T ToRy skrev:
Gillar absolut idén att ha ett dass i trädgården, har det så själv i stugan just nu, som enda toa/dusch. Dock hade jag nog själv satsat på lite mer low tech. Kanske en mulltoa eller separett eller liknande. Skitit i att dra in vatten utan bara ställt dit ett gammalt emaljerat handfat med tillhörande kanna. Använt tvättvatten slängs i lämplig rabatt. Behöver man mer vatten tar man kannan och hämtar man i trädgårdsslangen.
Ja, man kan lösa det på olika sätt och vad som är bäst beror ju på vad som redan finns på platsen/vad som är lätt tillgängligt. Tveksamt om kommunen skulle bevilja bygglov för en mulltoa när det redan finns en vattentoalett på fastigheten? Driftskostnaderna för en mulltoa är väl inte heller gratis? I det här fallet går ju också avloppsröret från huvudhuset precis intill det tänkta WC-huset, så det borde vara ganska lätt att lägga dit en förgrening. Men om man inte har vattentoalett på fastigheten, så är säkert mulltoa en bra lösning!
 
Viktigt med flera toaletter. Såg till att utöka från 2 till 4 när vi byggde om/renoverade vårt hus.

Tycker det låter som en helt fantastisk och rolig ide att bygga ett separat hus på detta sätt, dessutom med en helt unik form. Själv hade jag varit alltför praktiskt inriktad och lagt WCn i verkstadsbyggnaden. Kul om du genomför det och kom ihåg att visa oss resultatet i så fall!
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
U Uppfinnar-Nils skrev:
Hej,

vad tror ni om att bygga ett fristående toaletthus ute i trädgården? Bakgrunden är att jag bara har en toalett i huset. Skulle vilja ha ytterligare en toalett, i synnerhet då jag har gäster... Tänkte att det kunde vara praktiskt att låta den nya toaletten ha dörr endast utifrån trädgården, då jag är mycket ute i trädgården året runt för att pyssla med olika projekt, så vore det praktiskt att ha en toalett där man kan gå in med kängor utan att smutsa ner i bostaden. Så första tanken var ett göra ytterligare en liten tillbyggnad till den tillbyggnad som nu rymmer badrummet, så att toaletterna är vägg-i-vägg (vilket förenklar rördragningen). Dock skulle en sån tillbyggnad förfula huset lite grann, så av estetiska skäl börjar jag fundera på att bygga "trädgårdstoaletten" som en helt fristående byggnad ca 5 meter ifrån huset i en slänt. Varför inte som en rund tornbyggnad? Se skisser nedan. Nederdelen av byggnaden är tänkt att bli ett utrymme för reservkraft-elverk, vilket behöver vara i ett ljuddämpande utrymme i egen brandcell avskiljt från huset. Det är kommunalt vatten och avlopp. Tornbyggnaden har ytterdiameter 2 m och är tänkt att uppföras i lättbetongblock på gjuten platta, intill befintlig avloppsbrunn med ett tak av plåt. Blir nog en separat varmvattenberedare inne i toaletthuset för varmvatten till handfatet. Ska snart söka bygglov för diverse små förändringar och tillbyggnader, så tänkte kanske inkludera toaletthuset i bygglovsansökan. Berätta gärna vad ni tror om idén!
[bild][bild]
Jag tycker att det är en mycket bra ide´ Det ger möjligheter att vistas längre tider i trädgården. dessutom en billig investering som kan öka värdet på fastigheten. Lycka till
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Faktiskt en rätt smart ide, men ska man dra in vatten så skulle jag tycka det var bra ide att göra ett större tvättställ där så man kan tex kan skölja stövlar eller annat.

Dock,en sådan rejäl ho kan också placeras på utsidan av huset?

Detta ser jag ur mitt perspektiv då vi saknar sådant i vår tvättstuga, det blir aldrig enkelt att skölja av barnen stövlar och skitiga kläder.
 
Att jag inte tänkte på det beror på att vi redan har en fristående kran i trädgården. Annars hade jag samma tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.