Hej!

Vi har fått sprickor i vår glaskeramikhäll och behöver byta ut den. Köpte en begagnad Siemens spishäll och hoppades på en enkel installation.

Kollade bakom spisen för att komma åt spishällen, och det såg lite rörigt ut där bak (se bild nedan, kabelsamlingen till höger).

Från Siemens support fick jag även svar att den begagnade spishällen som vi köpte är från 2003.... Sladden ser ut så här.

Avskalad kabelände med exponerade koppartrådar och böjd jordanslutning, som ska anslutas till en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har några frågor som jag skulle uppskatta att få era tankar kring ☺

Vågar man installera en spishäll från 2003? Mycket lär ha hänt m säkerhet m.m?
Har ni bra erfarenheter av att köpa begagnade spishällar?
Kan man installera själv?
Hur ser kontakten ut på nya spishällar?Levereras de med stickpropp?

Har ringt en elektriker men han är osäker på om det går att fixa. De som gjorde köket (innan vi flyttade in) gjorde inte det snyggaste jobbet. Se bild.
Oorganiserad kabelanslutning bakom spis med otillslutna elsladdar och anslutningsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Du bör dra dit en elektriker som fixar ett riktigt uttag för spis/ugn/häll och kollar att alla ledare är framdragna, anslutna och av rätt modell.
denna härvan skulle jag aldrig koppla vidare på.
därefter är det lätt att koppla in den nygamla hällen. men du måste ha inkopplingsanvisningarna på denna som brukar stå på undersidan.
vad har du för häll med sprucket glas?
 
  • Gilla
Konan86
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du bör dra dit en elektriker som fixar ett riktigt uttag för spis/ugn/häll och kollar att alla ledare är framdragna, anslutna och av rätt modell.
denna härvan skulle jag aldrig koppla vidare på.
därefter är det lätt att koppla in den nygamla hällen. men du måste ha inkopplingsanvisningarna på denna som brukar stå på undersidan.
vad har du för häll med sprucket glas?
Tack för svar. Den jag har nu är en Ikea Scott Ceran (årsmodell okänd).
Vidar bild på sprickan. Och etikett.
Spricka i svart glaskeramikhäll från Ikea med reflektion av kakel och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på etikett för en Ikea Scott Ceran häll, modellnummer och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på etikett för en Ikea Scott Ceran häll, modellnummer och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde ordningen alltså vara så här?

1. Fixa ordentligt uttag för spis, häll och diskmaskin
2. Byta ut spishäll mot en ny

Lär bli kostsamt men vi har upptäckt att mycket i vår lgh har fixats av amatörer/slarvnissar. ☺
 
Funkar hällen är det väl inget problem att använda den. Be elektrikern skruva dit en kontakt bara.
 
D Daniel 109 skrev:
Funkar hällen är det väl inget problem att använda den. Be elektrikern skruva dit en kontakt bara.
Syftar du på vår nuvarande, med sprickan? Ja vi undviker att använda den plattan. Tänkte på risk att vatten sipprar ner för sprickan och orsakar kortslutning/brand. Inget att oroa sig för?

Med kontakt, menas att elektrikern ska fixa ett vanligt vägguttag eller två, för diskmaskin/spis/ugn?

Får ursäkta ommjag ställer dumma frågor, men är ny på området el/byta spis m.m.
 
A
din befintliga häll är från runt 2008
tyvärr har glaset utgått men kan finnas på ebay eller i polen, ryssland motsv.
481244039708 är reservdelsnumret om du vill googla.

du har ju två sladdar in till uttaget på bilden vart går dessa?

och ja det vill till ett separat uttag till diskmaskin men till ugn och häll finns det fler lösningar även om separata uttag är bäst
 
Leta upp märkskylten på din "nya" häll. Om den också anger "230 V~" eller "400 V 3N~" så går den enkelt att koppla in. Man behöver bara veta hur vilket inte är några problem om man har kunskapen att identifiera faser, nolla och skyddsjord. Så vilken hjälp vill du ha? Det låter som att du har en liten uppförsbacke för att fixa detta själv så du kanske har någon i bekantskapskretsen som har erfarenheten och verktygen?
 
  • Gilla
Konan86
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Leta upp märkskylten på din "nya" häll. Om den också anger "230 V~" eller "400 V 3N~" så går den enkelt att koppla in. Man behöver bara veta hur vilket inte är några problem om man har kunskapen att identifiera faser, nolla och skyddsjord. Så vilken hjälp vill du ha? Det låter som att du har en liten uppförsbacke för att fixa detta själv så du kanske har någon i bekantskapskretsen som har erfarenheten och verktygen?
Jag hade en elektriker här idag som kollade på det. Han såg att det var fas 1 i lägenheten, och den "nya" hällen var fas 2. Men den kunde visst kopplas om till fas 1 vilket är bra.

Så jag har nog fått den hjälp jag behövde. Att veta att det behövs ett ordentligt uttag bakom spisen. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.