Ok vi får börja med lite bakgrund :)

Vi skall börja på altanen vilken vecka som helst. På framtida altanen så är det tänkt att kunna ha utomhusbio.
Har tänkt på duken en hel del och de hoprullade kan bli mögliga och smutsiga om det är minsta skit på när man rullar ihop. Samt vill jag ha något "fast" som man snabbt kan köra igång.

Så nu fick jag en idé. Köra en ramspänd duk. Vilket sambon aldrig skulle tillåta vara framme hela tiden.
Så då är min tanke att fästa den på baksidan av altanväggen. Sedan veva/hissa upp väggen så den sticker upp över befintliga altanvägg.

Jag kan dock inget om byggteknik alls och mina googlingar get bet.

Så jag hoppas kunskapen i denna grupp kan hjälpa mig komma på några möjliga sätt.
Några tankar/tips?
 
Lite mått på duken och väggen hade underlättat, gärna några bilder också så vi bättre förstår hur förutsättningar är. Jag vet inte om det finns några färdiga lösningar men om inte Google hittar något så ser det väl mörkt ut. En hemmabyggd lösning kan ju vara allt från rätt enkel och manuell till väldigt komplicerad med vinschar eller till och med elmotorer för att hissa upp duken med en knapptryckning.

Hur ofta kommer duken användas? Hur stor är budgeten för projektet? Hur mycket tid är du villig att lägga ner?

Ska duken inte användas så ofta kanske det bästa varit att sätta någon typ av stolpskofästen ovanpå eller bakom väggen. Sen bygga en ram som duken fästs på med stolpar som sticker ut nedanför duken och kan sättas i stolpskorna. Duken lyfts upp och ner manuellt.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Lite mått på duken och väggen hade underlättat, gärna några bilder också så vi bättre förstår hur förutsättningar är. Jag vet inte om det finns några färdiga lösningar men om inte Google hittar något så ser det väl mörkt ut. En hemmabyggd lösning kan ju vara allt från rätt enkel och manuell till väldigt komplicerad med vinschar eller till och med elmotorer för att hissa upp duken med en knapptryckning.

Hur ofta kommer duken användas? Hur stor är budgeten för projektet? Hur mycket tid är du villig att lägga ner?

Ska duken inte användas så ofta kanske det bästa varit att sätta någon typ av stolpskofästen ovanpå eller bakom väggen. Sen bygga en ram som duken fästs på med stolpar som sticker ut nedanför duken och kan sättas i stolpskorna. Duken lyfts upp och ner manuellt.
Inget är klart eller bestämt. Men väggen kommer bli 4-5meter bred. Duken gärna mellan 3-4m bred, 2-2.5hög. Höjden gör kanske att jag måste hålla mig till under 2m.

Tänkte först något liknande 2 flaggstångar och hitta upp på. Det är dock inget som smälter in med två stångar nära altanen så. Så tänkte om man kunde hitta på något med befintlig vägg.

Budget och tid. Ja du. Tid finns väl. Budget är "inget överdrivet", så blir nog ingen motor och liknande.
Tänker ram i trä. Sedan skenor på sidan i någon regel eller något liknande för upphöjning. Är väl låsning /vindstabilitet som ska in i kalkylen också.

Eller kanske "fälla upp den" som en fickkniv.

Eller ett tunt akvarie som man fyller med mjölk :crysmile:

Din idé är inte dum. Men med tanke på storlek så kommer det vara på tok för omständligt att klättra med det på altanväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.