Hej

(Om någon läser det här och tänker "jävla knäppgök, det där måste han ju betala för att få bort" och dessutom har möjlighet att göra just det så får man också svara :) )

Jag har en byggbod som ska bort. Den är i bedrövligt skick och behöver en rejäl renovering. Mycket av själva stommen går att rädda, tror jag. Jag har egentligen inte kunskapen att säga det ena eller andra.

Storleken är ca 8,4 x 2,9 mätt utifrån.

Flera reglar som är i "kvadraterna" närmast taket måste bytas ut, likaså några andra reglar. Taket sviktade lite oroväckande på ett ställe när jag gick på det. Golvet har saggat ihop en del där det inte stöttas av metallramen den står på, men den känns stabil. De flesta av takskivorna på insidan var täckta av mögel men när jag rev ner dom så såg det inte riktigt lika illa ut, även om man säkert behöver byta delar av taket, kanske till och med hela, jag har som sagt inte kunskapen att bedöma det.

Från början tänkte jag riva allt, spara det som gick och köra iväg med resten till tippen men sen läste jag att även byggbodar som är renoveringsobjekt har ett värde. Så jag tänkte i alla fall kolla ifall det är någon som vill ha den, antingen gratis (mot bortförande) eller för några tusenlappar om flera skulle vara intresserade. Hur det än blir så måste den eventuella person som tar boden helt själv ordna med frakt.

Boden står på en "metallram" eller vad man nu vill kalla den. Jag antar att det är någon sorts standardram som byggbodar brukar stå på. På fyra ställen längs långsidan av huset går det metallsremsor som har en ögla där de slutar vid taket. Jag antar att de är till för att lyfta i. Men återigen antar jag bara.

För att vara riktigt förbaskat tydlig så säger jag allt en gång till:
Boden är i dåligt skick. En händig person kan säkert rädda den men jag kan inte avgöra det. Intressanter ska vara beredda på det värsta. Jag lovar inte heller att man faktiskt kan lyfta boden i öglorna. Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna det men det är intressentens ansvar att kolla det.
Och slutligen; jag har inga medel att hjälpa med frakten.


Jag är som sagt villig att skänka, sälja eller betala för att få bort den. Vilket det blir beror på intresset.

Den finns strax söder om Upphärad (ca en halvtimme söder om Trollhättan).

Bilderna som är tagna är egentligen inte tagna för att visa här, därav att vissa är lite dåliga men jag lägger upp dom tills vidare.

Säg till om ni undrar något speciellt.

Takskivor med omfattande mögelskador och en lysrörsarmatur i en byggbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadat tak med mögel och synliga träreglar bredvid gul isolering i en byggbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sönderriven interiör av en byggbod med isoleringsskivor och träreglar synliga, tecken på förfall och nödvändig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av ett tak i en byggbod med synlig isolering och röta, märkt med ordet "TAK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal byggbod med rödmålad träfasad och ett fönster, stående i skogsmiljö i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad träregel i en byggbod som verkar vara i behov av renovering eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad innertak i byggbod med mögelskadade isoleringsskivor och rötskadade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på insidan av en byggbod med mögelskadade takskivor och slitet väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten röd byggbod med blå dörr och fönster, omgiven av skog, behövande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska kanske tillägga att jag tänkt mycket och länge på att själv renovera upp den men har av olika anledningar valt att inte göra det.

Dels för att jag som sagt inte riktigt vet exakt vad som behöver göras men också för att den byggnad jag vill ha åtminstone ska stå på plintar, ha loft, andra fönster och annat smått och gott. Så även om jag skulle behålla boden skulle det bli en jävla massa arbete och då tänker jag att det är enklare att helt enkelt göra allt från början, även om det blir lite dyrare och kanske omständigare. Men jag inbillar mig att det är roligt och lärorikt att bygga från grunden, får se om jag ändrar mig :p


Edit:
Ska kanske nämna att jag tog bort det ditsatta yttertaket igår, plåttak som satt vinklat. Numera är det alltså bara det vanliga platta taket med sån där svart takpapp. Oklart hur det håller mot regn men enligt väderleksrapporten ska det vara regnfritt ett tag framöver.
 
Suck!
Hade jag bott närmare hade jag slagit till på direkten!
 
Hade den hållt för en transport kunde det varit något..
 
raveper raveper skrev:
Hade den hållt för en transport kunde det varit något..
Jag tror i och för sig att den borde hålla för en frakt. Metallramen den står på bör ju rimligtvis vara stabil och stommen är för det mesta stabil. Finns som sagt ett par reglar som behöver bytas ut men jag tror inte det påverkar stabiliteten så väldans mycket att den brakar ihop vid transport. Jag har inte rivit så mycket av innertaket men av det lilla jag sett så verkar reglarna/balkarna eller vad de kallas vara robusta. Själva takskivorna är dock lite mer tveksamt.

När jag beskrev det dåliga skicket på boden tog jag kanske i lite väl mycket, mest för att jag vill ha ryggen fri och att ingen ska åka hit och titta på den i hopp om att det bara är att slänga på lite gipsskivor och vara nöjd så.

Om man är orolig för stabiliteten, borde man inte kunna fixa det provisoriskt genom att spika upp lite reglar vid vägg och tak?
 
Nja.. Jag passar på den.. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.