Hej, kan man ha två klippare på samma tomt? Kan ingenting om hur det funkar med robotar och vill inte bli expert heller. Så kanske har min fråga komplicerade svar som ni experter känner till bättre.

Om man delar en yta på mitten med tanke att ha olika klippare per yta, funkar det?

mvh
 
Ja det fungerar bra förutsatt att begränsningsslingorna inte stör ut varann. Husqvarna/Gardena/McCulloch borde fungera problemfritt eftersom det finns möjlighet att skapa olika slingsignaler, hur det är med andra märken vet jag inte.
 
Som ab-cd skriver så är det åtminstone många som kör Husqvarna där även grannen har en klippare. En vanlig lösning är att man låter begränsningskablarna gå nära eller överlappa så att man får klippt även "över gränsen". Eftersom Husqvarna kör med unika signaler i slingan så funkar det. Billigare klippare har kanske inte samma möjlighet eller är mer störningskänsliga.
 
R
Det är klart att man kan dela upp sin tomt i två delar, precis som att två grannar kan ha varsin klippare.

Däremot har jag svårt att se någon egentlig fördel med det. Två klippare blir så vitt jag kan se inte billigare än en som klarar dubbla ytan och man får dubbla underhållet och en komplexare installation.

Har du något konkret exempel på vilka klippare du jämfört när du kom fram till att detta är en bra idé?
 
Det blir billigare med en dyrare än två billigare.
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Grannen har köpt en billig robot. Den funkar inte alls, så det blev väldigt dyrt.
 
Skrev nyss i annan tråd om att jag har haft en HQ som är inne på 8:e säsongen.
Under tiden har grannen avverkat två billigare klippare och nu köpt en likadan som min.

Billigt blir dyrt i längden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.