Hittade en gammal aluminiumskyffel som stått i ett hörn av garaget i 20 år. Minns inte om den såg sånhär ut när den ställdes dit, men troligtvis inte. Vad tusan kan ha hänt med den? Det ser ju inte ut som att det är solid aluminium? Man blir ju nästan nojjig för asbest, ser skrämmande likt ut mot en trasig takpanna jag grävde fram i gräsmattan härom året... men inte kan det väl vara asbest "inuti" bladet??

På sista bilden som är tagen från sidan ser det ut som att det är två lager aluminium som sammanfogats. Kan det vara så att det är nån "fyllning" inuti bladet för att det ska vara stabilt men ändå lätt? Eller har det skett någon kemisk reaktion med något? Den har såvitt jag vet bara stått på ett torrt betonggolv.

Närbild på en gammal aluminiumskyffels skadade kant som uppvisar lagring och potentiell kemisk reaktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad kant av en aluminiumskyffel med synlig förfall och möjlig inre fyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal aluminiumskyffel med skadat blad som ser ut att ha en fyllning inuti, vilande på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad kant av en gammal aluminiumskyffel med synligt lager och vitaktig substans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför tror du det är asbest ? suck.... Aluskyfflar brukar bli så där när de står mot ett fuktigt golv/grus/jord. Fråga mig inte varför-
Mvh
 
Det som hänt är elektrokemi. Skyffeln har agerat offeranod och oxiderat, något annat i systemet, kanske armeringsjärnen i betonggolvet, har reducerats. Troligen har det med jämna mellanrum bildats kondens på spaden som tillsammans med salter från betongen givit elektrisk kontakt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Varför tror du det är asbest ? suck.... Aluskyfflar brukar bli så där när de står mot ett fuktigt golv/grus/jord. Fråga mig inte varför-
Mvh
Ja suck... Jag tror inte att det är asbest, men det ser exakt ut som en gammal eternitplatta som jag grävde fram i gräsmattan. Och eftersom skyffeln är gammal - 70/80 -talet eller äldre - så skulle inget förvåna mig. Jag har ingen aning om hur de tillverkade billiga/lätta/stabila aluminiumskyfflar på 70-talet. Det är ju därför jag frågar, för att jag vill veta varför den ser ut som den gör.
 
  • Gilla
ATommy
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det som hänt är elektrokemi. Skyffeln har agerat offeranod och oxiderat, något annat i systemet, kanske armeringsjärnen i betonggolvet, har reducerats. Troligen har det med jämna mellanrum bildats kondens på spaden som tillsammans med salter från betongen givit elektrisk kontakt.
Låter som en trovärdig förklaring, tack!

Slutsatsen blir då att man aldrig bör ha aluminiumgrejer i kontakt med betonggolv? Har haft andra aluminiumskyfflar stående på samma golv utan problem, men de kan ju ha en annan kvalité på aluminiumet kanske... eller har det skyfflats tösalt eller nåt med denna...
 
Det har grävts upp rötter från parkslide med den spaden....

Nä, det va nog inte sant.
Men för oss som håller på med lastbilar är det vardagsmat att se lättmetall oxidera bort på detta vis. Fukt, smuts och salt samt tidens tand förvandlar metallen till vitt pulver.
 
Hittade detta :
"Baser bryter ner aluminiumet snabbare än syror - till exempel, koncentrerad kaustiksoda reagerar så våldsamt med aluminium att det kan börja koka. Reaktionen är kraftfull och medför att temperaturen stiger, och ju högre temperatur desto snabbare är reaktionen. Således är reaktionen mellan aluminium och basen självaccelererande och kan accelerera våldsamt. Ett exempel på ett vanligt alkaliskt material är betong, som normalt har ett pH-värde av mellan 12,5 och 13,5. (Källa: https: //ing.dk/artikel/betonens-ph-vaerdi-falder-76466). Betong kan därför skada aluminiumytan i form av gropfrätning."
 
B Bjober skrev:
Hittade detta :
"Baser bryter ner aluminiumet snabbare än syror - till exempel, koncentrerad kaustiksoda reagerar så våldsamt med aluminium att det kan börja koka. Reaktionen är kraftfull och medför att temperaturen stiger, och ju högre temperatur desto snabbare är reaktionen. Således är reaktionen mellan aluminium och basen självaccelererande och kan accelerera våldsamt. Ett exempel på ett vanligt alkaliskt material är betong, som normalt har ett pH-värde av mellan 12,5 och 13,5. (Källa: https: //ing.dk/artikel/betonens-ph-vaerdi-falder-76466). Betong kan därför skada aluminiumytan i form av gropfrätning."
Intressant! Blir till att hänga dem på väggen hädanefter.

Men vad jag tycker är mest konstigt är att skyffelns blad liksom har delat sig i skikt, hur kan det komma sig?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.