Vi håller på med en omfattande renovering. Fiber är beställt och nätverket kommer byggas för att vara smidigt och välbyggt.

Jag tänkte testa köra med Asus aimesh och använda Asus router RT-AC5300 som huvudrouter. Därefter mesha vidare med enklare routrar som får agera AP.

Nu till kruxet. Fiberleverantörerna är ju som dom är och under tiden får vi köra med 4G, finns inga andra alternativ. På Asus hemsida står det att man kan koppla en 4G-dongel via USB. Fungerar samtliga funktioner även via detta sätt, tänker då framförallt Aimeshen? Tänker då att man kan plugga i nätverkskabeln från fiber i routern när den kommer så är allt klart. Undrar även vart man får tag på en vettig dongel?

Alternativt kan man köra på 4G-AC68U tillfälligt som huvudrouter men trist att lägga dom pengarna för att sedan byta ut. Även här undrar jag om alla funktioner och möjligheter finns om man kör 4G istället för inkommande nätverkssladd.

Är ni med på hur jag menar? Tänker jag galet?

Allt gott!
 
Allt bakom fungerar på samma sätt oavsett vad det är för wan.
 
4G-donglar är ofta gjorda för att enkelt kunna pluggas i en Windows PC och kan fungera på lite olika vis och ha lite olika drivrutiner. En del har har inbyggd brandvägg (NAT och router) och kan behöva programmeras om för att fungera bra i en ”riktig router”, så läs kompatibilitetslistan för vilka donglar som supportas. Även en osupportad dongel från byrålådan kan fungera men det är inte säkert det ger ett stabilt internet.

Jag skulle rekommendera ett 4G-modem eller bryggad 4G-router som du ansluter till WAN-porten på din router. Den lösningen kan också användas som backup om fibern strular.

Dovado är duktiga på att göra mini-4G-routrar som fungerar och är stabila med 4G-donglar. De kan bryggas och användas som modem.

Jag har skaffat ett renodlat 4G-modem från Netgear, LB2120 . Det har ethernet-port och kan användas som rent modem eller som WAN till 4G failover (2 Ethernetportar). Failover finns redan I ASUS routrar och där kan man konfigurera en LAN-port som extra WAN-port. Enklast är väl dock att flytta kabeln. :rolleyes:

4G-modem och donglar kan ha anslutningar för extra antenner om man vi få bra mottagning.

Största fördelen anser jag vara att man kan placera 4G-modemet på en plats i huset där det är bra 4G-mottagning.
WiFi-router eller AccessPunkter kan man placera för att få bra Wi-Fi täckning i huset.
 
  • Gilla
Philiplunda
  • Laddar…
Du ska inte blanda flera routrar då blir det dubellnat, konfigurera dem endast som accesspunkter.
 
eller konfigurera dem som AiMesh noder ;)
 
A Andy78 skrev:
Du ska inte blanda flera routrar då blir det dubellnat, konfigurera dem endast som accesspunkter.
blackarrow blackarrow skrev:
4G-donglar är ofta gjorda för att enkelt kunna pluggas i en Windows PC och kan fungera på lite olika vis och ha lite olika drivrutiner. En del har har inbyggd brandvägg (NAT och router) och kan behöva programmeras om för att fungera bra i en ”riktig router”, så läs kompatibilitetslistan för vilka donglar som supportas. Även en osupportad dongel från byrålådan kan fungera men det är inte säkert det ger ett stabilt internet.

Jag skulle rekommendera ett 4G-modem eller bryggad 4G-router som du ansluter till WAN-porten på din router. Den lösningen kan också användas som backup om fibern strular.

Dovado är duktiga på att göra mini-4G-routrar som fungerar och är stabila med 4G-donglar. De kan bryggas och användas som modem.

Jag har skaffat ett renodlat 4G-modem från Netgear, LB2120 . Det har ethernet-port och kan användas som rent modem eller som WAN till 4G failover (2 Ethernetportar). Failover finns redan I ASUS routrar och där kan man konfigurera en LAN-port som extra WAN-port. Enklast är väl dock att flytta kabeln. :rolleyes:

4G-modem och donglar kan ha anslutningar för extra antenner om man vi få bra mottagning.

Största fördelen anser jag vara att man kan placera 4G-modemet på en plats i huset där det är bra 4G-mottagning.
WiFi-router eller AccessPunkter kan man placera för att få bra Wi-Fi täckning i huset.
Bra input! Jag kan ju bygga nätverket som jag vill, köra med ett 4G-modem och därefter plugga in WAN i huvudroutern! Ibland försöker man bara göra allt så komplicerat....
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.