Ska fixa lite VVS arbeten hemma.
Det som ska göras är att vrida inkommande vatten (samordning med kommunen för avstängning i gatan krävs) för att få in den närmre väggen (rött) och dra fram kallvatten till över vasken och montera en kran (grönt).

Källarrum med VVS-installationer, vägghängd vask och golvstående värmepanna, rördragning markerad i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarutrymme med VVS-installationer markerade med rött och grönt för att visa planerad vattenledningsdragning och kraninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har frågat fyra firmor och endast en av dom har varit här, och efter lite tjatande kom äntligen en offert som vi tyckte va lite dyr.

Hade varit toppen om man kan få en uppskattning mellan tumme och pekfinger på vad detta jobb kan kosta, material + arbete.
Så slipper vi kanske ringa runt igen och kan få detta färdigt någon gång.
 
Ingen som vågar sig på en uppskattning av jobbet?

Arbetet står för ca 55% och material 45%
 
Redigerat:
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Ingen som vågar sig på en uppskattning av jobbet?

Arbetet står för ca 55% och material 45%
Hur har du bett om pris? Fast eller budget? Jobbet bör kanske ligga kring 5000-7000 tänker jag. Men det är ett litet jobb och då kan det som du upplevt det få in priser överhuvudtaget..
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Precis, har bett om pris och fått in en offert.
Ville bara stämma av här då vi upplever offerten lite dyr.
Men den ligger i det spannet du skriver, i överkanten. Men då verkar det vara helt i sin ordning och vi kan tacka ja till denna.
 
Lexington Lexington skrev:
Precis, har bett om pris och fått in en offert.
Ville bara stämma av här då vi upplever offerten lite dyr.
Men den ligger i det spannet du skriver, i överkanten. Men då verkar det vara helt i sin ordning och vi kan tacka ja till denna.
Ett litet jobb blir ofta dyrt eftersom de fortfarande ska ha betalt för bil, körning och sånt. Sedan är det nog inte ett uppdrag de önskar i första hand på grund av den lilla omfattningen, därav sätts ett litet överpris.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det är säkert som du säger.

Arbetskostnaden landar på 3 000 kr efter ROT (4 287 innan) vilket jag anser rimligt. Ca 6 timmar skulle jag gissa inkl allt.
Det jag däremot reagerade på är materialkostnaden på 3 500 kr.
Vad är det där som kostar så mycket?
 
Lexington Lexington skrev:
Det är säkert som du säger.

Arbetskostnaden landar på 3 000 kr efter ROT (4 287 innan) vilket jag anser rimligt. Ca 6 timmar skulle jag gissa inkl allt.
Det jag däremot reagerade på är materialkostnaden på 3 500 kr.
Vad är det där som kostar så mycket?
Insåg nu att jag inte såg tappventilen som redan satt på din rörledning. Är det den som ska flyttas till ovanför vasken? I sådant fall kan man definitivt fundera över en mtrl-kostnad på 3500 kr.
 
Nej, en ny tappventil (som fästs i väggen), men rören ska kopplas på där den sitter idag!
 
Lexington Lexington skrev:
Nej, en ny tappventil (som fästs i väggen), men rören ska kopplas på där den sitter idag!
Hm, och gällande vattenmätaren blir det nya rör och kopplingar men de behåller vattenmätarkopplet antar jag?

Håller dock med om att det känns lite dyrt, mer rimligt om det skulle vara en spolblandare (kallt och varmt vatten) som skulle installeras.
 
Precis, materialet jag kan tänka mig är X meter rör och 6-7 kopplingar!
 
Vägg med rörinstallationer markerade med orange, inklusive avloppsrör, vattenrör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska byta ut varm och kallvattenrör, ca 4 meter per ”rör”. Få ett antal ballofixer monterade och byta ut en toalett och två blandare. Har fått pris på 5500kr av stort VVS-företag. Dock sker detta i samband med ny rördragning till vårt nya badrum, vilket kan hålla nere priset. Där ska vi redan pröjsa 40k. :seenoevil:
 
Lexington Lexington skrev:
Precis, materialet jag kan tänka mig är X meter rör och 6-7 kopplingar!
Om jag skulle ha tänkt mig att acceptera offerten hade jag nog velat få lite större klarhet i vad som ingår i materialkostnaden. Mest för att säkerställa att de har uppfattat din förfrågan korrekt. Om de har uppfattat dig korrekt tycker jag att materialkostnaden är i överkant, som du säger.

Sedan hade jag personligen tagit in detta jobb på löpande räkning, men då krävs naturligtvis att du har en firma/rörmokare som du har förtroende för.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
[bild] Jag ska byta ut varm och kallvattenrör, ca 4 meter per ”rör”. Få ett antal ballofixer monterade och byta ut en toalett och två blandare. Har fått pris på 5500kr av stort VVS-företag. Dock sker detta i samband med ny rördragning till vårt nya badrum, vilket kan hålla nere priset. Där ska vi redan pröjsa 40k. :seenoevil:
5500 för både mtrl och arbete på det?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
5500 för både mtrl och arbete på det?
Ballofixerna har jag köpt själv, men de ska stå för rören samt eventuella andra kopplingar som behövs. Jag har bara köpt det som jag vet kommer behövas. Priset är efter ROT. Så det är mest arbetskostnad, rör är ju inte så dyrt.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ballofixerna har jag köpt själv, men de ska stå för rören samt eventuella andra kopplingar som behövs. Jag har bara köpt det som jag vet kommer behövas. Priset är efter ROT. Så det är mest arbetskostnad, rör är ju inte så dyrt.
Jaja, det lät som att toaletten och blandarna också var med i priset. ;)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.