Fruktsallad
Jag ber om ursäkt för min kladdiga skiss men jag hoppas det går att se vad jag pratar om. :)

Vi har en luft-luft värmepump från 2007 i vårt kontor och den sitter lite dumt till där då vi mestadelen av tiden är i allrummet eller tv-rummet när vi är hemma. Vi har även en icke "modern öppen planlösning" så vår extravärme kommer liksom inte runt i huset. När vi sätter på värmepumpen så blir det jättevarmt och gott på kontoret och även i köket som den blåser ut till. Men resten av undervåningen ligger utom räckhåll för värmen så när vi kollar tv och umgås i allrummet så är det kyligt i jämförelse med kontor och kök. Det är inte vi som valde placeringen för värmepumpen kanske jag ska säga direkt men nu mitt i vintern kan jag tycka att den sitter felplacerad för oss. Skulle vi få lite värmehjälp av en värmepump i tv-rummet och ut i allrummet skulle elementen där inte behöva jobba lika hårt som de gör nu.

Mina frågor är:
1. Är det dyrt/svårt att flytta en 12 år gammal värmepump så innerdelen hamnar i allrummet? Är det värt?

Vi har ju en inglasad altan att ta hänsyn till så slangen blir väldigt lång om man vill ha utedelen på baksidan där det är skugga och mer åt norr. Kan man låta den där slangen gå genom den inglasande altanen uppe vid taket, eller måste man dra den via tv-rum - > allrum?

2. Om vi låter den gamla värmepumpen sitta kvar där den sitter och istället satsar på en till (ny) värmepump till allrummet. Vad kan en mellanklassmaskin kosta? Vad kostar det att få den installerad i ett paketpris? Det behöver inte vara exakt men en uppskattning så jag vet om vi snackar om 10.000, 50.000 eller 100.000.

3. Kan man sätta utedelen mot södersidan där det blir väldigt varmt på sommaren? Spelar det någon roll i vilket vädersträck man placerar den för bästa värme/kyla?

Tack på förhand. :)
 
  • Handritad skiss av husplan med markerade rum såsom 'kontor' och 'TV-rum', samt noteringar och frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Nej, den har inte så lång tid kvar att det motiverar kostnaden.
2. 15-20 000:-
3. Sätt den där det passar bäst.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 2 till
  • Laddar…
1. det är inte värt pengarna att flytta den, beroende på röranslutningar finns en förhöjd risk för läckage om man återanvänder dem.
2. Jula 6000, dra rören själv och låt en certifierad firma dra åt och läcksöka, jag har för mig att det erbjöds för ca 3000. annars är nog 15-20 tusen troligt för en mindre pump om man inte gör något själv.
3. solläge är en fördel, något varmare och torrare luft när solen skiner. annars ett läge där den nedkylda luften kan "rinna" undan. d.v.s. öppet
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Långa slangar kostar lite extra, tror det var 5 meter som ingick när vi köpte ny i november (minns inte så noga, för vi har både inne- och utedel precis vid ytterdörren). Men utedel i sol är annars en fördel, mindre isproblem på vintern också.

Men jag funderar på om inte en placering på ytterväggen i hallen, närmast ingången till köket vore bra? Om man försöker hålla dörrarna öppna borde det kunna ge ett flöde ända till köket, särskilt om man låter köksfläkten gå på lägsta varvtal även om man inte just då använder spisen.

Inte säkert att jag tänker rätt, och det beror ju även lite på hur dålig din skiss är ;)

Som de andra säger, inte värt pengarna att flytta en så gammal pump, köp en ny. Daikin som jag köpte blåser jäkligt bra!
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Kan du inte sätta en ventil i väggen mellan kontor o tv rum för att flytta in värme i tv rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.