Boken heter ”Husdoktorn går ronden”.

Vi köpte ett fritidshus för ett tag sedan och jag har mycket idéer om renovering, men vet egentligen inte så mycket... skulle mest vilja kunna komma med korrekta motargument när min sambo ”påstår saker”! ;)
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]
Den här veckan tävlar ni om två exemplar av boken ’Bygg Bättre Billigare’ av professor Christer Harrysson.

Författaren till boken ’Bygg Bättre Billigare’, Christer Harrysson, doktorerade på “Småhusets energiomsättning” vid Chalmers i slutet av 1980-talet. På 1990-talet var han professor i byggteknologi vid Arkitekthögskolen i Oslo, på 2000-talet professor vid Örebro universitet. Han har även arbetat som byggteknisk rådgivare, skadeutredare och haft ledande befattningar vid tre företag i trähusbranschen.
Med boken “Bygg Bättre Billigare” delar han med sig av sina kunskaper och inte helt okontroversiella åsikter om vad som är bra husbyggande.
Här kan du läsa en recension av boken: [länk]

Värde: ca 500 kr per bok

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna boken, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Christer Harrysson har även gett ut en bok om sjuka hus. Vad är titeln på den boken?
Svaret hittar du här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 23 maj.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Glöm inte att kontrollera era adressuppgifter i profilsidan!
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinsten skickas till vinnaren direkt från Bygg- och Energiteknik. Vi tackar Christer Harrysson för att han sponsrar den här tävlingen.

Svar: Husdoktorn går ronden
Motivering: Att läsa är en bra inomhusaktivitet i dessa tider, sen är det aldrig fel om man lär sig något också.
 
Titeln är: Husdoktorn går ronden
Jag skulle uppskatta boken då jag i höstas köpte ett hus som är en ombyggd sommarstuga samt två komplimentsbyggnader. Arbeten är inte fackmannamässigt gjorda och ena komplementsbyggnaden myrangripen. Jag behöver all hjälp jag kan få så jag kan prioritera nödvändiga åtgärder.
Hälsningar
Tjejen som kan mycket men inte allt
 
Svar: Husdoktorn går ronden

Motivering: Utan denna bok kommer jag sanolikt att köpa en förfallen villa, ta bort bärande väggar, använda brunnen som bollhav och låta barnen använda flaggstången som linbana. Jag förväntar mig inte att boken ska åtgärda alla mina brister, bara de flesta.
 
Husdoktorn går ronden heter boken och jag kan anväbda den kunskapen när jag startar företag och ritar villor till privatkunder. :)
Älskar smarta relevanta lösningar att presentera för kund.

Emma Byggnadsingenjör :)
 
Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna boken, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Christer Harrysson har även gett ut en bok om sjuka hus. Vad är titeln på den boken?
SVAR: Husdoktorn går ronden

Jag vill gärna vinna boken som skulle ge till min son med fam. De har köpt ett hus och blivit grundligt lurade genom
att förra ägaren inte meddelat ngt om att det har regnat in från taket (bara att taket ska ses över) heller inte att det regnat
in från balkongen under tröskel.
De har nu kunnat flytta in i övervåningen men bottenvåningen fortfarande inte klar
Det är ett suterränghus.
Jag kan inte hjälpa dem ekonomiskt men en sån bok hade varit stor hjälp att avsluta arbetet där sonen gör det mesta.
Han vill nu göra bottenvåningen så praktiskt, ekonomiskt och hållbar som möjligt.
Förresten säljaren inte erkänt något, processen fortgår men säljaren iaf gått med på att betala tillbaka 250´ kr men tyvärr,
i omgångar
Bild vardagsrum på bottenvåningen där det finns lite extra luftintag under tröskeln Bild på en balkongtröskel med synligt spår av vattenskada och ett måttstock vid sidan för att illustrera höjden på tröskeln.
 
Vinsterna den här veckan går till två personer som förhoppningsvis kommer att ha väldigt bra nytta av boken! Den ena går till "Tjejen som kan mycket men inte allt", dvs @Älgörten, som behöver åtgärda en del på sin ombyggda sommarstuga. Den andra går till @Karin Bengs, som står i startgroparna att bygga nytt. Vi säger lycka till med båda projekten!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Vinsterna den här veckan går till två personer som förhoppningsvis kommer att ha väldigt bra nytta av boken! Den ena går till "Tjejen som kan mycket men inte allt", dvs @Älgörten, som behöver åtgärda en del på sin ombyggda sommarstuga. Den andra går till @Karin Bengs, som står i startgroparna att bygga nytt. Vi säger lycka till med båda projekten!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.