Är det någon som har erfarenhet av att lacka sina köksluckor själv? Kan man hyra proffsutrustning och göra det själv eller har någon provat en färgspruta från varuhusen med bra resultat?
 
Hej,

Jag målade om våra köksluckor nu i våras. Vi flyttade in i nytt hus och vi kände inte att luckorna var vår stil så vi beslutade oss för att måla om dem till grått (Beckers Stålgrå). Vi är nöjda med resultatet men i efterhand kan jag vara lite självkritisk då jag slarvade med grundarbetet på vissa luckor och om man synar dem noga så kan man se lite "skavanker". Jag gjorde det själv och jag använde ingen proffsutrustning utan jag köpte en färgspruta på Jula och körde med en vanlig kompressor. Färgsprutan fungerade över förväntan men man måste få kläm på inställningarna innan man sätter igång så lite provmålning på lite skyddspapp för att hitta rätt inställning rekommenderas, samt lite youtubeklipp på hur man målar med färgspruta.

Slarva som sagt inte med grundarbetet! Slipa ner/bort gammal färg/lack. Missen jag gjorde var att jag inte slipade flera gånger med finare och finare sandpapper utan körde med en kornstorlek.

Jag körde på grundfärg med sprutan, vilket fungerade bra. I mitt fall spädde jag med 10-20% vatten vilket fungerade fint för mig.

Rugga grundfärgen med ett fint sandpapper när det har torkat och kör på ett andra lager grundfärg. Låt även det torka och rugga upp med sandpapper.

Därefter gick jag på med Beckers Mood snickerifärg som även den fick späs ut ca 10-20%. Körde tunna lager för att undvika att färgen skulle rinna. Kanske målade 5-6 ggr innan luckan var så pass målad attt grundfärgen inte lyste igenom. Sen fortsätter man med lager på lager i tunna skikt. Låt torka sen rugga ytan med fint sandpapper så målar man på samma vis en andra gång.

Några saker att tänka på är att det dammar något otroligt när man spraymålar. små små färgpartiklar som lägger sig i hela huset om man inte täcker av på ett bra sätt. Tänk på att ha en hyfsad stor kompressor. Jag har en 50l som skickar ut 220l/min men den fick jobba hårt och lät konstant vilket var jobbigt för öronen. Och viktigaste av allt, slarva inte med grundarbetet! slutresultatet hänger på hur noggrann du är med grundarbetet.
 
  • Gilla
johan_bygger och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.