jag det var intressant att fundera lite på detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Pajonik Pajonik skrev:
Gör du det som installatör till en kund så påtar du dig ansvaret för produkten och alla garantier från tillverkaren slutar att gälla.
Gör du det på dina egna saker är det väl möjligen garantin du riskerar.
Det går ju verkligen att diskutera detta inlägg också. en hel del.

Nu tycker jag att det är ganska korrekt, bättre än så här kan man nog inte sammanfatta det på två meningar.

Men det finns saker åt alla möjliga håll här.
Dels så är det frågan ifall jag endast påtar mig ansvar för produkten och tappar garantier ifall jag modifierar.
Det kan ju gå att skruva till lite extra och sägas att jag med detta "sätter en ny produkt på marknaden", som saknar relevant CE-märkning. DÅ skulle jag sitta riktigt illa till.
Men detta går ju att diskutera till dödagar. Man måste först och främst reda ut vad begreppet "sätta en ny produkt på marknaden" betyder.

Vidare går det att diskutera garantier. Modifieringar av en produkt dödar inte alls alltid garantier. Det är fortfarande begreppet "ursprungligt fel" som gäller. Om ev modifiering inte har med felet att göra så förloras ingen garanti.


Men hur som helst, dina två meningar var ändå väldigt bra, som något slags essensen ur vad man kommer fram till ifall man stöter och blöter denna fråga i evighet.
Men dock så var det alltså inte riktigt hela sanningen ... :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad behöver sätta in saker i sitt sammanhang. Här handlar det om en kabel till/från enheterna. Det anses allmänt ok att klippa stickproppen på en maskin utan att påverka CE eller garanti. Jag tycker man kan tänka likadant här med denna kabel. Att bygga om pumpen internt är en annan sak. Och jag håller det osannolikt att pumpen skulle ställa speciella krav på typ av kabel mellan sina enheter annat än area och längd. Det är också oklart hur denna fråga kom upp i tråden. Jag ser inte vad Pajonik såg.
 
C Cailert skrev:
inte alltid, men ibland förundras jag över självgodheten hos sk "kunniga" här när en uppenbart novis frågeställare möts med diverse oförståeliga facktermer eller länkar till paragrafer eller kontrollorgans direktiv. -Kanske lite inbördes beundran?
Låt dig inte nedslås utan fortsätt skriva. Jag såg inget anmärkningsvärt i dina inlägg. De var ju riktade till TS. Vi som hängt här längre blir per automatik petiga när detaljer ligger några cm off ;) Och när samma fråga dyker upp för 200:e gången så blir svaren kortare och kortare... Det finns längre svar på allt om man går 10 år tillbaka i tiden.
 
  • Gilla
Cailert
  • Laddar…
C
Jo men faktum är ju att vi vet ju att bara för att arbetet utförs av en ”elektriker” är det ju ingen garanti för att det blir rätt. Oavsett AL, A, B Så det har liten betydelse annat än att du har trygghet av garantier och försäkringsbolag med dig.

Har aldrig nånsin sett en licensierad elektriker plocka fram ett datablad för att kolla att han ligger inom godkänd böjradie på en fast installation. Däremot har jag sett mången olicensierad industrimontör göra detta. Så man undrar ju vad dom får lära sig på den där kursen. Och liksom böjradie skall uppgifter framgå om kabeln kan klamras, gummikabel eller ej, det skall framgå av tillverkarens datablad. Fast det är nästan standard hos alla dom stora tillverkarna att dom tillåter buntning på kabelbleck och stege av sina ”gummikablar” och det finns tabeller med föreslagen de-rating beroende på buntstorlek och omgivningstemp, etc. Så det kanske kan översättas i att man kan klampa mot trä/betong också?

men jag skulle fråga tillverkare först.
 
Så är det. Behörighetsreglerna hålls "heliga" av elsäkerhetsverket och bransch men verkligheten är en helt annan. Ringer man efter en elektriker så kan ett fjunigt yngel utan tumstock eller någon som helst form av utbildning ringa på dörren - det är helt och fullt inom lagens riktmärken. Det är först om det synas som elsäkerhetsverket kan anse att firmans EKP bryter mot föreskrifterna.

Hur som helt vill jag nog ändå hävda att den stora massan elektriker är ytterst skickliga på att klamra kabel, rakt o snyggt och med rätt klammeravstånd. Utan dem skulle inte mycket bli gjort.

Du har också rätt i att en kabel ska användas enligt tillverkarens uppgifter. De anger tillåtna förläggningssätt, böjradie etc. Men man ska inte tro att de själva har koll på detta, utan de följer tillverkningsstandarder. Så det är ganska meningslöst att fråga dem om man verkligen inte kan böja en kabel lite extra... Man måste själv ha lite omdöme och aldrig blint följa regler och anvisningar utan att själv förstå dem.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Cailert skrev:
Jo men faktum är ju att vi vet ju att bara för att arbetet utförs av en ”elektriker” är det ju ingen garanti för att det blir rätt. Oavsett AL, A, B Så det har liten betydelse
Ja tyvärr är det så. Det är väl lite oftare att det blir bra än dåligt, men andelen dåliga jobb är för stor med tanke på vad hårt branschen är lagligt reglerad.

C Cailert skrev:
Har aldrig nånsin sett en licensierad elektriker plocka fram ett datablad för att kolla att han ligger inom godkänd böjradie på en fast installation.
Och skulle du varit vid min sida jämt, så tror jag inte att du heller skulle sett det.
Definitivt ingen pappersdatablad. Men däremot kollar jag datablad med viss oregelbundenhet hemma, ibland inför ett specifikt jobb. Jag har koll på att alla mina vanliga installationskablar har min böjradie = 5xdia, eller mindre.

Men faktiskt så bryter jag lite mot reglerna ibland (ja tyvärr, tyvärr medvetet) då jag vill klamra snygga inomhusinstallationer så händer det att gör jag en någon böj med lite för liten radie.

Men det är ju bra att välja bästa kabeln i sådana speciella fall, dvs med liten diameter och tillåten liten radie.
Du kan kolla vad jag skriver i denna tråd, inlägg #5 till #7
https://www.byggahus.se/forum/threads/skapstroembrytare-vilken-kabel.327992/#post-3105891
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går ju verkligen att diskutera detta inlägg också. en hel del.

Nu tycker jag att det är ganska korrekt, bättre än så här kan man nog inte sammanfatta det på två meningar.

Men det finns saker åt alla möjliga håll här.
Dels så är det frågan ifall jag endast påtar mig ansvar för produkten och tappar garantier ifall jag modifierar.
Det kan ju gå att skruva till lite extra och sägas att jag med detta "sätter en ny produkt på marknaden", som saknar relevant CE-märkning. DÅ skulle jag sitta riktigt illa till.
Men detta går ju att diskutera till dödagar. Man måste först och främst reda ut vad begreppet "sätta en ny produkt på marknaden" betyder.

Vidare går det att diskutera garantier. Modifieringar av en produkt dödar inte alls alltid garantier. Det är fortfarande begreppet "ursprungligt fel" som gäller. Om ev modifiering inte har med felet att göra så förloras ingen garanti.


Men hur som helst, dina två meningar var ändå väldigt bra, som något slags essensen ur vad man kommer fram till ifall man stöter och blöter denna fråga i evighet.
Men dock så var det alltså inte riktigt hela sanningen ... :)
Man kan hitta kryphål i alla lagar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.