Hej!
Det är så att vi planerar att renovera badrummet, efter lite tråkiga besked från mäklaren ang värdering så inser vi att vi inte kommer att göra den renovering vi hade planerat att göra från början och söker nu alternativ. Planen från början var att renovera helt och hållet, dvs riva rubbet och helkakla, golvvärme, pax fläkt... you name it.

Det är så att vi har fukt/mögelskador (tror jag, jag bifogar bilder), vilket gör detta valet lite mer svårt att göra. Nu funderar vi dock på hur vi löser detta bäst. och hade iaf tänkt oss två alternativ:

Alternativ 1: Budget
- Behålla våtrumstapeten (ta bort våden där sprickan finns), måla tapeten.
- Skära bort våtrumsmattan i höjd med våtrumstapeten, låta dem flyta upp golvet och sätta el-golvvärme och därefter 10x10 klinkers ovanpå (har dock fått till mig att man inte får göra på det viset?).
- Tvätta och måla taket
- Installera en PAX-fläkt
- Byta toalettstol (den gamla skall installeras i källaren)
- Installera ett duschhörn

Alternativ 2: Semi-budget
- Riva ner våtrumstapet, sätta upp ny (vilka förberedelser krävs innan uppsättning?).
- Riva ut våtrumsmattan, flyta upp och el-golvvärme med 10x10 klinker.
- Tvätta och måla taket
- Installera PAX-fläkt
- Byta toalettstol (den gamla skall installeras i källaren)
- Installera ett duschhörn

Mina frågor:
1. Vilken av lösningarna känns mer rimlig med tanke på bifogade bilder?
2. Räcker det med en PAX-fläkt för att få bort fukt och mögel eller måste vi också ha golvvärme? (vi installerar det endast på grund av fukten, inte för att vi specifikt vill ha det).
3. Prismässigt, hur skiljer det sig mellan att sätta våtrumsmatta och klinkers ovanpå golvvärme?

Från början var alltså planen att allt skulle rivas och byggas om på nytt (som jag förstod det), varför vet jag dock inte men de hade lagt ett prisförslag på 140k innan ROT, badrummet är ca 4 kvadratmeter.

Hur hade ni löst detta bäst? Med tanke på att renoveringen inte kommer att öka värdet på huset markant så vill vi inte lägga ner så mycket pengar på en "trivselrenovering", det viktigaste för oss är att få bort problemet med möglet/fukten... allt utöver det är bara bonus utseende-mässigt.

Tack på förhand!

Vy från dörren in i ett litet, äldre badrum med våtrumstapet, duschhörna och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med våtrumstapet, handfat och spegelskåp, inredningsdetaljer ovanpå skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med våtrumstapet och duschhörn, behov av renovering för att åtgärda fukt och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i hörnet på en våtrumstapet med bladmönster och tecken på fukt- eller mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador på badrumstakets hörn indikerar fuktproblem som behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumstak med synlig fuktskada och mögel vid hörnan nära en mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Alternativ 1 är inte görbart.

Ni måste inte ha golvvärme, fläkt och kanske en eldriven handdukstork räcker.
 
Har ni fuktskador måste ni ju börja med att riva ner ytskikten och se hur illa det är....
 
S SvanteC skrev:
Alternativ 1 är inte görbart.

Ni måste inte ha golvvärme, fläkt och kanske en eldriven handdukstork räcker.
Alternativ 1 är inte görbart på grund utav att man inte får bryta ytskiktet eller?

Det räcker alltså med element/handdukstork? + fläkten dvs
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ni fuktskador måste ni ju börja med att riva ner ytskikten och se hur illa det är....
Har jag fattat det rätt att ytskiktet endast är tapet + mattan?
 
S
Miinoo Miinoo skrev:
Alternativ 1 är inte görbart på grund utav att man inte får bryta ytskiktet eller?

Det räcker alltså med element/handdukstork? + fläkten dvs
Precis. Det går inte få överlapp med vägg och golv. Finns ingen firma som hade gjort det åt er.
 
S
Miinoo Miinoo skrev:
Har jag fattat det rätt att ytskiktet endast är tapet + mattan?
Ja.
 
S SvanteC skrev:
Precis. Det går inte få överlapp med vägg och golv. Finns ingen firma som hade gjort det åt er.
Jag antar att jag kanske bör kolla på en ny firma om de sa att de kunde tänka sig att göra på det viset då..........
 
En till fråga då:

Kan man använda våtrumsmatta på väggarna också? Upplever att urvalet till väggarna är mycket sämre.... utseendemässigt.
 
Miinoo Miinoo skrev:
Jag antar att jag kanske bör kolla på en ny firma om de sa att de kunde tänka sig att göra på det viset då..........
Såvitt jag vet så går det inte att inom reglerna göra så. Men kan en firma visa dokumentation från tillverkaren av mattan om en skarvmetod som är godkänd så kan man kanske köra på. Men jag tvivlar på att firman kan visa något sådant.

I våtrum duger dte inet ned att man har en "bra firm" som hittar på egna påstått beprövade metoder. Alla moment måste finnas i beskrivning från tillverkare av materialet.

Om det är så att budgeten är ett problem så skulle jag överväga att göra det själv. Och då välja kakel/klinkers. Det är lättare att få till ett tätskikt rätt, än att sätta matta på golv o vägar. Plattsättning är inte speciellt svårt, ta bara inte för stora plattor.
 
  • Gilla
Miinoo och 1 till
  • Laddar…
Tror vi kommit fram till att vi drar ner tapeten och hoppas på att det inte är mögel bakom så vi bara kan sätta upp ny våtrumsmatta istället, vi har hittat en som föll oss i smaken. Sedan kör vi nog golvvärme endå med klinkers... bara för att få nått som är lite mer annorlunda.

Hur gör vi med taket dock? Skall det skrapas och målas på nytt eller hur gör man med det?

Känns detta som en bra lösning?
 
S
Miinoo Miinoo skrev:
Tror vi kommit fram till att vi drar ner tapeten och hoppas på att det inte är mögel bakom så vi bara kan sätta upp ny våtrumsmatta istället, vi har hittat en som föll oss i smaken. Sedan kör vi nog golvvärme endå med klinkers... bara för att få nått som är lite mer annorlunda.

Hur gör vi med taket dock? Skall det skrapas och målas på nytt eller hur gör man med det?

Känns detta som en bra lösning?
Taket är väl inte fuktskadat direkt? Bara en aning mögelangripet? Tvätta av, skrapa allt som är löst. Måla. Sätt in ny fläkt.
 
S SvanteC skrev:
Taket är väl inte fuktskadat direkt? Bara en aning mögelangripet? Tvätta av, skrapa allt som är löst. Måla. Sätt in ny fläkt.
Nej alltså det är bara mögelfläckarna, annars är taket i fint skick tycker jag. Men då vet jag det! Tack för all hjälp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.