Hej,
Jag går i tankarna på att köpa en tomt och bygga mitt livsverk på. Jag har hittat en i ett område jag gillar, med en färdig betongplatta på. Tomten har även borrad brunn på 115m, och avlopp.

Problemet, plattan lades för 10år sedan. Jag var ute idag och tittade och när jag slog lite lätt på kanterna så föll dom isär. Jag kan ta din en besiktningsman men vill inte betala för någon, och så visar det sig att jag kanske inte får köpa marken eller att den är dålig.

Så, efter lite sök så hittade jag hit och kollar med er som kan om ni kan se om allt verkar ok eller om jag ska avvakta och vänta på ett nytt objekt.

Tack Tomt med äldre betongplatta i skogsmiljö, röd stuga i bakgrunden och installationer för brunn och avlopp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta på en tomt omgiven av grönska och träd, med synliga tecken på förfall och spruckna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten betongplatta med skadade kanter och lösa bitar bland löv och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
 
Du har slagit sönder det tunna betongskiktet på kantelementet. Det är inte gjort för att slå på med hammare då det är en fasad utanpå frigolitisoleringen i kantelementet.
Så sluta slå på det och tvätta av det med en högtryckstvätt och lägg på lite ny puts.
Betongen i plattan mår inte dåligt av väder och vind. Viktigast är väl att kolla så att det inte är sprickor i betongplattan.
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du har slagit sönder det tunna betongskiktet på kantelementet. Det är inte gjort för att slå på med hammare då det är en fasad utanpå frigolitisoleringen i kantelementet.
Så sluta slå på det och tvätta av det med en högtryckstvätt och lägg på lite ny puts.
Betongen i plattan mår inte dåligt av väder och vind. Viktigast är väl att kolla så att det inte är sprickor i betongplattan.
Tack för ditt svar.

Det fanns inga sprickor vad jag kunde se.
 
Michael 7r Michael 7r skrev:
Tack för ditt svar.

Det fanns inga sprickor vad jag kunde se.
Då är det bara kosmetiska problem då vatten kan ha trängt in och frostsprängt mellan frigoliten och den tunna betongfasaden.
Räka med att knacka bort allt gammalt som sitter löst och putsa om, eller ställ dit en ny sockelskiva som döljer skavankerna i befintlig sockelelement innan du bygge ditt hus.
Sistnämnda är troligen minst jobb och blir snyggast för en billig peng.
 
  • Gilla
Michael 7r
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då är det bara kosmetiska problem då vatten kan ha trängt in och frostsprängt mellan frigoliten och den tunna betongfasaden.
Räka med att knacka bort allt gammalt som sitter löst och putsa om, eller ställ dit en ny sockelskiva som döljer skavankerna i befintlig sockelelement innan du bygge ditt hus.
Sistnämnda är troligen minst jobb och blir snyggast för en billig peng.
Kom på att jag fått ritning på hur dom har utfört det.

Isolerat L-format kantelement i betong och skiss av konstruktion med armering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se där, en bra konstruktion och du har slagit sönder den tunna fiberarmerade betongfasaden när du hamrade :)
Betong håller för vädrets påverkan i tusentals år så lär inte vara några problem om du inte vill försöka slå sönder något mer, men plattan lär du ändå inte rå på med din hammare.
Så nu måste du väl köpa tomten för att slippa skadestånd för ditt ödeläggande :)
 
GoC GoC skrev:
Se där, en bra konstruktion och du har slagit sönder den tunna fiberarmerade betongfasaden när du hamrade :)
Betong håller för vädrets påverkan i tusentals år så lär inte vara några problem om du inte vill försöka slå sönder något mer, men plattan lär du ändå inte rå på med din hammare.
Så nu måste du väl köpa tomten för att slippa skadestånd för ditt ödeläggande :)
Jag slog inte sönder, jag tog ett steg på kanten och hela biten lossnade. Men tack för din input
 
Michael 7r Michael 7r skrev:
Jag slog inte sönder, jag tog ett steg på kanten och hela biten lossnade. Men tack för din input
Då kan du nog räkna med att behövs montera snygga sockelskivor utanför befintliga sockelelemet. Dom har mest troligt påverkats av fukt och frost och därmed blivit ganska spröda.
Men det är ju bara för estetiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.