Stefan N Stefan N skrev:
2020 nu och det behövs en uppdatering, vad är bäst nu?
Kollade på Helly Hansens svindyra stretch, är det nån som kör dom? [länk]
Snickarna jag har på jobbet just nu (17 st.) kör dessa och är väldigt nöjda. Vet inte varför vi pratade om arbetskläder, men de menade på att de höll väldigt bra med.
 
A
Jag kör Fristads 4-vägsstretch. Svårt att återgå till ngt annat när man väl testat.
 
Nackdelen med syntetbyxorna är att de inte är kompatibla med vinkelslip, svets och annat hett. Annars skulle jag använda sånna även som arbetsbyxor.
 
richardtenggren
Jag har kört x1900 eller vad de heter från blåkläder, sjukt sköna och bra med fickor! Tyvärr har de spruckit i en sömn i grenen.

Har även ett par DePalma Boss som är rätt schyssta :)

De där HH såg trevliga ut även om de var lite dyra...
 
richardtenggren
nanowire nanowire skrev:
Nackdelen med syntetbyxorna är att de inte är kompatibla med vinkelslip, svets och annat hett. Annars skulle jag använda sånna även som arbetsbyxor.
Nackdelen med flamsäkra kläder är att de luktar, är stela och allmänt ohärliga;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nackdelen med flamsäkra kläder är att de luktar, är stela och allmänt ohärliga;)
Kanske speciella flamsäkra arbetskläder, har aldrig provat sådanna. Jag har några par HH Mjölnir i bomull som jag tycker sitter perfekt. Mina vardagskläder är annars jeans och det tycker jag är rätt gött och inte alls ohärligt. Haglöfs och Houndinis sytetbrallor är dock mycket följsammare, vättåliga, slitstarka och trevliga på alla sätt men skulle snabbt få hål och brinna om jag använde dom i verkstaden :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har kört x1900 eller vad de heter från blåkläder, sjukt sköna och bra med fickor! Tyvärr har de spruckit i en sömn i grenen.

Har även ett par DePalma Boss som är rätt schyssta :)

De där HH såg trevliga ut även om de var lite dyra...
Vill minnas att blåkläder har livstids garanti på sina sömmar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har kört x1900 eller vad de heter från blåkläder, sjukt sköna och bra med fickor! Tyvärr har de spruckit i en sömn i grenen.

Har även ett par DePalma Boss som är rätt schyssta :)

De där HH såg trevliga ut även om de var lite dyra...
Jag har ett par x1900 piratbyxor som spruckit i grenen flera gånger nu, tror det e 4 gånger.. och det är inte sömmarna som spricker utan själva tyget, då byxornas tyg är så styft eller hur man ska säga..

Så nu gav jag upp och köpte Björnkläders piratbyxa för iår
 
engs
Har normalt alltid samma arbetskläder oavsett vad jag gör. Kan ofta hoppa mellan olika projekt. Gräva i landet eller snickra beroende på vad barnen gör etc. Dvs vill ha arbetskläder som passar till "allt".

Nått jag stör mig på är spånsamlarfickorna (dvs hängfickorna främst) på vanliga snickarbyxor. Även om de är praktiska för förvaring beroende på arbetsuppgift...
Finns det några brallor med borttagbara (ska gå snabbt av/på) hängfickor, alternativt stängningsbara sådana?
Vanliga benfickor, hammarhyska etc. måste finnas. Även möjlighet till att montera in knäskydd.

Den HH-byxan som länkades till ovan står det "och en avtagbar hängficka". Antar den har en som inte går montera av då?

Samma med allt spån som fastnar i glesbygdskavajen. Har även en jacka för när det är ännu kallare med samma problem.
Dvs någon spånvänlig ersättare till en klassisk helly hansen-tröja? Dragkedja för att snabbreglera värmen ett måste.
 
Jag hade ett par från Jula tror jag det var, där fickorna satt med dragkedja.
 
engs engs skrev:
Har normalt alltid samma arbetskläder oavsett vad jag gör. Kan ofta hoppa mellan olika projekt. Gräva i landet eller snickra beroende på vad barnen gör etc. Dvs vill ha arbetskläder som passar till "allt".

Nått jag stör mig på är spånsamlarfickorna (dvs hängfickorna främst) på vanliga snickarbyxor. Även om de är praktiska för förvaring beroende på arbetsuppgift...
Finns det några brallor med borttagbara (ska gå snabbt av/på) hängfickor, alternativt stängningsbara sådana?
Vanliga benfickor, hammarhyska etc. måste finnas. Även möjlighet till att montera in knäskydd.

Den HH-byxan som länkades till ovan står det "och en avtagbar hängficka". Antar den har en som inte går montera av då?

Samma med allt spån som fastnar i glesbygdskavajen. Har även en jacka för när det är ännu kallare med samma problem.
Dvs någon spånvänlig ersättare till en klassisk helly hansen-tröja? Dragkedja för att snabbreglera värmen ett måste.
Björnkläder har några modeller med löstagbara spikfickor, tror den heter THS nånting och carpenter soul.
Själv har jag ett par gesto g200 där man kan trycka ner spikfickan i den vanliga fickan så att dom inte hänger ivägen.

Annars kan du köra på servicebyxor och lösa spikfickor typ https://www.swedol.se/verktygsfickapg-1007944.html och ta av/på när det behövs.
 
richardtenggren
H&H Magni har jag och är nöjd med dessa, de har avtagbara spikfickor. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.