En firma är här och lägger plattor på uppfart, på bilden ser ni altanen samt huset, bakom mig står garaget. Mjöbäcksvillan gjöt garageplattan högre än huset och detta har gjort att platsättarna höjt nivån mycket vid huset så det inte ska luta in mot huset (från garaget) utan bortåt.

Min fråga gäller fasaden, vad tycker ni? Det kommer byggas en trappa vid entren där plattorna kommer ligga lika nära fasaden.

Jag är orolig att fasaden ruttnar men min mn säger att det inte borde vara något problem då altanen går upp mot fasaden och ligger också hyfsat tätt mot fasaden (och att det också borde varot ett problem i så fall). De kommer och fortsätter jobba imorgon och jag vill i så fall be att de gör om just detta.
 
  • Ny lagda grå plattor på en uppfart nära en träaltan och en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda plattor på uppfart nära ljus husfasad med synlig altantröskel och garage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den kommer att ruttna med tiden. Regn studsar om och du har dessutom svårt att underhålla fasaden där det är som tightast. Jag kan inte vad man brukar säga, men 20-30cm på panel från mark av denna anledning. Att göra om nu blir ganska dyrt, jag hade struntat i det och räknar med att få byta den sista brädan lite oftare. Framförallt ska du hålla koll på denna ”svaga punkt”.
 
J Johan456 skrev:
Ja den kommer att ruttna med tiden. Regn studsar om och du har dessutom svårt att underhålla fasaden där det är som tightast. Jag kan inte vad man brukar säga, men 20-30cm på panel från mark av denna anledning. Att göra om nu blir ganska dyrt, jag hade struntat i det och räknar med att få byta den sista brädan lite oftare. Framförallt ska du hålla koll på denna ”svaga punkt”.
Tack för svar. Jag tror att det kan vara vört att be dom sänka åtminstånde 5 cm till då detta är det enda de gjort av ca 120 kvm. Hade det underlättat med en lite större luftspalt mellan platta och fasad?
 
A A. B skrev:
Tack för svar. Jag tror att det kan vara vört att be dom sänka åtminstånde 5 cm till då detta är det enda de gjort av ca 120 kvm. Hade det underlättat med en lite större luftspalt mellan platta och fasad?
Man ska åtminstone kunna komma åt att underhålla, dvs. Måla sin fasad, särskilt underkanten. Så ja, det vore såklart positivt.
 
Men om du sänker så får du en kant mot trallen. Jag hade låtit det vara så länge som det är luft mellan.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Detta är ett vanligt fenomen med höjder och tillgänglighet.
 
Att byta en bräda lite oftare är väl ett ganska litet problem i det stora hela. I min värld helt klart värt det mot att ha en kant mot trallen.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Detta är ett vanligt fenomen med höjder och tillgänglighet.
Ja, jag har förstått det. Många hus har såhär vid entréerna iom trappa, så jg tröstar mig med att det bara är en liten yta. Men om trät ruttnar, pratar vi 2år eller 10år?
 
tttomten tttomten skrev:
Men om du sänker så får du en kant mot trallen. Jag hade låtit det vara så länge som det är luft mellan.
Men om mn kan få till ett trappsteg upp på trallen? Fast i och för sig... 5cm hit eller dit gör väl inte någon nytta. Som jag frågade någon nedan: om trät skulle ruttna, är det om 2år eller 10? Har ingen erfarenhet av träfasad sedan tidigare.
 
Skulle vilja se hur det ser ut uppåt. Väldig skillnad om det ett blött hörn eller med ordentligt takutstick.
10 år om du inte gör något, håller du efter det kan de funka bra mycket längre.
 
A A. B skrev:
Men om mn kan få till ett trappsteg upp på trallen? Fast i och för sig... 5cm hit eller dit gör väl inte någon nytta. Som jag frågade någon nedan: om trät skulle ruttna, är det om 2år eller 10? Har ingen erfarenhet av träfasad sedan tidigare.
O ajajaj min tå...,sparkkant på 5 cm skulle jag undvika, i så fall skulle jag göra ett ordentligt steg. Och som du skriver så gör nog 5 cm liten nytta utan då måste du ner ordentligt.

Snarare mer än 10 år innan trät ruttnar men kanske att färgen börjar släppa lite efter några år.
 
Det som värre är än att panelen blir blöt r att syllen blir blöt och ruttnar. Du skulle kunna ta bort dom 2 nedersta brädorna och ersätta dom med någon fukttåligt material direkt mot stommen. Typ en plåt
 
T topmount skrev:
Skulle vilja se hur det ser ut uppåt. Väldig skillnad om det ett blött hörn eller med ordentligt takutstick.
10 år om du inte gör något, håller du efter det kan de funka bra mycket längre.
Taket sticket ut ca ca 30-35cm men sen är det ju ett tvåplanshus, så det är några meter upp. Detta är kortsidan på huset. Om det hjälper något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.