Hej! Det handlar om ett radhus från 1957 som ligger mitt in i längan. Inget har gjorts i huset sedan det byggdes.
Nu till min fråga, under besiktning, upptäcktes i krypgrunden en fyrkant struktur på ca en meter i betong som är fylld med vatten. Vad kan det vara för något?
Flera rör går in direkt in i lådan och i vattnet. Det går inte att se hur djupt det kan vara och vattnet har varit där i några decennier ser det ut så.
Är det ett allvarligt fel? Har någon sett något liknande? Hur åtgärder man det?
Jag är mycket tacksam för all information jag kan få.
 
  • Betongstruktur fylld med vatten i krypgrund med rör som går in, spindelväv och dålig sikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rör som leder till en vattenfylld betongstruktur i en krypgrund, omgivet av spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det enda jag kan tänka mig är att det är tänkt som ett läckageskydd för en oljetank, men det är bara en vild gissning. Rören lär inte må bra i alla fall. Vad är det för rör som går där, värme eller vatten? Är det en elkabel jag ser i förgrunden diagonalt över första bilden? Hur kommer det sig att det inte är helt fullt med vatten? Nivån verkar ha legat där ganska länge, annars hade det varit missfärgningar hela vägen upp. Finns det ett överfyllnadsskydd för betongkasunen?
 
Ser ut som det sitter en kran under vattenytan :thinking:

Något "fel" tror inte jag att det är. Snarare en lösning på något "problem" som vi är ovetande om. Kanske en pumpgrop?

En brunn för uppsamling av markvatten? Vart tar rören vägen? Vad är elen till? Hur djup är brunnen? Helgjuten eller jord/grus i botten?

Massor av nyfikna frågor.
 
  • Gilla
Grubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.