Vi ska taptetsera om i en stor trea innan vi ska flytta in. Nu sitter jag och bläddrar bland tapeter och funderar på fondväggar. I vardagsrummet har jag tänkt 3 vita väggar + 1 beige/brun(latte), i sovrummet 3 vita + 1 duvblå, i köket vitt, men bryta av med ett grönt parti (mindre). Det stora problemet är hallen. Hallen är jättestor, först avlång för att sedan breddas ut till ett helt rum, varifrån sedan resten av rummen utgår ifrån. Jag vill gärna ha den ljus, men kanske bryta av med nån färg för att inte göra den så avlång. Vilken vägg ska man välja? Blir det för många fondvägger totalt (en i varje rum). Färgtips? Enligt hyresvärden har jag Borås-Borosan och Eco-Decorama att välja bland. Tacksam för tips!
 
Ett tips när det gäller fondvägg som använd för att antingen förstärka eller försvaga intrycket av ett utrymme, är att mörk fondvägg gör att väggen kommer närmare och en ljus fondvägg (där övriga väggar alltså har en mörkare nyans än själva fonden) gör att väggen förflyttas bortåt, rent visuellt alltså.

I ditt fall om du vill att hallen ska upplevas mindre avlång bör du alltså ha en mörk fondvägg sas. längst bort i den avlånga riktningen.
Detta är ju kanske det mest praktiska alternativet med tanke på ljusupplevelsen i rummet, då du ju med den varianten får övriga väggar samt tak i ljusare nyans.

Fast jag tror att du skulle kunna leka lite med den avlånga upplevelsen av din hall, som regel vill man ju alltid "trolla" bort det avlånga, men det kan vara väl så effektfullt att istället betona "avlångheten", i det fallet skulle du alltså använda dig av den motsatta varianten med ljusaste nyansen på fonden och några snäpp mörkare på övriga väggar.
Man kan också betona det avlånga med att sätta spegelglas som fond, det blir häftigt och ger ett intryck av att korridor/hall fortsätter i det oändliga bortom den faktiska väggen.

Ang. kulör till din fondvägg har jag svårt att råda då jag inte vet hur det ser ut IRL (du har inga bilder?)
Men personligen skulle jag inte lägga till ytterligare en fjärde färg på den isf. fjärde fondväggen, hellre annan nyans utav någon av de fondväggsfärger du redan valt.

MVH//Christina.
 
Är det någon som vet var man kan köpa motivtapeter?, det fanns mycket sådana förr (70-80tal) med t.ex. palmer, skogar mm.
 
Det känns som att enfärgade fondväggar är på väg att bli omodernt. Du har inte funderat på att tex spänna upp tyg eller ha något annat stort blickfång på en vägg? Tänker mest eftersom det är lite jobbigt att tapetsera om. Alternativt ta väldigt ljusa färger med liten kontrast så att man inte stör sig på "fondväggskänslan" om ett år eller två.

Men har du alltid älskat fondväggar och vet att det är din grej så strunta i detta inlägg! ;)
 
mino skrev:
Du har inte funderat på att tex spänna upp tyg eller ha något annat stort blickfång på en vägg?
Du har inte råkat kolla på Ernst Kircshschs#¤*§"#teiger ;) ;D
 
jovisst  ;) men just nu kan man inte heller öppna en inredningstidning utan att det finns diverse olika tyglösningar, antingen uppspända på en ram eller hängandes längs hela väggen. Det här marimekkotyget som är 250 cm högt skulle jag gärna vilja ha på en vägg om jag hade haft någon över...
https://www.finnishdesignshop.com/images/hetkia_tk.jpg
 
ja visst är de snygga!

f-krok-kyckling.jpg

Glad påsk!
 
mino skrev:
Det här marimekkotyget som är 250 cm högt skulle jag gärna vilja ha på en vägg om jag hade haft någon över...
[länk]
Ha ha! Det tyget har jag på en av mina stora, vita,tråkiga vardagsrumsväggar! Så snyggt! :D
 
Jag tycker idén om att istället för att dölja hallens längd, förstärka den.
Ett till alternativ; måla ett par linjer utmed hela hallen, olika tjocklek på linjerna och lite olika mellanrum - håll dem relativt tätt dock. Fyra, fem stycken i tre, fyra färger är supersnyggt, bara färgerna hänger i hop. (varma/kalla)

Kan bli lite tjatigt med fondvägg i alla rum. Jag känner igen känslan. Man vill göra ngt mer och då kör man en fondvägg. Dock så kan man ha ett helt rum i en lattefärg.....
Man kan också ha tre olika färger på väggarna. Speciellt om man har en vägg som leder in i ett annat rum. Då kan den vara det som knyter rummen samman.

Fototapeter är askul. Jag älskar den med maskrosen. Finns på välsorterade butiker. Vet att Alviks måleri butik i Bromma har dem.

Lycka till.

//anna

 
Den här fototapeten har vi i vårt vardagsrum och är helnöjda: maskros finns på följande sida

http://grutes.se/default.asp?url=/wallpower/inspiration_photo.asp?inspid=23

I vårt sovrum har vi två fondväggar en i färg och en med denna fototapet:
4 blommor finns på samma länk som ovan.

Vi har fond väggar i alla rum utom kök och hall. I hallen har vi väggen målad i två färger (beige+vitt) med en list på mitten + spotlight i taket, vart jätte fint.

Så jag rekomenderar starkt fondväggar. Vår sotare som var hit igår frågade om jag jobbade med inredning(vilket jag ej gör) så andra tycker också att det är fint.
Tänk bara på att sätta fondväggen på rätt vägg i rummet så att det inte krymper på fel sätt.

Linda
 
M
Jättesnyggt om du har den med maskrosen. vilken färg har du på övriga väggar+
 
De övriga väggarna i maskrosrummet har färgen Nice white. I rummet med de fyra blommorna är väggarna vita + fondvägg med färgen Life Passion allt från Beckers.

Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.