Har ett gammalt hus med gamla lås och dörrbeslag. Idag låses toadörren med nyckel, haspen har slitits sönder och jag orkar inte laga den och invänta nästa gång någon sliter upp dörren för hårt igen...

Så nu söker jag en klassisk röd/vit låsmojäng och tillhörande dörrbeslag.

Någon som kan rekommendera något liknande som återsyns på bilden? (ja, det ska målas om så småningom ;) )
 
  • Gammalt dörrhandtag på vit dörr med slitet nyckelhål och vit porslinsknopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det på bilden är nog inte särskilt gammalt ? är väl nå 90tals grej som ska se gammal ut och jag vill minnas att jag sett även toabeslag som ser ut sådär
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det på bilden är nog inte särskilt gammalt ? är väl nå 90tals grej som ska se gammal ut och jag vill minnas att jag sett även toabeslag som ser ut sådär
Så är det sannolikt.

@hscn ; Det måste ju finnas bättre varianter? Istället för krom och svart är det ju mässing och vitt som eftersöks. Men tack ändå. :)
 
Kanske inte finns en uppsjö av sådana som på bilden. Kan du kan tänka dig nåt annat? Det finns ju flera firmor som specialicerat sig på husrenovering med tillhörande detaljer. En av dom är Byggfabriken.
 
Fast är det låst med nyckel idag så får man väl byta låskista också? Och då beror det ju på hur den ser ut också........
 
R Rönnis skrev:
Kanske inte finns en uppsjö av sådana som på bilden. Kan du kan tänka dig nåt annat? Det finns ju flera firmor som specialicerat sig på husrenovering med tillhörande detaljer. En av dom är Byggfabriken.
Vi kan absolut tänka oss något annat, så länge det är vitt med mässing. :)
Några fler förslag än Byggfabriken?
 
Sekelskifte.se

När är huset från? Verkar lite svårt att hitta just vitt men det är iofs inget jag själv kollat specifikt efter. Bricka i mässing med handtag i vitt är nog överkomligt dock.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Hur gammalt är huset?
Du kan inte tänka dig att bit för bit ersätta 80-talsstilen med något som stämmer med husets ålder?

Blandningen av vitt och mässing är nog svår att få tag på, det är vare sig in hur det såg ut i början av förra seklet, under mitten (retrostil) eller modernt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I mässing går att hitta men vitt blir nog svårt, du får nog lacka själv. Det är med all säkerhet inte särskilt gammalt.
ebay.co.uk har en del om du söker på ”traditional wc door lock”
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
T
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nacka byggnadsvård är bra i Stockholm, men det verkar ju vara fel del av landet. De har väl av de skäl andra varit inne på inte just den modellen, men en trevlig affär att ta ett varv i och få inspiration om inte annat.

Tradera eller loppisar tror jag ger bäst odds för att hitta något riktigt likt.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är huset?
Du kan inte tänka dig att bit för bit ersätta 80-talsstilen med något som stämmer med husets ålder?

Blandningen av vitt och mässing är nog svår att få tag på, det är vare sig in hur det såg ut i början av förra seklet, under mitten (retrostil) eller modernt.
Bra poäng. Dock har den förra ägaren inrett med i princip bara den här typen av detaljer, och vi har inte för avsikt att totalrenovera (än), så en snabb fix för detta är att helt enkelt byta dörrdetalljerna. Annars behöver ju dörren plus karmer och foder slipas och fixas.

Men som sagt, bra poäng. Man måste ju börja renoveringen nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.