Har ett märkligt fenomen som oroar en smula. I duschen på övre plan i villan så pirrar det i handtaget ibland när jag ska duscha. Tänkte genast på läckströmmar/krypströmmar - är dock ingen elektriker - men å andra sidan finns centralt installerad jordfelsbrytare som inte löser ut när detta inträffar. Pirret försvinner efter några minuters duschande. Har aldrig fått någon stöt. Handfatskranen i samma badrum pirrar inte men däremot har jag ibland fått en knäpp (rätt säker på att den varit elektrostatisk) när jag tagit i den. Av det lilla jag tror mig veta gissar jag på potentialskillnader mellan elektrisk jord och vattenledningen.

Skulle ju kunna använda multimetern och mäta från elektrisk jord till vattenledningen i badrummet, men tänkte höra lite generellt med forumet först. Ideer? VVB på väg att ta slut? Vill inte ha hit hantverkare i dessa coronatider, utan avvaktar gärna ett tag om möjligt. Det finns fler badrum.
 
Lätt pirrande kan tyda på bruten skyddsjord till VVBn. Det är kapacitivt kopplade spänningar man känner då. Det kan också handla om en liten potentialskillnad pga spänningsfall och vagabonderande strömmar men i dessa fall tycker jag mig folk rapporterar stickningar och kittlingar i huden.

Hur som helst, lite mätning ger svar på var potentialen skiljer sig. För det första gäller att klarlägga vad den andra polen är för något. Det krävs en sluten krets. Har du foten på golvbrunnen, eller bredvid? Var har du den andra handen? Uppträder det från början eller först när du är intvålad? Rent vatten leder inte ström men salter och annat i schampot kan göra det ledande. Vad har du för material i golvbrunn, avlopp och vattenledningar?

När man väl hittat vilka två delar man ska mäta mellan så mäter man spänningen. Men mät även spänningen mot skyddsjord (något du vet är skyddsjordat). Prova gärna flera punkter, uttag i andra rum och direkt mot elcentralen om möjligt. Använd en jordad skarvsladd som mätledning. Mät helst också mot sann jord (som skulle kunna vara en vattenledning).

Bryt strömmen till hela huset och mät igen för att se om det blir skillnad. Potentialen kan komma från grannen, eller en specifik apparat hos dig som t.ex VVBn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En grov spekulation/gissning från mig. Detta att det försvinner efter en stunds duschande. Kan det vara så att när du blivit rejält blöt på hela kroppen så går mer av strömmen genom vattnet på utsidan av huden, istället för genom din kropp.

JAg skulle börja med att mäta spänning mellan varmvattenberedarens hölje och något som säkert är jordat (dra ex. fram en skarvkabel och mät mot jordklämman i den). Det är väl nästan bara ett fel på jordningen av den som skulle kunna utvecklas till något farligt här.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Tack för fina konstruktiva svar :) Är inte på plats just nu men så fort jag får möjlighet ska jag börja mäta. Frågan material i badrummet fick mig att fundera lite. Det är ett badrum i ett 70-talshus, renoverat på tidigt 2000-tal, tror jag. Klinkers, kakel, golvbrunn i metall och får jag gissa tror jag på avloppsledningar i plast (knappast gjutjärn, väl). Men det slog mig en sak - tack vare frågorna om material: jag har ett elektriskt värmegolv som lades in vid renoveringen för drygt 15 år sedan. Kan det vara det som spökar? Jag har varit förbryllad över att pirret bara har funnits ibland men det kanske beror på om termostaten slagit på värmegolvet eller ej? Hmm, känns genast lite mer oroande nu. Vågar inte säga säkert men har för mig att det ibland pirrat även när jag haft torra händer och tofflor på mig, och innan vattnet kranats på. Och nej jag duschar inte med tofflor på, men har noterat pirret tex i samband med att skurhinken fyllts på.

Man har ju läst skräckhistorier om folk som haft starkström i gräsmattan och liknande, men jag tycker att om potentialen ligger där så borde alla kranar, liksom vattenutkastaren i trädgården, pirra de också?

Ska bli kul att komma hem och mäta nu. Försiktigt, förstås.
 
Enklast är att mäta mellan blöt golv och vattenrören, ger instrumentet utslag då så håll kvar och en annan bryter en säkring i taget, då kommer det klart framgå om det är hos dig eller kommer från annat håll.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Glöm inte att ha värmen i golvet på slagen då, det är ingen månresa att mäta ut något med killekill i fingrarna ( snarare då i nagelbanden ) i dusch eller bad.men det måste vara ett blött golv.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Man har ju läst skräckhistorier om folk som haft starkström i gräsmattan och liknande, men jag tycker att om potentialen ligger där så borde alla kranar, liksom vattenutkastaren i trädgården, pirra de också?
Det kan vara lurigt att finna vilken del som har en potential som skiljer mot alla andra. Om vi antar att VVBn saknar skyddsjord så visst kan den sprida en spänning på sina vattenrör, även till utkastaren på husväggen, gentemot jord och skyddsjord. Men det är inte ens säkert att det är moder jord (gräsmattan) som har rätt (jord)potential heller då vagabonderande strömmar kan göra att det är gräsmattan som står för potentialen gentemot skyddsjordade delar. Sedan kan det finnas spänningsfall i ledningarna, mer specifikt då i huvudledningar mellan centraler som gör att skyddsjorden från olika apparater har en potential mellan sig. Så man behöver se sig omkring i anläggningen och försöka hitta möjliga källor, och därefter mäta.

En JFB täcker in de fall där läckaget kommer via fasledare. Den kan inte mäta små potentialskillnader i jordplanen. Hur som helst, för att lösa ut en JFB så räcker det inte med lite pirr i fingrarna utan det krävs en "#¤%&/()(/&%¤#¤%& smäll. En JFB gör inte fel behagliga, utan den räddar liv.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara lurigt att finna vilken del som har en potential som skiljer mot alla andra. Om vi antar att VVBn saknar skyddsjord så visst kan den sprida en spänning på sina vattenrör, även till utkastaren på husväggen, gentemot jord och skyddsjord. Men det är inte ens säkert att det är moder jord (gräsmattan) som har rätt (jord)potential heller då vagabonderande strömmar kan göra att det är gräsmattan som står för potentialen gentemot skyddsjordade delar. Sedan kan det finnas spänningsfall i ledningarna, mer specifikt då i huvudledningar mellan centraler som gör att skyddsjorden från olika apparater har en potential mellan sig. Så man behöver se sig omkring i anläggningen och försöka hitta möjliga källor, och därefter mäta.

En JFB täcker in de fall där läckaget kommer via fasledare. Den kan inte mäta små potentialskillnader i jordplanen. Hur som helst, för att lösa ut en JFB så räcker det inte med lite pirr i fingrarna utan det krävs en "#¤%&/()(/&%¤#¤%& smäll. En JFB gör inte fel behagliga, utan den räddar liv.
Att jag nämnde JFB var mest som ett mått på att det inte borde vara fråga om något farligt läckage från fas till jord - den borde ju bryta då. Sen finns det väl farliga laddningar tex vid arbeten med kraftledningar som måste jordas innan arbeten kan utföras, trots att spänningsmatningen brutits, och där skyddar väl inte ens den mest superdimensionerade JFB, om det nu skulle funnits sådana? Jag resonerar bara lite allmänt här, kan inte alls tillräckligt mycket för att ta någon djupare diskussion, men har alltid tyckt att det är kul att lära sig. Uppskattar alla snälla och tålmodiga svar som jag har fått (y):D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kom hem för en stund sen. Är egentligen alldeles för trött för att mäta ikväll men jag tänkte att jag skulle testa ett par saker utan multimetern. Resultat:
Test1: Nakna fötter, ta tag i duschhandtaget, det pirrar. Kolla värmegolvet - ja, påslaget och lysande lampa indikerar att det värmer (slocknar vid uppnådd temperatur).
Test2: Som ovan men bröt strömmen till värmegolvet. Inget pirr.
Test3: Slå på värmegolvet igen, ställer temperaturratten så lampan lyser dvs golvet värmer. Resultat: det pirrar igen.

Suck. Det där verkar inte bra. Slår av värmegolvet och får ta itu med det hela imorgon.
 
  • Ledsen
Alebaleportocale
  • Laddar…
Jaha, har nu hunnit göra en första snabb mätserie. Mäter med en enkel multimeter UNI-T UT125C.

Jag mäter AC, 0.006-0.007 V (0.02 - 0.03 mA) mellan elektrisk jord från jordat eluttag nära handfatet inne i badrummet, till vattenrören vid duschen 2m bort, när elvärmen arbetar. 0.000 V (0.01 - 0.02 mA) när elvärmen slås av. Har testat genom 5-6 cykler och det är stadiga värden. Gör jag om samma test mellan samma elektriska jord men till handfatsblandaren 0.5m ifrån är värdet 0.002-0.003 V (0.08 mA) med elvärmegolvet igång, och 0.000 V (0.02 mA) med elvärmegolvet avslaget.

Testar jag mellan elektrisk jod i tvättstuga på NP och inkommande huvudvattenrör 1m därifrån är värdet 0.000 V (0.00 mA) även med elvärmegolvet arbetande på ÖP. Likadant med köksblandaren, 0.000 V (0.00 mA), och även samma i badrummet på NP. Det enda stället jag får mätvärden > 0.000 V resp 0.00 mA är i badrummet på ÖP.

Jag antar att detta i nuläget är ofarliga nivåer. En JFB ska väl bryta vid 30 mA dvs vid närmare 400 ggr större läckström. Frågan är om detta är något jag bör hålla ögonen på, och regelbundet mäta för att se att "läckaget" inte ökar.

PS. Kom lite sent ihåg att mäta mellan elektrisk jord i tvättstugan och VVBs hölje. Mätte med elvärmegolvet på ÖP avslaget eftersom jag inte orkade springa uppför trappan igen. 0.019 V, 0.00 mA. DS.
 
Instrumentet har en upplösning på 1 mv AC så man kan inte riktigt lita på dessa låga värden mer än att du ser en skillnad med golvvärmen av/på.

Sedan finns en massa okända faktorer här som vilken kontakt vattenledningarna har med moder jord respektive skyddsjord. Kan vi anta att de är skyddsjordade mot VVBn, som är placerad var, tvättstugan? Kanske är vattenledningarna jordade på fler ställen?

Man kan dels misstänka att golvvärmen läcker lite ström till skyddsjord. Så nästa steg där är att isolationsmäta golvvärmen. För att kunna mäta på den ensam behöver den kopplas bort, både fas och nolla, så säkringen fungerar inte, men kanske har du en termostat som har en tvåpolig av/på-brytare? Det finns en chans att din multimeter kan se en resistans mätt mellan L+N och mot skyddsjord. Men kanske behövs en isolationsmätare för att se ett läckage.

Men sedan sticker mätning på VVB ut lite. 19 mV är dock för lite för att misstänka brott på skyddsjord, men samtidigt lite för högt för att misstänka läckage om nu inte skyddsledaren mellan VVB och den punkt som sammanbinder den andra skyddsledaren du mäter emot är 4-10 meter lång.

Så som sagt det finns okända faktorer och det är svårt att räkna upp allt man behöver veta. Finns det t.ex en separat elcentral på övervåningen, och är den i så fall matat TN-C?

För att normal belastningsström ska ge en potentialskillnad (utan isolationsfel i anläggningen) så behövs en PEN-ledare i ekvationen som det kan uppstå ett spänningsfall i. Om skyddsledare än anslutna i början och slutet av denna PEN-ledare så kan man mäta ett litet spänningsfall utan att det är något fel. Det behöver inte uppstå från belastning i huset, utan även grannen kan medverka här om jordade vattenrör är anslutna till skyddsjord på olika ställen i huset.

Om det däremot finns ett isolationsfel i golvvärme eller VVB så medför det en liten ström i skyddsledaren som också kan mätas som ett spänningsfall t.ex mot vattenrör som är skyddsjordad mot VVBn på undervåningen. Golvvärmen behöver inte ens vara påslagen, om den har en enpolig brytare som bryter nollan.

Så för att kontrollera enskilda möjliga fel så är återigen isolationsmätning aktuell, då även av VVBn. Är den tvåpoligt bortkopplad från matande nät så finns inga andra källor som kan ge mätfel. Mätning av spänningar är bra men man behöver ju veta vilken pol som har denna spänning, om det är vattenröret eller skyddsjorden. Dvs man behöver en 0-referens - ett jordtag och inkommande PEN är så nära man kan komma.
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
Tack Bo för vänlig och kompetent hjälp! Lite av en högtidsstund att logga in och läsa :D

Vi börjar tassa in på (och förbi) utkanterna av mitt vetande nu. Ett par snabba dock:
- ingen undercentral - eller annan central - på ÖP
- golvvärmetermostaten är en gammal rackare, märkt Microtemp. Se bif oskarpa foto. Kan lätta på locket och kolla men misstänker att den bryter enpoligt. Ska se först om jag hittar dokumentation på nätet. Badrummet renoverades enligt uppgift 2001 men termostaten verkar äldre än så?
- VVB är i tvättstugan på NP, på utsidan väggen in till tvättstugan sitter säkringscentralen, huvudsäkringarna i sin tur är utomhus på andra sidan en annan tvättstugevägg, även huvudvattnet kommer kommer in i tvättstugan. 70-talshus. VVB är definitivt bytt, gissar att den är max 10 år. Tvättstugan är liten, högst 4 m2. Det jordade vägguttaget som jag använde som referens mot VVB sitter kanske 1.5m från VVB men hur lång ledningen är är svårt att säga. Tror inte den är så lång med tanke på att säkringscentralen sitter så nära?
- har svårt att tro att vattenledningarna i huset kan vara jordade på mer än ett ställe. Planlösningen är sådan att badrum, kök, tvättstuga ligger nära eller rakt ovanför varandra. I bortre halvan av huset finns inga vattenledningar vare sig på NP eller ÖP.
- undrar om jag inte bör överlåta isolationsmätning åt fackfolk. Ska höra med min gamla svärfar, har för mig att han har behörighet. Eller ta hit en elektriker. Oavsett om det blir svärfar eller elektriker får det nog vänta till den värsta smittspridningen är över.
En oskarp bild av en gammal Microtemp golvvärmetermostat monterad på en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.