Kan jag hitta passande karm i annan butik i Stockholm eller webhandel med passande karm på hyllan.?

Jag hade tänkt vara klar med ett byggprojekt ungefär nu.
Jag ska bygga om ett TV-rum på landet som inte används till arbetsrum och extra sovrum. Nuvarande Coronatider gör att landet används mer och ett arbetsrum känns numera som mycket prioriterat.
Så sista april beställde jag innerdörrar
https://www.hemfint.se/innerdorr-oland-1-spegel-helglas-massiv-p-38349

2-8 dagars leveranstid var angiven då och det tyckte jag var bra.
De kom idag. Blev några bonsdagar... men nåja ja tänkte bli klar i helgen.
Döm av min förvåning när jag inser att innerdörren Öland med massivt dörrblad och med karm på bilden inte levereras med karm.
Bildtexten är identisk med texten på varan och på bilden finns karmen med.
Finns en rad längre ner i texten om man läser noga som anger att man vid behov kan välja karm tröskel handtag nyckelskyltar mm.

Nu är leveranstiden för 9*20 karmar angiven till 4-6 veckor. Med tanke på att 2-8 dagar blev 3 veckor så känner jag mig en smula uppgiven till utsikten att få fram en karm innan sommaren är över.
Mina dörrblad är (825x1940 mm)
Kreativa tips mottages tacksamt.

Vit NCS S0502-Y
Glansvärde: 35
Gångjärn: Snap-in
Dörrtjocklek: 40mm
 
Lite klantigt av dig, men uselt av hemfint att inte trycka bättre på att karmen saknas. Hur många dörrar säljer dom där kunden inte också vill ha en karm?

Eftersom det är ett internetköp så hade jag utnyttjat mina 14 dagars ångerrätt och skickat tillbaka dörren. Sedan åkt ut till kungens kurva (eller var man nu köper bygg i stockholm) och köpt en annan dörr med karm inkluderat.
 
Du kan åka till valfri bygghandel som har 20-höjd på lager, så ska det passa.
 
nimhed nimhed skrev:
Lite klantigt av dig, men uselt av hemfint att inte trycka bättre på att karmen saknas. Hur många dörrar säljer dom där kunden inte också vill ha en karm?

Eftersom det är ett internetköp så hade jag utnyttjat mina 14 dagars ångerrätt och skickat tillbaka dörren. Sedan åkt ut till kungens kurva (eller var man nu köper bygg i stockholm) och köpt en annan dörr med karm inkluderat.
Nu kanske jag gör bort mig men betyder inte ”dörrblad” just själva dörrdelen och inte karmen? I så fall:

Ingenstans, annat än på bilden, antyds det att karmen ska vara med. Däremot antyds det på flera ställen att man endast får dörrbladet, inklusive i självaste produktnamnet där det tydligt står ”dörrblad”. Läser man dessutom i produktbeskrivningen står det ganska tydligt att karm inte följer med.
Läser man på deras kategorisida om innerdörrar (som man rimligtvis har varit inne på) står det även där.

Jag har full förståelse för att man missar saker, jag har själv gjort värre tabbar än detta men med tanke på ovanstående så tycker jag inte man kan klandra hemfint.se

Jag är en anhängare av starkt konsumentskydd men lite ansvar ska faktiskt konsumenten ha. Köper man något för flera tusenlappar utan att ens läsa (och förstå) produktbeskrivningen så får man skylla sig själv. Men som sagt, jag har gjort värre tabbar än det här så jag lägger inte någon värdering i folk som slarvar med detta.

Returfrakten brukar normalt köparen stå för om man nyttjar öppet köp, åtminstone när det kommer till större saker. Skulle tro att det blir ganska dyrt att frakta en dörr som privatperson, men det kan ju vara värt det kanske.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nu kanske jag gör bort mig men betyder inte ”dörrblad” just själva dörrdelen och inte karmen? I så fall:

Ingenstans, annat än på bilden, antyds det att karmen ska vara med. Däremot antyds det på flera ställen att man endast får dörrbladet, inklusive i självaste produktnamnet där det tydligt står ”dörrblad”. Läser man dessutom i produktbeskrivningen står det ganska tydligt att karm inte följer med.
Läser man på deras kategorisida om innerdörrar (som man rimligtvis har varit inne på) står det även där.

Jag har full förståelse för att man missar saker, jag har själv gjort värre tabbar än detta men med tanke på ovanstående så tycker jag inte man kan klandra hemfint.se

Jag är en anhängare av starkt konsumentskydd men lite ansvar ska faktiskt konsumenten ha. Köper man något för flera tusenlappar utan att ens läsa (och förstå) produktbeskrivningen så får man skylla sig själv. Men som sagt, jag har gjort värre tabbar än det här så jag lägger inte någon värdering i folk som slarvar med detta.

Returfrakten brukar normalt köparen stå för om man nyttjar öppet köp, åtminstone när det kommer till större saker. Skulle tro att det blir ganska dyrt att frakta en dörr som privatperson, men det kan ju vara värt det kanske.
Jag förstår hur du tänker, men tycker att man ändå kunde vara ännu tydligare
Rubriken
Innerdörr Öland - Massivt dörrblad, 1:spegel helglas

tycker jag likväl kan tolkas som att det är en komplett innerdörr där bladet är massivt
 
det är ju normalt att karm och dörrblad säljs var för sig, själv har jag köpt ett tiotal dörrblad utan karm, inget ovanligt att folk köper enbart dörrblad
 
Det är en innerdörr enligt standard för innerdörrar och då passar valfri standard karm för innerdörr.
Du kan köpa en karm hos bygghandeln eller var de säljer innerdörrar.
Då innerdörrskarmar och dörrblad följer standard så är det väldigt vanligt att endast köpa och byta dörrblad i befintlig karm.
Jag tror det säljs betydligt fler dörrblad än vad det säljs karmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.