E elmont skrev:
Med ett lite "bredare" tänk så brukar det inte vara några större problem att dra en kabel från källaren och upp på vinden (om man nu måste gå från källaren) och ut på taket. Drar man där kabeln på nocksidan av skorstenen så försvinner den troligen eller så kan man måla in den i samma färg som bakgrunden osv.
Problemet är inte att dra dit en kabel utan att gå inne i kanalen utan det är att det behövs lite kreativitet, det finns massor av olika lösningar
Svårt att få fram fuktsyrningen om man inte ska dra kabeln från det stället där fuktsensorn sitter.
Jag ser fortfarande inte någon säkerhetsrisk med rätt sorts kabel och fläkt för detta.
 
  • Gilla
Tomtenils
  • Laddar…
Det torde finnas någon orsak till att det inte är OK med kablage i ventkanaler. Men för min del gör exakt som du vill, bara du inte leder in andra på en tveksam väg.
 
Jag försöker inte göra nått tveksamt eller få någon annan till det. Jag försöker förstå varför inte en sådan setup skulle vara OK med rätt typ av material. Tror att just detta har hamnat i kläm mellan 2 regelverk och ingen försökt få en liknande sak godkänd.
Att venttekniker/sotare inte vill ha saker i vägen vid rensning av kanaler förstår jag. Men att det ev skulle vara tveksamt av elsäkerhets säkerhet har jag svårt att se men upplys mig gärna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Kan ju tillägga att alla olika "regler" för olika områden samspelar till en enhet. Och för att slippa hundratals olika typfall med olika förutsättningar, som man skulle ha olika regler för så är det enklare om man har en regel för alla, i det här fallet, ventkanaler. Ventilationskanaler är ju så mycket mer än en pipa i en skorsten.
 
Kan vi inte brainstorma till varför det inte är ok?

vilka risker finns det?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Varför i allsindar skulle det vara störande med en kabel utanpå skorstenen? Vem i hela världen ser ens det, eller orkar störa sig på det??
 
D Dodger skrev:
Jag har samma svaga minne som du om det där och har alltid följt det i mitt arbete...
Jag sällar mig till er som har ett svagt minne. Närmare bestämt hittar jag detta i ett alldeles eget kapitel i "gula boken" (SIND-FS1978:6) kap 54 med titeln "luftbehandlingssystems luftvägar".
Utdrag för fallet som berör kanaler i vanliga bostadshus:
"Ledning till för luftbehandlingssystemets erforderlig elektrisk utrustning i ventilationskanal får förläggas i ventilationskanalen om ledningen förläggs på kortast möjliga sätt och kan inspekteras. I övrigt får ledningar ej förläggas i eller drags genom ventilationskanal."
Följt av diverse anvisningar.

Det var ju både regel och praxis då och säkert praxis långt senare när regeln upphört.
 
  • Gilla
Dodger och 7 till
  • Laddar…
Alltså är det ok eller missar jag något?
 
Mikael_L
Det där gör jag frekvent när jag installerar fläktaggregat.
Det är kablar och kopplingar till fläktmotorer, tryck, temp och fuktgivare, även rökdäckare, belysning i aggregatet och en del annat.

Det känns nästan som att den här skrivningen i sind-fs mer avser det som måste installeras i luftkanalsystemet i denna aspekt.
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Alltså är det ok eller missar jag något?
Kan ledningen inspekteras?
 
Tänk att man kan tolka text så olika, för mig står det att "kan man inte lösa kabeldragningen på nått annat sätt får man dra kabeln i kanalen men inte längre än nödvändigt och kabeln ska vara inspekterbar när den ligger i kanalen". Härtill kommer "problemet" med brandsäkerhet och hål i ventkanaler.
Ps
Och jag har aldrig dragit ledningar i kanaler när det gäller mindre aggregat, utan endast när det gäller mycket stora "kanaler" som man kan gå inuti, oftast då murade.
 
Det finns även en överordnad mening i SIND-FS som lyder så här:

"I ventilationskanal får anbringas ..... ........ och som icke lämpligen kan anbringas i annat utrymme".

Personligen tycker jag att det i TS fall går att anbringa i annat utrymme.

Förutom inspekterbarhet så kan det kanske bli knivigt att klamma kabeln såvitt den inte är godkänd för hängande i den längd som behövs.
 
Jag vet inte riktigt vad som menas med inspektera eller snarare vad som innefattas av begreppet ”inspekteras” i aktuellt fall.

Kabeln skulle gå i en pipa ca 1,2 cm. Man kan ta bort den tänkta huven och lysa ner med en ficklampa för att inspektera.

Jag kan eventuellt få till en flexslang från Ök skorsten till kopplingsdosa i bodelen. Då kan man ju dra ut hela kabeln för inspektion.
 
Med inspektera menar man väl att man ska kunna kontrollera "saken" för att se om allt är som det ska. Det räcker inte med att se "saken".
 
Kan man det, inspektera kabeln om den går i en murad rektangulär kanal som är max 1,2m från inloppet till utloppet (ök skorsten)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.