Hej.

Jag har Ajax alarm och hus med Zwave via Vera.

Jag vill intregera Ajax till Vera, dock kan jag inte göra det via någon API etc.

Det enda allternativ som jag hittat är att jag köper en Ajax remote plugg (fungerar på samma sätt som Zwave vägg plugg) Så går alarmet så tänker jag trigga Ajax väggplugg att slå på ström.

Vill då kunna använda någon Zwave enhet som gör att när Ajax pluggen slår på ström så får min Zwave enhet ström och på så sätt kunna få signal till Vera och kunna programera olika senarion.

Inte en optimal lösning, men det bästa jag kan komma på.

Vad har ni för bra ideer hur jag kan få något att trigga genom att bara slå på ström på Ajax vägg brytare?

Att köpa annat larm är inte ett allternativ, inte heller att bygga ut Ajax systemet.


Tack.
 
Om du vill bygga ihop något så kan pluggen driva ett relä med 230 V-spole. Reläets kontakter kopplar du till lämplig Z-wave-enhet.
 
E etompau skrev:
Om du vill bygga ihop något så kan pluggen driva ett relä med 230 V-spole. Reläets kontakter kopplar du till lämplig Z-wave-enhet.
Tack. Då jag inte brukar gå in so djupt i på el, kan du vänligen länka till någon produkt jag kan använda enkelt :)
 
Här har du ett exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
Till det krävs en sockel som också finns hos Kjell.
Grejorna ska monteras på ett elmässigt korrekt sätt i en plastkapsling

Reläspolen kopplas till en nätkabel med stickkontakt som du sedan pluggar in i din "remote plug"
Reläets kontakter ansluter du sedan som sagt, till en lämplig Z-wave-enhet med "binäringång".
 
  • Gilla
znobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.