BirgitS BirgitS skrev:
Det vill jag se en beräkning på.

Om jag tillverkar tygkassar av mina trasiga lakan så belastar det inte miljön ett skvatt.
Jo, men det är vad du gör. Det gör varken till eller från för miljön.
Så vida du inte tänker tigga trasiga lakan och sy till alla som vill ha.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför tror så många att transportemballage är onödigt? Det går inte att frakta en pall med alvedon utan att det packas i mer än konsumentförpackningarna.
Jag pratar om onödigt emballage. Självklart måste man kunna förpacka varorna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu när denna nya tunga skatt har införts så hoppas jag att vi redan i sommar kan se stora effekter i naturen avseende mängden plastpåsar som skräpar ned. För låt inte regeringen ändra målbilden nu när skatten är införd. Den ska via indirekta propagandaeffekter eller direkt prismekanism minska nedskräpningen i naturen. Nu vill vi se att politiken levererar trots frånvaro av evidens vid beslutstillfället!
Jag kan säga så här. Du kommer inte märka någon skillnad.
Skatten finns där för att dra in pengar till den gröna skatteväxlingen.
Där man tar pengar från vanliga människor och ger till elcyklar något som ingen visste fanns innan och ingen som vet om att det fortfarande finns.
Det är så det blir när man låter miljöpartister vara med och styra.
För det viktiga med deras skatter är inte att miljön ska må bra. Utan att det ser bra ut. Alla vettiga vet redan att det här har inte med miljön att göra
Dels är inte plastpåsar någon jätte vanlig syn i naturen och dels så är pappkassen inte lika miljövänlig.
Samt att man måste tillverka avfallspåsar. Så det hela blir troligen ett noll summespel.
För min del så vill jag att skatten är ger något. Inte symbolbärde som en del pratar om här. Dags att vakna upp från miljökoman. Folk blir inte mer medvetna bara för att de måste betala ännu mer i skatt. Folk kommer inte tänka mer på annan plast bara därför.
Tyvärr. Att ha skatt bara för att på miljön skulle kunna få motsatt effekt.
Tyvärr det är bara att er perfekta värld inte finns. Där emot kommer folk stt bli irriterade.
Det hade varit lättare att acceptera plastpåse skatten om den hade hjälpt miljön.
 
  • Gilla
olabroberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Jo, men det är vad du gör. Det gör varken till eller från för miljön.
Då håller du alltså med om att man kan ha kassar som kan användas väldigt många gånger och det kan bli bättre än att hålla på och köpa plastkassar när man handlar mat. Bra!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Skatten finns där för att dra in pengar till den gröna skatteväxlingen.
Nej, skatten finns där för att det är ett EU-direktiv att minska antalet plastkassar till 40-50 st/person och år i stället för dagens siffra som är ung. 100.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det riktiga skälet är väl att öka andelen miljöskatter? Alltså inte pengarna i sig, eller plastpåsarna eller beteendet hos oss medborgare, utan att man ska kunna säga att man höjt andelen miljöskatter av det totala skatteuttaget.

(Naturligtvis tror jag att politiker i allmänhet vill gott, men jag tror också att de så ofta drunknar i sin egen betydelse och förträfflighet att de överlag hellre synes göra gott än gör något som gör nytta på riktigt.)
Den beskrivning som har getts i utredningar, proposition och presskonferenser är att skatten ska minska nedskräpningen i Sverige. Det är syftet. Sen kan det kanske finnas olika dolda agendor men detta är inte vad som har redogjorts för i det demokratiska systemet så det kan vi strunta i. Nu får vi alla, inklusive regeringen vara ödmjuka inför empirin. Minskar nedskräpningen rejält så verkar skatten fungera. Om inte så är det ett misslyckande.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag tillverkar tygkassar av mina trasiga lakan så belastar det inte miljön ett skvatt.
Om hela befolkningen hade stora lager av trasiga lakan och plötsligt nu börjar tillverka tygkassar så kan vi diskutera det. Men det låter inte som ett realistiskt utfall av lagändringen.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om hela befolkningen hade stora lager av trasiga lakan och plötsligt nu börjar tillverka tygkassar så kan vi diskutera det. Men det låter inte som ett realistiskt utfall av lagändringen.
Hela befolkningen kanske inte har stora lager just nu, men om ett tag, när de nu använda lakanen har gjort sitt och ska kastas, så finns ju möjligheten och 1 lakan räcker till flera kassar. Vem vet vi kanske t.o.m. får flera nya företag, som samlar in och konverterar till kassar. Sådana företag existerar ju bevisligen när det gäller lakan från Hotell och liknande verksamheter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, och lumpsamlare är ju i sig inget nytt.

*hoppas*
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
dolda agendor /.../ är inte vad som har redogjorts för i det demokratiska systemet så det kan vi strunta i.
Vi har uppenbarligen olika syn på politik.
 
B Byggdjuret skrev:
Jo, men det är vad du gör. Det gör varken till eller från för miljön.
Så vida du inte tänker tigga trasiga lakan och sy till alla som vill ha.
Va, trasiga lakan kommer nog inte att hålla som matkassar.

Men känner ni ingen som har som hobby att sy kläder, gardiner och allt möjligt av billiga stuvbitar av diverse mönstrade bomullstyger?
Våra tygkassar, alla i olika mönster och färger, är sydda av överblivna tygrester av en släkting med symaskinsdille.
Har inte köpt en plast- eller papperskasse på 10 - 15 år.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
MultiMan
Jag har inte använt engångs plastbärkassar på säkert 20 år, kan vara längre. Gick väldigt tidigt över till papper eftersom det står upp av sig själva och är lätta att packa systematiskt i.

Numera när jag använder flergångskassar av armerad plast så lastar jag mer än någonsin med 15-20kg per påse, något t ex Lidls kassar klarar utan vidare. Sliten lakansväv hade inte hållit för det och dessutom har de samma problem som gamla plastpåsen, den står inte öppen hur gärna man än vill och det försvårar packprocessen, som då tar längre tid, både i affären och hemma.
 
harry73
Min dotter ville sy en skolväska av en gammal jeans. Ni som säger att tygväskor inte är lika miljövänliga som plastkassar missar att tygväskor inte bara används som matkasse, men även för andra ändamål. Dessutom är det stora problemet med plast/papper/tygpåsar inte produktionen.
Handlar det om plastproduktion, är den stora boven bränsle, och sparar man in mycket genom att bestämma sig för att inte köra för fort längre, försöka minska bromsningen genom att ta foten från gasen lite tidigare, undvika onödiga resor, köpa snålare bil etc.
Handlar det om papperspåsar, finns en större vinst i att tacka nig till reklamblad, och handlar det om tyg, ja då är det bättre att använda sina kläder tills de är slitna eller köpa begagnat.

Nu är plastpåsar ett avfallsproblem internationellt, även i Europa och även i Sverige, men jag medge gärna att problemet verkar vara mindre här. Och nu har EU bestämt sig att minska användning av plastpåsen. Såklart ska man då inte säga att det inte är något problem här och strunta i åtgärden. Visst visar man att man tar problemet på allvar.

Symbolpolitik?, kanske (troligtvis)
Ökat skattetryck?, knappast, vid 40 påsar/år är det 120 kr
Stort problem, nej för om det leder till minskad användning av plastpåsar är det positivt oavsett.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
harry73 harry73 skrev:
...
Symbolpolitik?, kanske (troligtvis)
Ökat skattetryck?, knappast, vid 40 påsar/år är det 120 kr
Stort problem, nej för om det leder till minskad användning av plastpåsar är det positivt oavsett.
Vem handlar bara 40ggr per år? Alla jag känner springer i affärer flera gånger per vecka.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då håller du alltså med om att man kan ha kassar som kan användas väldigt många gånger och det kan bli bättre än att hålla på och köpa plastkassar när man handlar mat. Bra!
Jag har aldrig sagt att man inte kan använda annat än plastkassar.
Problemet är att de som inte syr sina egna kassar av gamla lakan eller använder en gammal väska. Vilket de flesta inte gör. Så blir det en högre belastning på miljön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.