Se upp så du inte värmer för mycket, då skiter sig packboxen på utgående axel.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Plan B, kanske snabbare än att köra med fil. Ska börja med i innertak i helgen så finns inte tid att fippla förrän senare. Jag får återkoppla framåt sommaren :)

Färgglada slipstenar för elektriskt verktyg, används för att slipa knivar, visas i användning och som produktpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkelslip med lamellskiva då riskerar man inte att blåköra järnet i kniven, inga slipskivor. Några drag så är det färdigt, livet ska vara enkelt. :)
 
nikasp
A AndersS skrev:
Vinkelslip med lamellskiva då riskerar man inte att blåköra järnet i kniven, inga slipskivor. Några drag så är det färdigt, livet ska vara enkelt. :)
Man kommer väl åt riktigt dåligt om kniven inte vill komma loss? Eller kör du med sån skiva med kniven på plats? Ska prova de där och kör ju bara med skruvdragare så det blir ingen hastighet att tala om direkt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Har bara kört med kniven på plats vid ett tillfälle och det var lite trångt.
 
Jag tycker också att det är svårt att få loss bulten, men det kan bero på att jag inte är så stark. Jag höll på och försökte med en vedklabb under, och så hade jag 14 MM hylsan på ett fast och ganska långt skaft. Men vedklabben trillade lätt undan. Jag brukar jobba ensam med det här momentet. Till slut gjorde jag ett specialstöd att sätta under kniven, av ett hårt träslag (bok tror jag - möbelben). Det fungerar: nu kan jag luta mig på verktyget. (fast min gräsklippare är nog inte lika gammal som din).
Hemmagjort specialstöd av trä med två skruvar, möjligen bokträ, för att underlätta demontering av bultar.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Slipar mina knivar på plats med vikelharry.
Det är ingen raketforskning att slipa en klipparkniv.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Prova också med att slå till bultskallen med en hammare några gånger innan du lossar.
 
nikasp nikasp skrev:
Förbannades jä&la klipparkniv till att sitta (se brädbiten)... Idéer? Har inte testat penetrerande olja än pga kväll nu men känns som att man kommer åt ganska dåligt.

14 mm skalle som börjar ge sig lite, halvdålig hylsnyckelsats (allt lite sämre hamnar här i torpet). Stör mig som fasen på att jag måste skärpa på plats men vill heller inte står med en runddragen skalle eller i värsta fall att skruven går av...



[bild] [bild] [bild] [bild]

Kan man vässa eggens båda sidor?
För om dra gräsklipparen baklänges tex blir inte då att bättre då?
 
  • Gilla
Andersanders.b
  • Laddar…
nikasp
Tog bara två månader att få hem. Återkommer om någon dag med recension

Närbild av en nyligen köpt möbeltass på ett prickigt tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Fasen vad tiden går, nu har jag i alla fall en skruvdragare. Varit i torpet fyra dagar i år men ska dit om en vecka så ska komma ihåg mutterknacken och 5-56 + gasol då :)
 
Claes Sörmland
Mutterknackare är lösningen enligt min erfarenhet. Då kommer knivarna av utan ansträngning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tog bara två månader att få hem. Återkommer om någon dag med recension

[bild]
Jag köpte en såndär, vart ingen bra slipyta alls vad jag minns (flera år sedan) tar av knivarna var eller vartannat år och kör med lamellslip eller bandslip
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nikasp
Tokslut Tokslut skrev:
Jag köpte en såndär, vart ingen bra slipyta alls vad jag minns (flera år sedan) tar av knivarna var eller vartannat år och kör med lamellslip eller bandslip
Jo, den där slipen var helt kass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.