Det är klart att det går. MEN...
1. Blir det snyggt? Det är ju subjektivt men jag vågar nog ändå säga nej. Kakelplattor har sällan exakt samma storlek. Det räcker med att en platta är 0.5 mm större och en annan 0.5 mm mindre så har du direkt en glipa. Den fylls normalt med fog och plattornas skillnader i storlek "trollas" bort.
2. Kommer det att hålla? Kanske, kanske inte. Om något skulle röra på sig kan en fog ta upp en viss mängd rörelser. Plattor som sitter dikt an mot varandra kommer gå sönder istället.
3. Går det att hålla rent? Nej. Det kommer att samlas skit i springorna.

Mitt råd är att istället sätta dem med minimal fog i en närliggande färg om man inte vill att de skall framträda.
 
  • Gilla
Annikanybyggare
  • Laddar…
Om det är platt underlag så går det. Jag lade ett uterum på 11 x 4 meter utan fog och avlånga plattor som är kanske 15 x 70 cm. Man fogar ju ändå för det blir ju alltid ett glapp hur tätt man än lägger dem (och plattorna är fasade i skarvarna). Håll hela tiden koll på nivån och lutningen på varje enskild platta så det inte börjar dra iväg i ena eller andra riktningen.Är underlaget ojämnt blir det svårt, men då kan (läs "måste") du flytspackla innan så det blir helt jämnt.

Närbild på avlånga, träliknande plattor lagda på golv utan fog, med fokus på skarvar och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel är att man slipper mecka med snören eller plastkryss :). En grej till... planering är A och O. Du ska veta exakt hur varje enskild platta kommer att ligga och hur långa snuttar det blir i ändrana för varje varv så du inte står där med en glipa på 7 mm i ena änden som du inte kan lägga en skuren platta i. Då är det bättre att skära mer på den första plattan i den raden så du får plats med en hanterbar bit sist. Dett gäller även i sidled så klart. kolla så utrymmet inte är kilformat. Jag fick en spännande överraskning en gång när jag mätt noggrannt och duktigt...i ena änden av rummet!

/Fredrik
 
  • Gilla
Annikanybyggare
  • Laddar…
Tack så mycket för värdefulla uppgifter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.