Hej! Jag har en fråga hur har ni gjort för få brytskydd runt ytterdörren och källar dörren. Jag känner mej ibland lite osäker i mitt eget hem. Så skulle gärna vilja sätta ett skydd på insidan som gör dom inte bara kan slita upp dörren såsäga. Tack så mycket mvh Pontus
 
BirgitS
Det bästa är väl att sätta in säkerhetsdörrar och -karmar så att de inte bara kan såga upp ett hål i dörren eller göra sönder gångjärnen så att dörren faller ut men brytskydd finns ju av lite olika sorter: https://www.if-sakerhet.se/hem/inbrottsskydd/brytskydd
 
C-profil, Secustrip eller motsvarande är bra brytskydd som täcker hela höjden på dörren i framkant och skapar en negativ brytvinkel.
T-järnen i länken i tidigare inlägg är däremot inget brytskydd utan ett insynsskydd/täckjärn.

Söker du en låsbom för att regla dörren från insidan eller en dörrspärr t.ex menova eller LB1000 för att dörren inte ska kunna ryckas upp om du öppnar lite för att tala med någon som ringt på?
 
  • Gilla
Pmanxcca
  • Laddar…
Ja precis som 123 skriver. Jag vill kunna öppna dörren någon centimeter för se utan dom bara sliter upp handtaget
 
Då är det en dörrspärr du söker och då rekommenderar jag LB1000 eller Menova 1821 eller 1831.
Säkerhetskedjor är skräp och bör inte användas utan dörrspärr bör användas istället.
Utöver det så kan det vara rekommenderat att installera ett dörröga och då finns det klassiska mekaniska med optik eller modernare elektroniska/digitala dörrögon.
Fördelen med elektroniskt är att det är en kamera och kan ha fler funktioner som att ta en bild av personen på utsidan eller slippa stå direkt på insidan av dörren för att titta vad som är utanför dörren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Då är det en dörrspärr du söker och då rekommenderar jag LB1000 eller Menova 1821 eller 1831.
Säkerhetskedjor är skräp och bör inte användas utan dörrspärr bör användas istället.
Utöver det så kan det vara rekommenderat att installera ett dörröga och då finns det klassiska mekaniska med optik eller modernare elektroniska/digitala dörrögon.
Fördelen med elektroniskt är att det är en kamera och kan ha fler funktioner som att ta en bild av personen på utsidan eller slippa stå direkt på insidan av dörren för att titta vad som är utanför dörren.
Okej tack så mycket det blir inhandla en lb1000. Ja för jag har ingen gammal dörr eller så. Säkerhets dörr är väldigt dyrt men annars skulle jag vilja ha det med.
Jag har haft inbrott 1 gång.
Och blivit rånad i hemmet 1 gång där han slet upp dörren och slog mej med basebollträ så jag svimmade av.
 
  • Träytterdörr med fönster i överdelen, dörrhandtag, lås och lampa ovanför i en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pmanxcca Pmanxcca skrev:
Okej tack så mycket det blir inhandla en lb1000. Ja för jag har ingen gammal dörr eller så. Säkerhets dörr är väldigt dyrt men annars skulle jag vilja ha det med.
Jag har haft inbrott 1 gång.
Och blivit rånad i hemmet 1 gång där han slet upp dörren och slog mej med basebollträ så jag svimmade av.
Jag känner igen beskrivningen av utsatthet och hört liknande berättelser många gånger, jag vet inte om vetskapen om att fler drabbas bör ses som en tröst eller med oro.
Fördelen med LB1000 är att en skruv sitter genomgående genom dörren så den sitter väldigt bra i dörrbladet.
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44785
https://www.assaabloyopeningsolutio...ter/konsumentgds/entredorr/dorrsparr/lb-1000/
Däremot rekommenderar jag även en porttelefon, elektroniskt tittöga/dörröga/dörrkikare, kamera eller liknande så du både kan se och höra personen på utsidan och kan fråga vad de vill utan att öppna dörren eller befinna sig i närheten av dörren eller ens i huset om det är anslutet mot internet.
Du kan fråga ditt lokala säkerhetsföretag eller köpa något över internet då det finns en uppsjö med alternativ som inte kostar skjortan.
 
Ja, jag ska nog skaffa hemlarm när sambon inte är arbetslös längre (corona) har även rörelsevakter till lampor här i antren och källar dörren.. Och lär nog när ekonomi finns en ir kamera alternativt titt hål som visar vem som står där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.