Är de billigare att gräva för hand än att hyra minigrävare, då även med utebliven lön om man gör de exempelvis på tjänstledighet.

Det kostar dryga 3000kr att hyra en minigrävare där jag bor över en helg. Säg att man tjänar runt 1000kr per dag efter skatt. Personligen kan jag gräva upp och flytta mellan 10 och 12 ton per dag.

Sedan får man tänka på att även om man har en minigrävare, behöver man fortfarande köra undan och tippa jorden. Även för mindre arbete så kan man behöva en hel dag med grävaren. I vissa fall två. Säg två dagar, Då blir det 5000kr netto där.

Då kan man flytta mellan 50 och 60 ton jord med en skyffel och en skottkärra på motsvarande utebliven lön, om man nu väljer att göra så.

Ta där till att man inte är bunden vid en speciell tid. Att man kan göra arbetet lite när man vill över en längre period, och att man överlag håller sig i form, och får vara ute när vädret är bra.
 
  • Gilla
  • Haha
bettet och 6 till
  • Laddar…
Om du anser att du håller dig i form av att gräva, så ska det göras helt korrekt för att inte få motsatt effekt.

Jag vet inte riktigt hur du resonerar, men att flytta 10 ton jord med en minigrävare gör du snabbare än vad det tar att hämta spaden i garaget...

Vill man gräva för hand av någon annan anledning så fine, men det kommer aldrig bli ekonomiskt försvarbart att ta tjänstledigt för att göra det.
 
  • Gilla
Bellarini och 9 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Är de billigare att gräva för hand än att hyra minigrävare, då även med utebliven lön om man gör de exempelvis på tjänstledighet.

Det kostar dryga 3000kr att hyra en minigrävare där jag bor över en helg. Säg att man tjänar runt 1000kr per dag efter skatt. Personligen kan jag gräva upp och flytta mellan 10 och 12 ton per dag.

Sedan får man tänka på att även om man har en minigrävare, behöver man fortfarande köra undan och tippa jorden. Även för mindre arbete så kan man behöva en hel dag med grävaren. I vissa fall två. Säg två dagar, Då blir det 5000kr netto där.

Då kan man flytta mellan 50 och 60 ton jord med en skyffel och en skottkärra på motsvarande utebliven lön, om man nu väljer att göra så.

Ta där till att man inte är bunden vid en speciell tid. Att man kan göra arbetet lite när man vill över en längre period, och att man överlag håller sig i form, och får vara ute när vädret är bra.
Ja, du verkar ju ha siffrorna klara och om de stämmer så är det ju billigare att gräva för hand. Hur mycket man gräver upp och flyttar per dag beror på hur marken ser ut. Jag flyttar också 10-12 ton på en dag om det är lättgrävt, men sen gör jag inte så mycket dagen efter det och inte andra dagen efter heller. Men då är jag ju bara en hyfsat vältränad IT-snubbe.

Jag är normalt sett glad för att gräva för hand. Det ger styrka, motion och hårdare pannben, men nu inför en del grävjobb i trädgården kommer jag lätt att hyra en minigrävare. Det är dessutom riktigt roligt att köra grävmaskin. :)

Lycka till med grävandet.
 
  • Gilla
DanneH och 4 till
  • Laddar…
Sen bror det väl på massornas kvalitet? Hur pass mycket Sten har använts som fyllnad? Jag tröttnar ganska snabbt på att kånka 40-50 kgs stenarnsom grävare flyttar utan att blinka. Men är det ren jord så visst...
 
  • Gilla
Steven60 och 4 till
  • Laddar…
Att gräva upp 50 - 60 ton manuellt. Det är ett stooort arbete. Enda rimliga anledningen att göra det manuellt, är om det inte går att få in en grävmaskin.

Men bortsett från nöjesvärdet i att ratta maskinen själv, så skulle jag nog överväga att ta in en firma som får gräva upp det. Istället för att hyra en maskin en hel helg. Om det är någorlunda lättgrävt (alltså inte in under en altan/trappa osv) så kan det gå på någon timme, med rätt maskin. Det kan bli billigare att få det grävt, än att hyra in maskinen.

Hade en grävare här för några år sedan, som grävde upp ca 20 ton lera, det tog mindre än 10 minuter.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Missförstå mig inte nu, du får gärna använda spaden om du tycker att det är bättre, men om du inte lyckas flytta mer än 50-60ton jord på 4 dagar med en minigrävare har du antingen väldigt speciella förutsättningar, eller så ska du nog överväga att låta någon annan spaka maskinen.

För övrigt är jag grymt imponerad av de som klarar av att göra ovanstående för hand, en inte enbart fysisk utmaning!
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
Mina föräldra lät bygga om och dränera vårt hus 1972. Byggaren ansåg att dte var för svårt att komma åt med maskin (obegripligt, plan tomt minst 6m fritt runt huset). Han hade en gubbe som var otrolig på att gräva. han var egentligen pensionerad lastbilsförare. Han grävde manuellt runt hela huset ned till 2m djup på två veckor. Marken var gammal sjöbotten, klafsig lera. Leran fastnade på spaden, så varje spadtag fick skrapas av från spaden.
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Jag tror man ska ha med sig ett par faktorer till. Som du är inne på ska man ju inte bara gräva upp massorna utan även frakta bort och tippa dem. Så om man är själv kommer denna tid bli dötid för grävaren, likaså om man bara har ett släp. Lägger man därtill att tippen inte har öppet dygnet runt så är man bunden till vissa speciella tider vilket gör en hyra av maskin över en helg exempelvis hyfsat ineffektiv. Kan man gräva upp och tippa i en hög, eller om man har 50 ton grus i en hög som ska schaktas ut kan man köra ganska effektivt dock. Även ett 3,5tons släp fyller man hyfsat snabbt med en grävare men sen kanske det tar 45 minuter att köra en vända om tippen. Även denna tid kostar då pengar!

Gräver man själv och kan lägga ut det över lång tid kanske man kan tippa släpet när man ändå kör till jobbet på morgonen, sen fylla det på kvällen. Så OM man kan lösa det där runtomkring så kan man spara in på många av de timmarna som en hyrmaskin hade fått stå och vänta.

En sak till man ska minnas är att tippning av massor KAN bli ganska dyrt! Att komma med 2,5 ton till tippen var 45:e minut kan betyda att man får betala avgifter som företag. Alternativt betala dyra pengar för någon som hämtar en container. Kommer man däremot en gång om dagen så är det ingen som höjer ögonbrynen. Har råkat ut för just det i vår kommun där sopgobbarna tyckte att vi nog körde yrkesmässigt och skulle betala.

Så om du har tiden, orken och viljan är det absolut inte fel att göra det själv! Jag förvånas ofta hur mycket folk är beredda att betala för att slippa röra sig, för att sen betala dyra pengar för att stå och lyfta skrot upp och ner på ett sunkigt gym 3-4 timmar i veckan.

Hyra maskin kan man göra för jobb där man kan använda maskinen effektivt under hyrtiden eller om man ex. ska gräva upp packad stenkross. Då kan man visserligen hyra maskinen en dag och hacka upp allt, lägga det i en snygg hög vid tomtgräns och sen lasta de lösa massorna på släp för hand i lugn och ro sen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Håller med tomtom där.. Medan de går mycket fortare att gräva även med en liten maskin... självklart. Så tar tippningen och frakten lång tid.

Om man har en situation där man bara gräver och lägger jorden till sidan för att sedan fylla igen senare... då är de ju anorlunda. Den typen av grävprojekt har jag dock upplevt som ganska ovanligt.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Håller med tomtom där.. Medan de går mycket fortare att gräva även med en liten maskin... självklart. Så tar tippningen och frakten lång tid.

Om man har en situation där man bara gräver och lägger jorden till sidan för att sedan fylla igen senare... då är de ju anorlunda. Den typen av grävprojekt har jag dock upplevt som ganska ovanligt.
ett tillfälle är när vi grävde ut för att lägga 140 kvadrat plattor och 30 tillbyggnad. Utgrävningen tog lång tid men sen när man fått levererat ett mindre berg med stenkross kunde man schakta ut allt på en dag med en hyrmaskin. Klart värt det!

även utgrävningen hyrde vi maskin en dag för att ta stora massor samt passa på att ta upp ett tiotal stora syrener och annat. Oavsett så gäller det att hålla maskinen igång de timmarna man hyr, så lönar det sig. Nu kostade det visserligen 1500 om dagen här men ändå. (Ändrat priset till dagspris)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Missförstå mig inte nu, du får gärna använda spaden om du tycker att det är bättre, men om du inte lyckas flytta mer än 50-60ton jord på 4 dagar med en minigrävare har du antingen väldigt speciella förutsättningar, eller så ska du nog överväga att låta någon annan spaka maskinen.

För övrigt är jag grymt imponerad av de som klarar av att göra ovanstående för hand, en inte enbart fysisk utmaning!
Det var inte riktigt de jag skrev. Man kan självklart gräva upp 50 ton med en minigrävare om man håller på hela dagen. Kruxet är att hantera massorna.

Om man hyr en grävare över en helg kan man göra ett rätt stort projekt.

Notera med att jag pratar om en grävare som man kan hänga bakom en bil på en släpvagn. Dvs ett ton eller så max.

Dvs inte grävare på 3-4 ton, då är det en helt annan liga.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
ett tillfälle är när vi grävde ut för att lägga 140 kvadrat plattor och 30 tillbyggnad. Utgrävningen tog lång tid men sen när man fått levererat ett mindre berg med stenkross kunde man schakta ut allt på en dag med en hyrmaskin. Klart värt det!

även utgrävningen hyrde vi maskin en dag för att ta stora massor samt passa på att ta upp ett tiotal stora syrener och annat. Oavsett så gäller det att hålla maskinen igång de timmarna man hyr, så lönar det sig. Nu kostade det visserligen 1500 i timmen här men ändå.
1500kr/timme snackar vi om en rätt stor maskin. Jag pratar om maskiner på 3000kr/helg.


jag uppskattar att de kostar mig ungefär 80kr/ton i egen "lön" kostnad att gräva och flytta själv:

Det finns en crossover punkt när de absolut lönar sig att hyra. Min tanke är att de ligger någon stans mellan 50 och 100 ton

Orsaken att jag ogillar att hyra maskin är dock främst att jag är låst att göra arbetet exakt dagen jag hyrt maskinen (eller helgen). Om något strular till sig då (vilket de ofta gör på grund av en knepig familjesituation) ... ja då är de kört.
 
  • Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
1500kr/timme snackar vi om en rätt stor maskin. Jag pratar om maskiner på 3000kr/helg.


jag uppskattar att de kostar mig ungefär 80kr/ton i egen "lön" kostnad att gräva och flytta själv:

Det finns en crossover punkt när de absolut lönar sig att hyra. Min tanke är att de ligger någon stans mellan 50 och 100 ton

Orsaken att jag ogillar att hyra maskin är dock främst att jag är låst att göra arbetet exakt dagen jag hyrt maskinen (eller helgen). Om något strular till sig då (vilket de ofta gör på grund av en knepig familjesituation) ... ja då är de kört.
såg att jag skrev fel... 1500 om dagen!!
 
M Mattias Svederberg skrev:
1500kr/timme snackar vi om en rätt stor maskin. Jag pratar om maskiner på 3000kr/helg.


jag uppskattar att de kostar mig ungefär 80kr/ton i egen "lön" kostnad att gräva och flytta själv:

Det finns en crossover punkt när de absolut lönar sig att hyra. Min tanke är att de ligger någon stans mellan 50 och 100 ton

Orsaken att jag ogillar att hyra maskin är dock främst att jag är låst att göra arbetet exakt dagen jag hyrt maskinen (eller helgen). Om något strular till sig då (vilket de ofta gör på grund av en knepig familjesituation) ... ja då är de kört.
Helt rätt enligt mig. Det kräver att allt runtomkring flyter på. Har själ små barn och det kräver barnpassning någon annanstans, folk runtomkring som vet vad de ska göra mm.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klart det går att gräva för hand, ta en titt på vårt land och se generationer av brutna ryggar. T o m de jättelika dikena ut på landsbygden är ofta handgrävda.

Men att proffsen inte gör det är begripligt, man vill ha snabba och säkra jobb och inga skador hos personalen. Hos privatpersoner är gräva lågstatus, det är något man skyr som pesten. Jag som har kontorsjobb finner t stort nöje i att handgräva. I höstas 23 m fibergrav och nu i vår häck. Funderar på att slänga ut 12 nya fräscha ton väggrus till sommaren så att ryggen stärks lite.
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.