Nu är vi igång att bila upp golvet i källaren och byta ut betongavloppsrören från 1954. De tog ett tag att hitta var röret gick men nu vet vi iaf. Huset står med plattan på mark direkt. Att de är fuktigt förstår jag, markfukt. Men hur fuktigt? Rören låg på c 50-60 cm djup. Och sanden runt var fuktig och de steg lite vatten på sidan av röret. Är de bara markfukt eller de är såklart möjligt att rören också läcker, vem vet. Huset är inte dränerat runt om. Sorry dålig bild...
 
  • Uppbilat källargolv med synligt gammalt betongavloppsrör och fuktig sand runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligen helt vanligt grundvatten.
Men varför skall ni bila upp och byta avloppsrören?
Enda problemet med gamla avloppsrör av betong brukar vara att trädrötter hittar in i skarvarna, men det är oftast utanför huset.
 
Rören har satt sej och tidigare ägare hade problem med stopp. Plus att ingen försäkring täcker så ganla rör. Känns nog som ganska nödvändigt.
 
GoC GoC skrev:
...Men varför skall ni bila upp och byta avloppsrören?
Enda problemet med gamla avloppsrör av betong brukar vara att trädrötter hittar in i skarvarna, men det är oftast utanför huset.
Jag är av en annan uppfattning. Har bytt alla avloppsrör under källargolvet och hittade då trädrötter som följt betongrören flera meter in under huset.
 
M MagHam skrev:
Jag är av en annan uppfattning. Har bytt alla avloppsrör under källargolvet och hittade då trädrötter som följt betongrören flera meter in under huset.
Nu skrev jag ”brukar” läs det som vanligen. Men visst har man problem med tätt i avloppet och har endera rensat och påvisat rötter eller filmat, eller ändå tycker det är kul så byter man. Var ju inga gummiringstätningar i de gamla avloppsrören. Så visst skall man renovera källaren och vet med sig att man har dessa problem så är det väl även läge att byta rören. Kostar inte många kronor, bara lite jobb om man gör det själv.
Själv har jag avloppsledningar från 1946 av saltglaserade högsnäsrör under källargolvet, dom byter jag inte i första taget.
 
GoC GoC skrev:
Nu skrev jag ”brukar” läs det som vanligen. Men visst har man problem med tätt i avloppet och har endera rensat och påvisat rötter eller filmat, eller ändå tycker det är kul så byter man. Var ju inga gummiringstätningar i de gamla avloppsrören. Så visst skall man renovera källaren och vet med sig att man har dessa problem så är det väl även läge att byta rören. Kostar inte många kronor, bara lite jobb om man gör det själv.
Själv har jag avloppsledningar från 1946 av saltglaserade högsnäsrör under källargolvet, dom byter jag inte i första taget.
Allt är relativt, men nog blir de lite mer än några kronor allt ungefär 14 000 mer. Även om man gör de själv.
 
D DorisDoris skrev:
Allt är relativt, men nog blir de lite mer än några kronor allt ungefär 14 000 mer. Även om man gör de själv.
Måste vara väldigt dyrt material ni köper. 110mm avloppsrör kostar väl inte mer än drygt 50kr/m några vinkar och t-rör nya brunnar 300kr/st och billigaste grovbetongen att gjuta igen med. 14.000kr vad är det som är så dyrt?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Måste vara väldigt dyrt material ni köper. 110mm avloppsrör kostar väl inte mer än drygt 50kr/m några vinkar och t-rör nya brunnar 300kr/st och billigaste grovbetongen att gjuta igen med. 14.000kr vad är det som är så dyrt?
Ja rören är inte de dyra. De dyra är brunnen till garaget 2000 kr, brunnen till dräneringen 2000 kr, (som idag mynnar ut i avloppsbrunnen så detta var enda lösningen), pump till den brunnen 800 kr, ett flak sand 1000 kr, hyra maskinen för att bila upp golvet 2000 kr osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.